פורטוגל הופכת ל"יוון שנייה": יתכן שהן ייאלצו לפרוס חובות

שיא בעלויות חוזי ה-CDS על החוב הפורטוגלי והיווני ■ עלות החוזים המבטחים נגד חדלות פירעון על החוב של ממשלת פורטוגל מזנק היום ב-1.8% לשיא חדש של 3.16% ■ חוזי ה-CDS ל-5 שנים על החוב של ממשלת יוון עלה לשיא של 7.18%

האם החוב התופח של ממשלת פוטוגל הופך לבעיה דומה למשבר החוב היווני? עלות הביטוח כנגד חדלות פירעון של החוב הממשלתי של יוון (חוזי CDS) עלה לשיא בהתאם להמשך התרחבות פער התשואות על אגרות החוב הממשלתיות של יוון מול האג"ח הגרמניות, לאחר שמומחי תקציב גרמניים העריכו כי הסיוע ליוון עדיין עלול להידחות.

חוזי ה-CDS ל-5 שנים על החוב של ממשלת יוון עלה לשיא של 7.18%, כך שעלות הביטוח שחוב בשווי 10 מיליון יורו עלה ב-1.4% ל-718 אלף אירו לעומת רמה של 708 אלף אירו שנרשמה בסיום המסחר אמש בניו יורק. כך עולה מנתוני ה-CDS שמפרסם CMA DATAVISION.

גם חוזי ה-CDS על החוב של ממשלת פורטוגל מזנק היום ב-1.8% לשיא חדש של 3.16%, כאשר החששות הן כי משבר החוב שפגע ביוון יתרחב גם לפורטוגל הנחשבת לאחת המדינות החלשות באיחוד האירופי. גם עלויות הביטוח כנגד חדלות פירעון של ספרד ואירלנד מטפסות היום בעוד שהבורסות באירופה יורדות.

נציין כי לפוטוגל עול חובות כבד מזה של יוון וקצב צמיחה נמוך מזה של יוון בממוצע של 10 השנים האחרונות, מה שהופך את פורטוגל למדינה הענייה ביותר במערב אירופה וגורר את המשקיעים להעניש אותה ולהרחיב את משבר החוב שלה.

בחודש האחרון זינקה פרמיית הסיכון על האג"ח הפורטוגזי ויותר מהוכפלה לעומת הממוצע שנרשם בשנה שעברה. חוזי ה-CDS על החוב הפורטוגזי מצביעים על כך שהמשקיעים מדרגים את החוב הפורטוגזי במקום השמיני בעולם מבחינת רמת הסיכון הטמון בהשקעה בהם, דירוג נמוך יותר מזה של מדינות כגון לבנון וגואטמלה.

החוב הציבורי של פורטוגל, 77% מהתמ"ג שלה, אמנם אינו עולה על זה של צרפת, אך נטל החוב, כולל חובות החברות ומשקי הבית, עולה על זה של יוון ואיטליה, ומגיע ל-236% תמ"ג. שיעור החיסכון בפורטוגל הוא הרביעי מהתחתית מבין 30 מדינות ארגון OECD.

הסיכון לפורטוגל הוא שהמשקיעים שמנסים להגן על תיקיהם ממפולת בנוסח יוון, יממשו אחזקות בנכסים ממדינות אירו קטנות, כמו פורטוגל. אם זה יקרה, תשואות האג"ח המאמירות של פורטוגל יכניסו אותה לאותה סחרחורת שיוון מנסה להיחלץ ממנה.

קרן המטבע הזהירה בשבוע שעבר שמשבר החובות היווני עלול להתרחב למדינות אחרות באירופה. המשקיעים מנסים להימנע מ"יוון שנייה", אומר אולאף פנינגה, שמנהל 140 מיליארד אירו בקבוצת ניהול הנכסים הוותיקה (80 שנה) רובקו גרופ מרוטרדם. פורטוגל מתכננת לגייס השנה עד 25 מיליארד אירו, 15% מהתמ"ג שלה, לעומת 21 מיליארד אירו שהיא גייסה בשנה שעברה.

שיעור החיסכון המקומי הנמוך הוא הסיבה לתלות של הממשלה במשקיעים זרים שמממנים את הגירעון התקציבי הפורטוגלי. רק 15%-17% מהחוב הציבורי של פורטוגל מוחזק על-ידי משקיעים פורטוגליים. בספרד, שיעור האג"ח הריבוניות שמוחזקות על-ידי ספרדים הוא 54%.

שתי תספורות

עליית עלויות המימון עלולה לאלץ את פורטוגל ואת יוון לפרוס את החובות שלהן, מעריכים מנהלי נכסים אירופיים. סטיוארט תומסון, ממנהלי חברת איגניס אסט מנג'מנט בסקוטלנד (100 מיליארד דולר בנכסים), צופה "תספורת יוונית תחילה, ושלושה חודשים אחר-כך תספורת פורטוגזית".

תספורת היא כינוי העגה של מנהלי ההשקעות להפחתת ערך הפדיון של האג"ח לבעליהם, בעקבות הסדרי חובות מאולצים, שהם למעשה אי-פירעון מלא של החוב. "פיחות של החוב הוא פיחות המטבע החדש במרחב האירו", אומר תומסון.

.

11
 11