ענן שחור כיסה ענן לבן

מי בכלל זוכר את התפרצות הוולקן באיסלנד, כשאבק החוב היווני מחניק את שמי אירופה כולה

הר הגעש של החובות התפשט השבוע באירופה, עד שמי זוכר בכלל את הענן הוולקני שהעיב על שמי היבשת רק לפני שבוע. הורדת הדירוג של יוון ושל פורטוגל ביום ג' טלטלה את השווקים והחזירה את המומחים כמו פרופ' נוריאל רוביני לנבא את קיצו של מרחב האירו בתוך זמן קצר, אפילו קצר מהתחזיות המוקדמות שלו עצמו.

כמו עם הענן שהחל באיסלנד הרחוקה וסופו שעצר את התנועה האווירית בכל אירופה, כך מצאו המשקיעים את עצמם אמש (ד') עם הורדת דירוג נוספת. הפעם לספרד. קשה להאשים את השווקים שנכנסו לפאניקה. הרי אפילו קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נאלצה לצאת מהפוזה האדישה כלפי המצוקה היוונית ולהכריז כי "גוש האירו בסכנה", תוך שהיא תובעת פתאום להאיץ את הטיפול בהגשת הסיוע ליוון.

שלא כמו הענן הוולקני, שהתפזר תוך ימים, האפר שעולה מיוון לא צפוי להיעלם משדה הראייה. השווקים חיכו לגרמניה שבלעדיה אין סיוע, אבל מרקל העדיפה להתאים את עצמה לדעת הקהל בבית. הזמן שעבר רק הביא את השלוחות של הענן המאיים לפתחה של ברלין: אפשר לזרוק את יוון מגוש האירו, אבל האם אפשר לוותר גם על פורטוגל ועל ספרד?

האיחור של מרקל כבר עולה לה ביוקר. אם לפני שבוע דובר על חבילת סיוע של 45 מיליארד אירו, שהתעכבה כי מרקל דרשה שהיוונים יקצצו עוד מהתקציב, עכשיו היא עצמה מדברת על 100-120 מיליארד אירו עד סוף 2012.

המדינות החזקות בגוש האירו, גרמניה וצרפת, צריכות עכשיו לקוות מאוד שבזה יסתכם מחיר החילוץ. לפי התגובות בשווקים, האמון של המשקיעים באג"ח של חברות הגוש הולך ומתפוגג. הענן הוולקני בשווקים עשוי לקחת איתו את המטבע המאוחד ולהשאיר את הכלכלה האירופית כולה מקורקעת.