השיא במעו"ף מפחיד אתכם? מומחים מסמנים את השווקים החמים ביותר בעולם לתיבול תיקי ההשקעות

העלייה המרשימה בבורסה דורשת מהמשקיעים להרחיב את חיפוש ההזדמנויות אל מעבר לים ■ המשקיעים המוסדיים כבר עושים זאת בחודשים האחרונים, וכעת, בעזרת 3 מומחים מקומיים, אנחנו מסמנים גם עבורכם את קרנות הסל שבאמצעותן מומלץ להיחשף לנקודות החמות בעולם

ברזיל - בלב הקונצנזוס

אין ספק שהשוק הזר שנמצא בלב הקונצנזוס של המומחים המקומיים הוא השוק הברזילאי. במהלך השנים האחרונות ברזיל הייתה ההבטחה הגדולה של המשקיעים והיא גם קיימה. "זה שוק שמזכיר מעט את ישראל", אומר אורי וייסבורד, ראש מחלקת המחקר בקמליה קפיטל. "המשבר הקודם חיזק את המדינה והביא אותה למשבר האחרון במצב טוב ויציב. כל משאבי הטבע שיש לה, החל מסחורות חקלאיות וכלה בנפט, משחקים גם הם לידיה".

"שוק המניות בברזיל משלב בתוכו כלכלה גדולה, בעלת פוטנציאל צמיחה מהיר, ממשלה שמאוד מחויבת לרפורמות וצמיחה כלכלית, וחשיפה למשאבי טבע שאין כדוגמתם בשום מקום אחר בעולם", מסכים גם רוברט כרמלי, מנהל קרנות נאמנות חו"ל במגדל שוקי הון.

לדבריו, "תוכנית הממשל ליציאה מן המיתון הכלכלי התגלתה כאגרסיבית ואפקטיבית ביותר. במהלך 2009 הממשל הזרים 100 מיליארד דולר לתשתיות ובמקביל הוריד את שיעור המע"מ באחוז על מנת לעודד את הצריכה המקומית. הבנק המרכזי הוריד את הריבית בשיעור ניכר ל-8.75%, כשביחד כל המהלכים יצבו את שוק העבודה והביאו לעלייה במספר המועסקים במשק.

אך ברזיל היא הרבה יותר מכך. "מי שחושב שברזיל מאגדת בתוכה רק יצרניות נפט, מתכות ומוצרים חקלאיים חוטא למציאות הכלכלית שלה", אומר כרמלי. "לראייה, שוק כרטיסי האשראי במדינה צמח ב-22% בשנה האחרונה. שיעור החוב הצרכני עומד על כ-16% בלבד מהתוצר ומאותת על פוטנציאל צמיחה מרשים".

ישנם, כמובן, גם סיכונים בהשקעה במדינה. "הסיכון הגדול ביותר נובע מהרכב המדד ותנודתיות המטבע בעיתות משבר", אומר כרמלי. מדד המניות הברזילאי מוטה מאוד לסחורות ושתי המניות המובילות בו, Vale ו-Petrobrass מהוות כ-30% ממשקל המדד. "בתקופות של ירידות חדות במחירי הסחורות, המדד סובל מתנדותיות חריפה שבדרך כלל מלווה גם בירידה בשער הריאל המקומי".

הפוטנציאל הגדול של ברזיל עדיין לפניה, שכן היא מיועדת לארח את המשחקים האולימפיים ב-2016 ועוד לפני כן את משחקי המונדיאל ב-2014. "האירועים האלו תומכים גם בתיירות וגם בתשתיות", אומר וייסבורד מקמליה. "זו מדינה שעתידה לצמוח ב-5% ב-2010 וזו צמיחה אגרסיבית ביותר".

על מנת להיחשף לשוק הברזיאלי בצורה נוחה ופשוטה מציעים כרמלי ו-ויסבורד שתי קרנות סל: EWZ - שהיא קרן סל שמשקיעה במדד MSCI ברזיל, ו-BRF, שמציעה חשיפה למדד "מרקט וקטור ברזיל סמול קאפ".

סין - בזכות הצרכנים

אם ברזיל היא ההבטחה הגדולה ביותר מבין השווקים הזרים, הרי שסגניתה, בפער קטן בלבד, היא סין. "השוק הסיני מעניין בהיבט של השקעה", אומר אורי בירמן, מנהל דסק מניות חו"ל בכלל פיננסים קרנות נאמנות. "הסיפור שם הוא סיפור הצמיחה, שעל פי ההערכות עומדת כרגע על 11%".

לדבריו, "היום העיקר בסין הוא הצרכנים. היא כבר הפכה להיות שוק הרכב הגדול ביותר וזה נכון גם למחשבים. פוטנציאל הצמיחה מאוד גדול בשל כך".

כשמסתכלים על התמחור של השוק הסיני, בירמן מציין כי נכון לסוף 2009, מכפיל הרווח של החברות בו עמד על 13, מכפיל שנחשב לזול בהשוואה לשווקים אחרים, כשלצורך ההשוואה לקח בירמן את השוק בהונג קונג ואת מדד ההנג סנג צ'יינה אנטרפרייז.

בין הסיכונים בשוק הסיני, מציין בירמן, את העובדה שכאשר מתחיל גל שלילי בשווקים הפיננסים, סין היא מהמקומות הראשונים להיפגע. סיכון נוסף הוא האינפלציה, כשכבר בעת הנוכחית מדברים רבות על העלאת ריבית על מנת לרסן אותה.

השיטה הקלאסית להיחשף לשוק הסיני, על פי בירמן, היא באמצעות קרן הסל FXI. משקיעים שמעדיפים לסחור בהונג קונג יכולים לעשות זאת באמצעות קרן הסל שנסחרת בסימול HK 2828, ומאפשרת חשיפה למניות מסוג A בשוק הסיני.

הודו - סיפור של צמיחה

האח הפחות מוצלח של השוק הסיני הוא השוק ההודי. הסיפור בהודו הוא סיפור של צמיחה, אך בניגוד לשוק הסיני הוא נוטה להיות תנודתי יותר. "בסביבת ההשקעות הנוכחית, כסף רודף אחרי צמיחה מהירה", אומר כרמלי ממגדל שוקי הון. "בקטגוריה הזו, להודו יש הרבה מה להציע".

הודו היא הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם ובעלת קצב הצמיחה השני בגובהו. לפיכך, על פי כרמלי, היא צריכה להיות חלק אינטגרלי מכל תיק השקעות ממוקד חו"ל.

"בהרבה מובנים האבולוציה של כלכלת הודו מזכירה לנו את זו של סין, רק באיחור של כ-20 שנים", אומר כרמלי. לדבריו, להודו יש עוד המון מקום לצמוח בנושאים כמו תשתיות, ייצור תעשייתי ותחבורה, כשהצמיחה הדמוגרפית מאוד חיובית לפוטנציאל הצמיחה של המדינה.

"הגידול הצפוי בהשקעות הממשלה בתשתיות, יחד עם ההשקעות של הסקטור העסקי, ימשיכו את המגמה הנוכחית של עלייה בייצור התעשייתי", אומר כרמלי. "לאלו צריך להוסיף את המינוף הצרכני הנמוך שמהווה מנוע צמיחה ארוך טווח".

מנגד, להשקעה בהודו ישנם שני חסרונות בולטים. האחד נוגע למחיר המניות והשני למבנה הממשל ההודי. כרמלי מציין כי שוק המניות בהודו הוא שוק צר שמאופיין במחזורי מסחר נמוכים. "מכפיל המניות הנוכחי במדד המוביל עומד על 20 ונחשב ליקר בפרמטרים היסטוריים", הוא אומר.

"החיסרון השני נוגע לבירוקרטיה ולשחיתות הרבה במדינה. קידום של פרויקטים היא משימה מורכבת ואיטית במיוחד, בטח בהשוואה לסין, שנמצאת בקצה השני של הסקאלה", הוא מסכם.

את החשיפה להודו ממליץ כרמלי לבצע באמצעות קרן הסל INP שנסחרת בארה"ב.

אוסטרליה - השוק החם הבא

מי שצובר תאוצה במהלך החודשים האחרונים כשוק החם הבא הוא השוק האוסטרלי. הקרבה לסין, התרבות המערבית ומאפיינים נוספים תומכים בהמלצות של המומחים על השקעה במדינה.

"בחינה רחבה של התפתחות המשבר הפיננסי בכלכלה הגלובלית הראתה כי החוב הגבוה שנטלו על עצמם משקי הבית גולגל לפתחם של הבנקים, ולאחר מכן אל הממשלות שנזעקו לחלצם. התהליך הזה, שגורם לגרעונות ולעלייה גדולה מאוד בחוב הציבורי, יחליש מטבעות ויביא ללחצים אינפלציוניים", מנתח כרמלי. "באווירה שכזו, השקעה בשוקי מניות מוטי סחורות, ובכללם באוסטרליה, היא אטרקטיבית ביותר".

שיעור האבטלה במדינה, כ-5.3% (כמחצית מזה של ארה"ב), מלמד על החוסן הכלכלי שלה לאור המשבר. לדבריו, הציפייה היא ששוק העבודה ימשיך להתחזק גם בהמשך השנה, כששיעור האבטלה יירד לעבר 4.75%.

כרמלי מציין כי אוסטרליה הייתה גם הראשונה להעלות את הריבית מבין השווקים המפותחים, כשמגמת העלאת הריבית צפויה להימשך לתוך 2010 ותתמוך בייסוף הדולר האוסטרלי.

האתגר הגדול של המדינה הוא זה הדמוגרפי. על פי ההערכות, כרבע מהאוכלוסייה בה עומדת להיות מעל גיל 65, והאוצר האוסטרלי הציע לאחרונה למסות את חברות הכרייה והמחצבים במס בשיעור של 50%, על מנת לעמוד בעלויות הבריאות והפנסיה בשנים הקרובות. הסיכון הגדול בהעברת מס שכזה הוא "בישול הברווז שמטיל את ביצי הזהב", שכן מהלך כזה יפגע ישירות ברווחיות ובמחירי המניות, שמהוות חלק ניכר משוק המניות האוסטרלי.

את החשיפה לשוק האוסטרלי מציע כרמלי לעשות דרך קרן הסל iShares MSCI Australia Index, הנסחרת בוול סטריט תחת הסימול EWA.

בריטניה - בגלל האולימפיאדה

אחד השמות היותר מפתיעים ברשימת השווקים המומלצים להשקעה הוא השוק הבריטי, ששיא העניין בו יגיע בשבוע הבא, עם הבחירות הכלליות במדינה שצפויות להשליך רבות על מדיניותה הכלכלית. וייסבורד מקמליה טוען כי "השוק הבריטי, למרות שאינו חם, מעניין מאוד להשקעה".

השוק הזה הושפע לרעה, לדבריו, לאור החשש מתיקו בבחירות הקרובות, ולכן התמחור הנוכחי שלו נחשב לזול יחסית. "בסופו של דבר, תקום ממשלה חדשה והשווקים יצטרכו להגיב אליה ולמדיניות שלה", הוא אומר.

אחת הסיבות העיקריות להמלצתו על השוק הבריטי נובעת מאירוח המשחקים האולימפיים בלונדון בשנת 2012, שבניית התשתית אליהם צפויה להתחיל כבר לקראת סוף השנה הנוכחית.

במעבר לתמחור, וייסבורד מציין כי מדד הפוטסי 100 הבריטי נסחר לפי מכפיל של 12 על רווחי 2010 ומכפיל 10 על הרווחים החזויים ב-2011. "כאשר משווים זאת ל-S&P (מכפיל 15), הדאקס הגרמני (13.3) ושווקים אסייתיים (15 ומעלה), מדובר בתמחור זול", הוא אומר.

אחד החששות המקובלים הנוגעים לבריטניה, הוא דווקא בגדר יתרון לדעתו של וייסבורד: הקשיים בהם נתקלות המדינות בגוש האירו, צפויים, להערכתו, לחזק את בריטניה, שצפויה לצאת מהמשבר מהר יותר מיתר מדינות היבשת.

"בשורה התחתונה, הבהלה והירידות האחרונות בגלל החששות מתוצאות הבחירות הופכות את השוק לאטרקטיבי", הוא אומר. את החשיפה לבריטניה ניתן לקבל דרך קרן הסל LYXOR ETF FTSE 100 הנסחרת בלונדון תחת הסימול L100:LN.

טייוואן - למשקיעים עם רעב לסיכון

אחד השווקים האקזוטיים יותר עליו ממליצים המומחים הוא טייוואן. כרמלי מציין כי השוק במדינה הוא מוטה ייצוא, ונהנה מאוד מהצמיחה הדו-ספרתית של הכלכלה הסינית.

לדבריו, היצוא בטייוואן זינק ברבעון הראשון של 2010 לרמת שיא של שלוש שנים, כשסין מהווה למעלה מ-40% מסכום זה, במקביל לחשיפה לשווקים מפותחים כמו ארה"ב ואירופה.

השוק הטייוואני מוטה לחברות טכנולוגיה ומוליכים למחצה, שבשנה האחרונה נהנו מאוד הן מצמיחה מהירה והן מעובדת היותם מאוד לא ממונפים.

עד כמה קרובה טייוואן לצמיחה הסינית ניתן ללמוד מחתימת הסכם שיתוף פעולה פיננסי בין השתיים, שיאפשר לבנקים ומוסדות פיננסים בטייוואן לחדור לשוק הסיני.

החיסרון הגדול של המדינה, על פי כרמלי, נעוץ בהיותה כלכלה קטנה שחשופה מאוד לשינויים בכלכלה הגלובלית ובעיקר למדינות אסיה. למשקיעים עם רעב לסיכון ממליץ כרמלי להיחשף לשוק זה דרך קרן הסל iShares MSCI Taiwan Index הנסחרת תחת הסימול EWT.

אינדונזיה - כוח לצעירים

השוק האקזוטי השני ברשימה שלנו הוא האינדונזי. שם, לפי וייסבורד, הסיפור המעניין הוא הסיפור הדמוגרפי. "מחצית מהמדינה הם צעירים שמהווים כוח עבודה שברגע שיצטרף למעגל התעסוקה, יתחיל לצרוך ולהאיץ את הצמיחה".

הצמיחה הצפויה במדינה לשנת 2010 עומדת על 4% בכלכלה שבעיקרה חקלאות, תיירות ונופש ומחצבים.

וייסבורד ממליץ להיחשף לשוק זה דרך קרן הסל IDX, שרבע ממנה מושקע בחברות מסקטור הבנקאות והפיננסים המקומי, ומעט פחות מכך בחומרי גלם, כשהיתר בתעשיית השירותים המקומית.

מכפיל הרווח של הקרן עומד על 20.5, וכשבוחנים זאת במונחים של צמיחה, "זה לא מכפיל מופרז", הוא אומר. יתרון נוסף הוא תשואת הדיבידנד שהיא מעניקה, שעומדת על 3.8%.