פולאר תקשורת מוחקת 17.5 מיליון שקל משווי השקעתה ברשת

לאחר שנה בה נקלעה למצוקה תזרימית שבעקבותיה נאלצה לממש חלק מהחזקותיה, נאלצת פולאר למחוק את השקעתה ברשת ■ מקורב לחברה: "היום יש הנהלה חדשה ברשת, ואין סיבה שהחברה לא תחזור לרווחיות"

3 ימים לאחר שרכשה את מניות אביב גלעדי בזכיינית ערוץ 2 רשת, הודיעה היום (ד') פולאר תקשורת , מקבוצת לידר, כי היא צפויה לרשום הפסד של כ-17.5 מיליון שקל בגין הפחתת מלוא השקעתה ברשת. מחיקה זו מתבססת על שוויה של רשת כפי שהוא משתקף בעסקה.

פולאר תקשורת רכשה 20% ממניות רשת בהן החזיק גלעדי תמורת שקל אחד, וכן הודיעה כי תיקח על עצמה את חובותיו, הלוואותיו וערבויותיו של גלעדי, המסתכמים בכ-26 מיליון שקל.

בעלת השליטה ברשת היא חברת לין אור תקשורת, שמחזיקה ב-51% ממניות הזכיינית ונשלטת על-ידי אודי אנג'ל ואייל עופר. פולאר תקשורת מחזיקה לאחר העסקה 33% ממניות החברה.

אנג'ל, נזכיר, איים לטרפד את העסקה אם פולאר תקשורת לא תסכים להעביר כסף לזכיינית, בדומה לבעלי המניות האחרים. על בסיס זה ציינה פולאר תקשורת כי היא "מכירה את בקשתה של רשת מבעלי המניות להזרים הון, אך גלעדי בחר שלא להעביר את הסכום הנדרש, ועל כן ייתכן כי החזקותיו ברשת ידוללו". כמו כן הצהירה פולאר תקשורת כי תידרש להזרים לרשת את חלקה היחסי.

היום, כאמור, הודיעה פולאר תקשורת כי תמחוק את מלוא השקעתה ברשת. בדו"חות הכספיים לשנת 2009, שפורסמו רק לפני חודש, ציינה פולאר תקשורת כי מעריך שווי שהזמינה על מנת לבחון את שווי החזקתה ברשת קבע כי זו שווה 17.5 מיליון שקל (על 13% מהמניות). בשל כך רשמה החברה קיטון בקרן הערכה מחדש של נכסים פיננסים זמינים למכירה בסך של 11.1 מיליון שקל, וכן הפסד של 1.3 מיליון שקל.

הפסד של 22.6 מיליון שקל ב-2009

מקורב לפולאר תקשורת הסביר היום את המחיקה בכך ש"מאחר שההחזקות נרכשו במחיר אפס, היה על החברה להתאים את השווי של ההחזקות בדו"חות למחיר השוק. זה דבר טכני בלבד", אמר.

באשר לסוגיית המחיר הוא הוסיף עוד כי "אביב גלעדי היה חייב למכור את ההחזקה שלו ברשת, בעקבות בקשת הרגולטור שאוסר עליו החזקה צולבת הן ברשת והן בערוצי הספורט, ומכיוון שבעל המניות העיקרי לא יכול לגדול מעבר ל-51% פולאר - רכשה אותן ללא תמורה".

רכישת המניות ברשת וכוונת החברה להזרים אליה כספים באה לאחר שנה בה נקלעה פולאר תקשורת, המנוהלת על-ידי רימון בן-שאול, למצוקה תזרימית, בעקבותיה נאלצה לממש חלק מהחזקותיה. באוגוסט האחרון היא פנתה למחזיקי האג"ח שלה בבקשה לדחות את התשלום שהיא חייבת להם, ובהסדר אליו הגיעה עימם נדחה התשלום בשנה, תוך שהוכנסו להסכם תנאים לשינויו במידה שהחברה תממש את החזקותיה בחברת הלוויין yes.

בספטמבר האחרון הצליחה פולאר תקשורת למכור חלק מהחזקותיה ב-yes (בשיעור 2.54%) לאיש העסקים יואב חרל"פ. כן מכרה החברה 32% מכלל ההלוואות שהעמידה לחברת הלוויין תמורת 40 מיליון שקל. במארס מכרה את יתרת החזקותיה ב-yes לחברת יורוקום של שאול אלוביץ'. בעקבות מימוש ההחזקה פרעה החברה את התשלום לבעלי האג"ח בסוף ינואר השנה.

המצוקה התזרימית אינה בעייתה היחידה של פולאר תקשורת. החברה-האם, לידר מקבוצת שרם-פודים, נאלצה בשנה האחרונה לנהל משא-ומתן להסדר חובות מול נושיה, במסגרתו צפויה השליטה בחברה לעבור לידי קרן ATE של איש העסקים דן דוד.

במסגרת דו"חותיה הכספיים של לידר - ועל רקע התוצאות הגרועות שהציגה בשנת 2009 - צורפה גם הערת "עסק חי", המשקפת חשש ליכולת ההישרדות שלה. בעקבות מחיקת שווי ההשקעה ברשת תרשום גם לידר השקעות הפסד של 10 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה.

לפולאר תקשורת שורה של החזקות בחברות תקשורת וסטארט-אפ, שחלקן רווחיות אך עתיד רובן לוט בערפל. בין היתר מדובר בכ-4.6% ממדיוונד, כ-4.9% ב-Aposense. נכון לסוף 2009 הונה העצמי של פולאר תקשורת עמד בסוף השנה על 65.3 מיליון שקל, והיא הפסידה ב-2009 כ-22.6 מיליון שקל.

איחוד עם קשת - או קבלת רישיון

רכישת המניות ברשת - למרות המחיר אותו שילמה בעבורן - מעלה תהיות רבות: מהן הסיבות בגינן ביצעה פולאר תקשורת את המהלך בתקופה בה היא זקוקה לנזילות רבה, ולאחר שעברה הסדר חובות מול נושיה?

על-פי הערכות, בפולאר תקשורת רואים פוטנציאל רווח גדול ברשת עם המעבר לשיטת הרישיונות בטלוויזיה המסחרית, שעשוי להתבצע כבר בשנת 2012.

אם תתקבל הצעת החוק, צפויים שני תרחישים מהם עשויה להרוויח פולאר. הראשון - מיזוג עם הזכיינית קשת במהלך שעשוי להציף ערך לבעלי המניות. השני - קבלת רישיון להפעלת ערוץ מסחרי בו תשדר רשת במשך 7 ימים, שינוי שעשוי להגדיל את הכנסותיה מפרסום, בעקבות המעבר מ-3-4 ימי שידור כיום. הגידול בהחזקתה של פולאר ברשת משמעו כמובן שאם יגדל הרווח של רשת - גם פולאר תהנה מיותר ממנו.

"רשת היתה חייבת לפולאר סכום מסוים, והיום היא חייבת פי שלושה", אמר המקורב לחברה. באשר לפוטנציאל שרואה החברה ברשת, הוא הוסיף כי עד למחצית השנייה של 2008 רשת הרוויחה, ורק בשנתיים האחרונות נקלעה להפסדים. "יש שם היום הנהלה חדשה, ואין סיבה שהחברה לא תחזור לרווחיות", אמר.

באשר לסוגיית הזרמת הכספים לרשת, אמר אותו גורם כי נכון לעכשיו קשה לדעת אם פולאר תקשורת תזרים כסף לרשת, והוסיף כי "לא ניתן להכריח את בעלי המניות להזרים כסף".

22
 22