LabPixies: מהשקעה של מיליון ד' לאקזיט של 25 מיליון ד'

גוגל נכנסה עם הרכישה לראשונה לשוק הסטארט-אפים הישראלי * ומה לגבי רכישות נוספות? מגוגל נמסר: "השוק הישראלי יצירתי וחדשני, ואנחנו תמיד מדברים עם חברות על שת"פים אפשריים"

רכישה ראשונה של גוגל בישראל: ענקית החיפוש הודיעה היום (ג') כי רכשה את חברת הסטארט-אפ הישראלית LabPixies, המתמחה בפיתוח וידג'טים וגאדג'טים מותאמים אישית לגולש עבור iGoogle (עמוד בית פרסונלי), ומכשירי האייפון של אפל והאנדרואיד של גוגל עצמה. היקף העסקה לא נמסר, אך הוא מוערך בכ-25 מיליון דולר.

מדובר במהלך אסטרטגי של גוגל בישראל בכל הנוגע לזירת הסטארט-אפים המקומית. בניגוד למיקרוסופט, יאהו או eBay, שכבר ביצעו רכישות בישראל, גוגל נמנעה מכך עד כה, למרות שנכנסה לפעילות בארץ כבר ב-2005. החברה הישראלית, שמעסיקה 12 איש, תמוזג לתוך הפעילות של מרכז המחקר והפיתוח של גוגל ישראל.

הגאדג'טים שמפתחת LabPixies הם למעשה יישומי רשת זעירים, המספקים לגולשים שמתקינים אותם מידע שימושי, כגון חדשות או מזג אוויר, משחקים וגישה מהירה לתיבת הדואר האלקטרונית. הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לפתח יישום אחד שמתאים לכמה סביבות, בהן פייסבוק, מייספייס, Netvibes ועמוד הבית האישי של יאהו (My Yahoo).

בין הגאדג'טים הפופולריים שפיתחה החברה ניתן למצוא את המשחקים Flood-it, Line-Up ו-Trio, לצד גאדג'טים שימושיים יותר, כגון הורוסקופ יומי, רשימת "דברים לעשות" ומחשבון.

LabPixies הייתה אחת החברות הראשונות שפיתחה גאדג'טים עבור iGoogle, וגוגל אף השיקה ב-2007 מוצר פרסומי ייעודי לפלטפורמה זו - מודעות גאדג'ט - אותו פיתחה LabPixies. יש לציין כי החברה הנרכשת נבחרה ב-2009 כאחת מחמש חברות בעולם אליהן פנתה גוגל במטרה שיפתחו יישום ייעודי ל-Google Wave, לצד חברה ישראלית נוספת - 6Rounds.

מגוגל נמסר היום כי העובדה ש-LabPixies הייתה אחת החברות הראשונות שפיתחה גאדג'טים עבור iGoogle, והיא מתמחה בפיתוח אפליקציות מבוססות ענן המאפשרות לאלפי מפתחים ליצור יישומים עבור משתמשים מכל העולם, הובילה להחלטה על הרכישה, שנועדה לחיזוק iGoogle ופלטפורמת התקשורת Google Wave.

המו"מ נמשך שנה

LabPixies הוקמה במארס 2006 על ידי רן בן-יאיר (מנכ"ל), עודד פונטש, ניר צמח ואודי גרף, שכל אחד מהם מחזיק 8% מהחברה, לצד רו"ח מרדכי רמז שמחזיק ב-48% מהחברה (לפי נתוני רשם החברות). בין לקוחות החברה נמנים גם ה"ניו-יורק טיימס", ומספר המשתמשים שלה עומד על כ-40 מיליון.

החברה גייסה עד כה סכום של מיליון דולר מקבוצת משקיעים פרטים, בהם האחים גלעד וירון קרני (שכיהן גם כמנהל הפיתוח העסקי וחבר בהנהלת החברה), והמשקיעים האמריקניים פבריס גרינדה ומארק גרסון. המודל העסקי של החברה מבוסס על פרסומות המופיעות בתוך הגאדג'טים, והיא מתחרה בחברות כמו Slide ,RockYou, וכן ב-Gigya הישראלית.

המנכ"ל בן-יאיר אמר בתגובה לרכישה כי "הקמנו את LabPixies במטרה ליצור חווית גלישה מותאמת אישית ובכדי לפתח גאדג'טים שימושיים לאנשים בחוויית הגלישה היומית שלהם. אנו רואים בעסקה עם גוגל הזדמנות פז עבור הצוות שלנו להשתלב בסביבת עבודה החולקת עימנו את אותה תשוקה להעניק למיליוני משתמשים חוויה מקוונת אולטימטיבית".

באתר LabPixies נכתב על העסקה כי "הרגשנו שזה הזמן הנכון לחבור ביחד. העבודה בגוגל תסייע לנו להגדיל את החשיפה שלנו ליותר משתמשים, וכן תיתן לצוות שלנו הזדמנויות רבות יותר". יש לציין כי על פי הערכות, המגעים בין שתי החברות התנהלו במשך כשנה.

פרופ' יוסי מטיאס, מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל, הוסיף כי "אנו מקדמים בברכה את הצוות של LabPixies אל מרכז המו"פ של גוגל בישראל. אנו מאמינים כי צירוף הצוות המוכשר הזה למרכז יאפשר לנו להמשיך ולחזק את פלטפורמת האינטרנט ולהפוך אותה לאטרקטיבית מתמיד עבור מפתחים ועבור גולשים ברחבי העולם. גוגל מאמינה בחדשנות וביצירתיות הישראלית, ואנו נמשיך לשאוף לשיתופי פעולה עם חברות מקומיות וסטארט-אפים גם בעתיד".

לגבי האפשרות שהרכישה מסמלת את כניסתה הרשמית של גוגל לזירת הסטארט-אפים המקומית כרוכשת אופציונלית גם בעתיד, אמרה החברה ל"גלובס" כי "השוק הישראלי ידוע ביצירתיות ובחדשנות שלו. אנו תמיד מדברים עם חברות על שיתופי פעולה אפשריים, אולם נכון לעכשיו אין לנו דבר להוסיף בנושא".

סדרת רכישות

ובכל זאת, קשה להתעלם מכך שגוגל העולמית מיישמת מתחילת השנה אסטרטגיית רכישות עקבית, רובן של חברות קטנות באופן יחסי ותמורת כמה עשרת מיליוני דולרים. כך, לדוגמה, רכשה גוגל במארס את הסטארט-אפ לשיתוף ועריכת מסמכים DocVerse, בסכום מוערך של 25-30 מיליון דולר, ואת חברת החיפוש החברתי Aardvark תמורת 50 מיליון דולר. בחודש האחרון רכשה את חברת החיפוש הוויזואלי Flink, את הסטארט-אפ אפיסודיק, הפועל בתחום הווידיאו המקוון, ושהוקם על ידי היזם הישראלי לשעבר נועם לובינסקי, ואת הסטארט-אפ הטכנולוגי Agnilux.

צרו איתנו קשר *5988