כץ הפתיע: סירב לבקשת נתניהו להאריך את תוכנית ויסקונסין

הערכות: נתניהו ילחץ בשעות הקרובות על כץ לכנס מחדש את חברי הוועדה ולהאריך בכל זאת את התוכנית הניסיונית, וזאת בכפוף לבדיקת כל הטענות שעלו כנגדה

‎‎אחרי שהסתמן היום (ד') כי המתכונת הניסיונית של תוכנית ויסקונסין שוב תוארך במספר חודשים וסוגיית ההרחבה של התוכנית תידחה גם היא, הפתיע יו"ר ועדת העבודה בכנסת, חיים כץ, והודיע כי הוא מסרב לבקשתו של ראש הממשלה.

מוקדם יותר היום ביקש רה"מ בנימין נתניהו מכץ להאריך פעם נוספת את הפיילוט של ויסקונסין, וזאת יום בלבד לפני המועד שבו צריכה הכנסת לקבוע האם להרחיב את התוכנית או לגנוז אותה. בשל העובדה כי נתניהו כבר ביקש בדצמבר האחרון ארכה דומה ולאור העדויות החדשות שהעבירה ח"כ שלי יחימוביץ' למבקר המדינה בעניין מעשי מרמה לכאורה מצד החברות שמפעילות את התוכנית, הודיע כץ כי הוא מסרב לבקשתו של נתניהו וביטל ברגע האחרון את הדיון שתוכנן בעניין.

משמעות הדבר, אלא אם נתניהו יצליח לשכנע את כץ ברגע האחרון, היא שתוכנית ויסקונסין תיסגר כליל. ראשי התוכנית ניסו להפחיד בשעות האחרונות וטענו כי החל ממחר למובטלים שמשתתפים בתוכנית לא יהיה כל מענה, אולם בפועל טוענים במשרד התמ"ת כי גם במקרה של סגירת התוכנית, מרכזי ויסקונסין ימשיכו לעבוד בחודשים הקרובים עד לשילובם של המשתתפים במסגרות אחרות, כמו בשירות התעסוקה.

על פי הערכות, נתניהו ילחץ בשעות הקרובות על כץ לכנס מחדש את חברי הוועדה ולהאריך בכל זאת את התוכנית הניסיונית, וזאת בכפוף לבדיקת כל הטענות שעלו כנגדה - אולי באמצעות ועדה בראשות מנכ"ל משרדו. לא מן הנמנע כי כץ מנסה לקבל הבטחה לפיה אם תוארך התוכנית הניסיונית, היא לא תכלול את הרחבת הביניים שתוכננה להוסיף לתוכנית 2,700 משתתפים חדשים מ-14 ישובים נוספים - הרחבה שאושרה לאחרונה על ידי משרד התמ"ת והיא אינה מצריכה את אישור הכנסת.

אלטרנטיבה זולה

לראשונה מתייצב אחד מארגוני המעסיקים הגדולים במשק בצד מתנגדי תוכנית ויסקונסין וקורא לממשלה לאמץ אלטרנטיבה טובה וזולה יותר לכאורה.‏ ‏"מפעלי הדפוס, העץ, המתכת והפלסטיק משוועים להכשרת עובדים, שעלותה פחותה מהשמת מובטלים חסרי אונים בעבודות דחק מבזות", כך טוען היום נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יהודה אלחדיף.

‏"במקום להעשיר את כיסיהן של חברות כוח האדם, יש להשקיע את הכסף בהכשרת המובטלים לעבודה מקצועית, עם גמול גבוה בהרבה משכר המינימום", הוא מוסיף. כשהוא מדבר על חברות כוח אדם ועל עבודות דחק, הוא מתייחס בעיקר לנתונים שעל פיהם רבות מהמשרות שמוצעות למשתתפי תוכנית ויסקונסין הן בתחום הניקיון - התחום החלש והפוגעני ביותר בשוק העבודה כיום. הנתונים הצביעו על כך שמשרות רבות שמוצעות למובטלים הן חלקיות, וכי הכנסתם של אלה שעברו מאבטלה לעבודה לא השתפרה באופן מובהק.

"גונבים עובדים"

‎אלחדיף עצמו הוא בעל מפעל דפוס ולכן הענף הזה קרוב ללבו ולכיסו. לדבריו, בענף הדפוס יש כיום 30 אלף עובדים, וחסרים בו 1,000 עובדים בשנה, בהערכה שמחזור חיים ממוצע של עובד הוא 30 שנה. כך גם בענפים המוזכרים האחרים, כשבענף המתכת הצורך כפול. "מכונה עולה לנו 1-1.5 מיליון אירו. כדי שמכונה כזו לא תושבת, אנחנו עושים שמיניות באוויר וגונבים עובדים זה מזה. זה כל כך לא הגיוני ונובע מכך שאין חינוך טכנולוגי בארץ. אנחנו פשוט משוועים לעובדים - למה לא לנתב מובטלים לעבודה בענפים האלה? למה ויסקונסין? מה ההיגיון?", שואל אלחדיף.

כשאלחדיף מדבר על הכשרת המובטלים מאפס, הוא מתכוון ללימודים מסודרים של ארבע פעמים בשבוע למשך שנה. "עלות השמתו של מובטל בתוכנית ויסקונסין היא 28 אלף שקל, והיא יכולה לממן הכשרת עובד מקצועי בענפי הייצור התעשייתי", הוא אומר. לדבריו, בסיום ההכשרה יוכל העובד להרוויח שכר התחלתי של 4,200 שקל, והשכר צפוי לגדול לכ-8,000 שקל בתוך שלוש שנות עבודה. "ואני לא מדבר על עובדים ברמה יותר גבוהה, שמרוויחים הרבה יותר", טוען אלחדיף.

מדובר על שכר בגין עבודה של שמונה שעות וחצי ביום, חמישה ימים בשבוע, כשמשמרות ערב או עבודה בימי שישי משולמות כשעות נוספות. "העובדים בענף הדפוס מקבלים תנאים סוציאליים מעל ומעבר, כולל זכות צבירה של עד 180 ימי מחלה, שלושה-ארבעה ימי בחירה נוסף על חופשה שנתית ומשכורת 13", הוא מוסיף, ואומר כי בענף המתכת התנאים דומים וענף העץ מאוד קרוב לענף הדפוס.

‎בכל זאת יש בעיות

‎אלחדיף מדגיש כי על המדינה לסגור את תוכנית ויסקונסין ולהעביר את תקציביה לחיזוק האגף להכשרה מקצועית. אף שתוכנית ויסקונסין פועלת כיום במתכונת מצומצמת של ארבעה אזורים, התקציב שלה עומד על שני שליש מזה של האגף להכשרה מקצועית. לכאורה באגף הזה צריכים להיות מרוצים מההצעה של אלחדיף, אולם בכירי משרד התמ"ת תומכים היום באופן נלהב בוויסקונסין, עד כדי כך שמשרד האוצר נותר רק בצל. ההצעה של אלחדיף לא חפה מבעיות: בעוד שהוא מציע הכשרות מקצועיות לתחומים מוגדרים מאוד בענף התעשייה והמלאכה, הרי שתוכנית ויסקונסין אמורה להציע מגוון של כלים המותאמים לכל מובטל, כדי שזה יוכל להשתלב בשוק העבודה על פי כישוריו השונים. עם זאת, כאמור, המשרות שמוצעות בפועל בתוכנית הן בלשון המעטה בלתי איכותיות - ובוודאי שלא איכותיות מאלה שמציע אלחדיף.

נציין כי בהתאחדות המלאכה והתעשייה רשומים קרוב ל-450 אלף עובדים בענפי ייצור, חלקם הארי עובדים בענפים המצוינים.