שטייניץ: "תכנון תקציב למדינה חייב להיות שונה מבדוכן פלאפל"

ח"כ משה גפני: "משרד המשפטים, ראו איזה פלא, מראה גמישות יוצאת דופן בכך שהוא מסכים לשנות חוק יסוד בהוראת שעה; התקציב אינו דו-שנתי, פשוט מאשרים תקציב רגיל לשנתיים בהצבעה אחת"

"לתקציב הדו שנתי שתי בעיות: הדבר הראשון הוא שהתקציב אינו דו-שנתי אלא שמאשרים תקציב רגיל לשנתיים, בהצבעה אחת - זה הכול, יש להצעה בעיות חוקתיות", כך אמר היום (ג') יו''ר ועדת הכספים, משה גפני, בועדת הכספים של הכנסת בדיון מיוחד על תקציב הדו-שנתי. גפני הציג באופן רשמי את התנגדותו להצעת שר האוצר, יובל שטייניץ.

"הבעיה השניה", הוא הוסיף, "היא שמשרד המשפטים, ראו איזה פלא, מראה גמישות יוצאת דופן בכך שהוא מסכים לשנות חוק יסוד בהוראת שעה. משנים חוק יסוד בהוראת שעה! אני לא נתקל באופן שוטף בגמישות הזו של המשפטנים במשרד המשפטים - היא ראויה לכל שבח. אני רק מפחד שיהפכו את הוראת שעה למשהו קבוע", לדבריו.

שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי "בהיותי עוד מרצה לפילוסופיה סברתי כי יש לקבוע תקופות תכנון ארוכות טווח יותר מהקיימות. תכנון כלכלי לגוף כמו מדינה חייב להיות שונה מדוכן פלאפל. בשולחן פלאפל טווח התכנון הוא אפילו שבועי, בחברות כלכליות נהוג לתכנן לשנה. בגוף גדול כמו מדינה אשר שינויים, רפומות וביצוע פרוקטיים זה סדר גודל אחר, אין שום הגיון שמעגל התכנון יהיה חד-שנתי".

"הדיון התקציבי במדינה מתוקנת הוא בעצמו מתקרב לחצי שנה ואז נשאלת השאלה אם מבחינה לוגית יש הגיון שמדינה מתנהגת עם תקציב חד-שנתי", הוסיף שר האוצר. שטייניץ סינגר על יוזמתו לנהוג גם השנה בתקציב הדו-שנתי, והדגיש: "תקציב דו שנתי לא מבטל את חוק ההסדרים".

אודי ניסן, הממונה על אגף התקציבים באוצר, אמר כי "תקציב חד-שנתי של פיתוח תחבורה אינו רלוונטי ב-90%. לכן חשוב לציין כי בחלקים של התקציב הנוכחי יש כבר אלמנטים של תקציב רב-שנתי וזאת באמצעות 'הרשאה להתחייב'".

ניסן הוסיף, כי "יש חשש גדול - יש כאן אובדן גמישות מאוד כבד כי אתה סוגר את עצמך שנה קדימה - יש דולר שונה ובסוף זה מסתכם בהסטות של 2% וחבל לפגוע. אין הצעה לשנות את זה באופן קבוע - פשוט צריכים גם להיזהר משינויים, זה דבר כבד מדי. חוק הסדרים הוא לא כלי של האוצר והרבה מאוד שרים ומשרדי ממשלה שרוצים להעביר רפורמה אומרים שרק דרך כלי זה ניתן להעביר רפרומה. התקציב הדו שנתי מאפשר תהליך חקיקה רגיל. עדיין אין איזון ויש מקום עדיין להעביר חוקים ביחד".