הירידה בביקוש לוויזה לארה"ב מקלה על חברות היי-טק להשיגן

נכון לימים האחרונים, 19 אלף עובדים זרים הגישו בקשה לאשרה במסגרת H1B, לעומת כ-30 אלף בקשות בתקופה הזו ב-2009, אך מומלץ להתחיל בתהליך מוקדם ככל הניתן

בתחילת אפריל החלה עונת חלוקת אשרות הכניסה לארה"ב מסוג H1B. נכון לימים האחרונים, 19 אלף עובדים זרים הגישו בקשה לאשרה במסגרת H1B, לעומת כ-30 אלף בקשות בתקופה הזו ב-2009.

בכל שנה מגישים מאות אלפי מעסיקים בארה"ב בקשות לעובדים תחת קטגוריית H1B, המיועדת לעובדים בעלי השכלה אקדמית, ובדרך-כלל מנוצלת בתחום ההיי-טק. האשרה משמשת חברות ישראליות רבות שנדרשות להציב עובדים בארה"ב. למרות ההכבדות של הממשל, שנכנסו לתוקף לאחרונה, דווקא עכשיו יש לחברות ישראליות יותר סיכוי לקבל אשרות עבור מומחי היי-טק משנים קודמות.

להבדיל מאשרת L1, במסגרתה ניתן לתת ויזת עבודה לעובד זר רק בתנאי שהשלים שנת עבודה בחברה בארץ המקור, בוויזה מסוג H1B יכולות חברות אמריקניות או ישראליות להעסיק עובד זר בארה"ב, בתנאי שיעמוד בתנאי סף. המכסה השנתית של אשרות H1B לכל העולם הינה 65 אלף לשנה. נוסף לכך קיימת מכסה של 20 אלף אשרות H1B לבעלי תואר שני ממוסד אקדמי אמריקאי. המכסה ניתנת על בסיס כל הקודם זוכה.

ב-2007 וב-2008 הייתה הדרישה לאשרת H1B בשוק האמריקני גבוהה מאוד. בימים הראשונים אחרי פתיחת תקופת הגשת הבקשות הגיעו לרשות ההגירה והאוכלוסין האמריקנית (USCIS) יותר מ-120 אלף בקשות כאלה. בשנה שעברה, לעומת זאת, הוגשו מעט בקשות, והמכסה שרדה עד נובמבר 2009. לדברי עו"ד פרי נובוטני, מומחה לאשרות והגירה לארצות הברית, הסיבה לכך היא המשבר הכלכלי וחוסר הרצון להביא עובדים זרים לארה"ב, אשר במילא צריכים היו לקבל לפחות את השכר אותו צפויים היו עובדים מקומיים לקבל.

מומלץ לא להתמהמה

עו"ד ארין גרין, מומחה לענייני רילוקיישן ממשרד עו"ד קן תור& עכו, אומר כי ב-2009 ניצלו חברות היי-טק ישראליות את המיתון בארה"ב ושלחו יותר עובדים משנים קודמות, עקב הירידה בביקוש לאשרות מסוג H1B . להערכתו, ב-2010 צפוי מצב דומה. לדבריו, בשנה שעברה היה אפשר להגיש בקשה ל-H1B עד נובמבר, והוא מצפה כי גם ב-2010 המכסה לא תסתיים כבר בימים הראשונים של אפריל. עם זאת, אומר גרין כי "אנו רואים סימנים ליציאה מהמיתון בארה"ב, ולכן מומלץ לחברות ישראליות לא להתמהמה בהגשת הבקשות לוויזה, בעיקר לאור ההכבדות החדשות".

ההנחיות והדרישות המחמירות על עובדים המגישים בקשת H1B אוסרות שימוש באשרה עבור מועמדים שיוצבו כעובדים באתר הלקוח, עובדים עצמאים, בעלי עסקים ועובדים בעלי חוזים פרטיים. כמו כן, על מגיש הבקשה להוכיח כי קיים קשר עובד-מעסיק בינו ובין העובד הזר. בנוסף צריך המעסיק האמריקני להוכיח כי יש לו את היכולת לשלוט ביחסים אלה. לדברי גרין, "הגבלות אלה יהוו בעיה עבור חברות ישראליות רבות, אשר מנהלות פרויקטים ונדרשות להציב עובד אחד לפחות באתרי החברה בארה"ב כמפקח".

בנוסף להנחיות החדשות, המשרד להסמכת עובדים זרים (OFLC) החל ליישם מערכת חדשה בשם iCERT. על-מנת לשפר את הגישה של המעסיקים להגשת הבקשות. המערכת הפכה להיות סיוט עבור עורכי הדין של החברות. לדברי גרין, "בעבר השלמתי בדיקה של עמידה בדרישות השכר הנהוג תוך מספר דקות. היום התהליך לוקח לי בין שבועיים לשבעה שבועות, דבר שגורם לבעיות רציניות בכל תהליך קבלת האשרה". לסיכום, ממליץ גרין להתחיל את תהליך בקשת האשרה כמה שיותר מוקדם.