מחקר רחב-היקף לגבי השפעות הסלולר על הבריאות יוצא לדרך

המחקר יאסוף נתונים על יותר מרבע מיליון בני אדם במספר מדינות במשך 30 שנה, ויבדוק את השפעות השימוש בסלולר על מגוון מחלות, בהן אלצהיימר, פרקינסון וסוגים שונים של סרטן

בסוף השבוע יצא לדרך המחקר המקיף ביותר שנערך עד כה בנושא ההשפעות של השימוש בטלפונים סלולריים על הבריאות.

המחקר, שמכונה COSMOS (The Cohort Study on Mobile Coomunications), אמור לאסוף נתונים מכ-250 אלף איש במספר מדינות אודות אופי השימוש בטלפונים סלולריים בזמן אמת.

בכך הוא נבדל ממחקרים מקיפים קודמים, שאספו מידע על הרגלי השימוש בטלפון הסלולרי מאנשים שחלו בסרטן ובמחלות נוספות. פרט לכך, מחקרים קודמים היו קצרי-טווח יחסית, מפני שהשימוש בטלפונים הסלולריים הפך לנפוץ במיוחד רק בעשור האחרון.

כיום נמצאים בשימוש יותר מ-6 מיליארד טלפונים סלולריים ברחבי העולם. מחקרים שערכו גופים כמו ארגון הבריאות העולמי והאגודה האמריקנית למלחמה בסרטן לא מצאו ראיות מובהקות לקשר בין שימוש בטלפונים סלולריים לבין תחלואה בסרטן ומחלות אחרות.

לדברי החוקר הראשי של COSMOS, פרופ' פול אליוט מבית-הספר לבריאות ציבורית באימפריאל קולג', לונדון, "המחקרים שבוצעו עד היום התמקדו בשימוש בסלולר בטווח הקצר, לא יותר מ-10 שנים. המחקר הנוכחי יבדוק השפעות לטווח הארוך, של 10, 20 ו-30 שנה - פרק זמן מספיק להתפתחות של מחלות".

החוקרים מקווים לגייס נבדקים בגילאים 18-69 באמצעות ספקיות הסלולר בבריטניה, פינלנד, הולנד, דנמרק ושבדיה. החוקרים יעשו שימוש במידע שייאסף מחשבונות הטלפון של המתנדבים, מהתיקים הרפואיים שלהם ומשאלונים שיתבקשו למלא.

השפעה על סרטן ואלצהיימר

ג'ק ראולי, מנהל המחקר ב-GSM - גוף משותף לספקיות הסלולר בבריטניה, אמר כי למרות שהוא מברך על היוזמה, הוא חושש כי החוקרים ייתקלו בבעיות בגיוס כמות מספקת של מתנדבים.

לדבריו, מחקר דומה בהיקף קטן יותר, שתוכנן בגרמניה ב-2004, לא יצא אל הפועל בגלל חשש מהפרת פרטיותם של לקוחות חברות הסלולר. חוקרי COSMOS בבריטניה פנו כבר ל-2.4 מיליון איש באמצעות 4 ספקיות הסלולר המובילות במדינה, והם מקווים להיענות של כ-100 אלף איש. עד יום חמישי, בו הוכרז על פתיחת המחקר, גויסו 232 מתנדבים בלבד.

המחקר יבדוק את השפעות השימוש בסלולר על מגוון מחלות, בהן אלצהיימר, פרקינסון וסוגים שונים של סרטן. בנוסף, יבדקו החוקרים האם אופן נשיאת הטלפון הסלולרי, למשל - בכיס או בתיק - משפיע על התחלואה. החוקרים יפרסמו גם תוצאות ביניים במהלך ההתקדמות, ולא רק את התוצאות הסופיות.

ההשקעה ב-5 השנים הראשונות מוערכת בכ-7.7-10.8 מיליון דולר.