סיסקו עדיין מככבת בדו"חות רדויז'ן, במשרד המנכ"ל כבר אין זכר לאקסית

בתוצאות הרבעון הראשון שפרסמה אתמול רדויז'ן, סיסקו סיפקה 40% מההכנסות, אך את המערכות שלה כבר לא תמצאו במשרדו של בועז רביב *כיצד תתמודד החברה עם ירידת ההכנסות הצפויה מסיסקו, ומיהו המשקיע המוסדי האמריקני שחושב שאלו ימים טובים להגדיל פוזיציה ברדויז'ן

יש חיים אחרי סיסקו (CSCO). כאשר ביקרתי לפני שנה אצל בועז רביב, מנכ"ל רדויז'ן (RVSN), טרום הודעת ההשתלטות הטראומטית מבחינתו של סיסקו על טנדברג, ישבנו לשוחח בחדר ישיבות ענקי, כאשר מולנו על הקיר היו תלויים מסכי הענק של ה-Telepresence של סיסקו. זאת המערכת הכי יקרה בשוק לתקשורת וידיאו בארגונים גדולים, בעלות כוללת ללקוח של עד כמה מאות אלפי דולרים לחדר ישיבות אחד, וגאוותו של רביב הייתה שרדויז'ן היא מנוע הווידיאו הבלתי נראה שמאחורי מסכי הפלזמה הענקיים.

ברבעון שפורסם אתמול סיסקו עדיין סיפקה לרדויז'ן 40% מההכנסות, וברבעון השני היא תרד לשליש מהן, אבל כמו אחרי כל הסכם גירושין - בחדר הישיבות של רביב כפי שראיתי אותו השבוע, אין כבר זכר ל"אקסית" המפורסמת. במקום ה-Telepresence יש על הקיר את המערכת SCOPIA XT 1000, עם המותג רדויז'ן שטבוע במקום בולט ולא עוד רק OEM שמוחבא מאחורה.

המחיר ללקוח הוא פחות מעשרת אלפים דולר (ללא הפלזמות) אבל האיכות זהה, ומדובר בתקשורת על גבי רשת האינטרנט ברמת HD, עם יכולת לצרף לשיחה בווידיאו כל מכשיר קצה, מטלפון דרך לפטופ ועד מחשב שולחני. כמו לפני שנה גם השבוע ראיתי בזמן אמת באמצעות המערכת את חדרי הישיבות של משרדי החברה, בו זמנית בכמה מקומות על פני כדור הארץ, עם אותה תחושה שאפשר להושיט יד ולקחת את פחית הקולה מהשולחן בניו ג'רסי.

גם על שולחנו האישי של רביב אין כבר זכר ל"אקסית", כאשר במקום הטלפון מסוג VoIP של סיסקו שהיה שם, ניצבת היום מערכת שולחנית כוללת לתקשורת אישית בווידיאו של סמסונג על בסיס מסך מחשב של 24 אינטש, הפלטפורמה הכי זולה שיש היום בשוק - פרי פיתוח משותף של שתי החברות, שמשמשת בו זמנית כמחשב שולחני לכל דבר וכמערכת לתקשורת וידיאו. היא הושקה בעולם על ידי סמסונג במהלך הרבעון הראשון, וכבר תרמה לרדויז'ן קרוב למיליון דולר בשורת המכירות, ומי שמכיר את יכולות השיווק של סמסונג יודע שזאת רק יריית הפתיחה.

חינם להורדה למשתמשי האייפון

סיסקו כנראה ידעה כבר מזמן, שהבחירה הראשונית שלה, לשחק רק במגרש של מערכות שיחות הוועידה בווידיאו היקרות מאוד, הייתה טעות, כי כמו בכל דבר טכנולוגי - אחר העולם הולך למערכות זולות, קטנות וניידות. היה ברור לסיסקו, שעל מנת להשיג נתחי שוק משמעותיים מיידית, היא צריכה לרכוש חברה בכמה מיליארדי דולרים, והיו רק שתיים בשוק, טנדברג הנורווגית ופוליקום (PLCM) האמריקנית.

רביב, שגם מודע לתהליכים הללו של תקשורת וידיאו ניידת באמצעות סמארטפונים מדור שלוש ומעלה, הזדרז להציב את SCOPIA, תוכנת תקשורת הווידיאו שלהם, חינם אין כסף להורדה בחנות האפליקציות של אפל (AAPL) עבור משתמשי האייפון ועוד מעט גם למשתמשי האייפד. אותו עובד באפל ששכח בכוונה או לא את הדור הרביעי של האייפון בפאב בקליפורניה, גרם לחשיפת העובדה שהאייפון החדש, שכנראה יושק ב-8 ביוני באירוע מפתחים שאפל זימנה אתמול, מצויד בשתי מצלמות, מקדימה ומאחורה.

זה אומר שמהאייפון החדש יהיה אפשר לנהל שיחות בווידיאו, בהן המשתמש מצלם את עצמו לצפייה ותקשורת מול חדר הישיבות בארגון שלו בעת דיון, או מול עובד אחר עם מערכת וידיאו שולחנית או לפטופ ומול כל טלפון דור שלישי. את כל הפונקציות הללו מאפשרת אפליקציית ה-SCOPIA של רדויז'ן, ובקרוב גם המתחרות יציבו אפליקציות דומות בחנות של אפל.

רביב רואה תסריט שבו גם האייפד של אפל, או מסך טאבלט של יצרנים אחרים, עשוי להיות חלק ממערך תקשורת הווידיאו בארגונים. על שולחן הישיבות הגדול יציבו מול כל מנהל אייפד להתבוננות קרובה יותר בקולגות הווירטואליים, שנמצאים על מסכי הפלזמה שעל הקיר ומולם מתנהל הדיון. משבר התעופה שהיה החודש באירופה בגלל הר הגעש האיסלנדי, נוצל עד תום על ידי סיסקו, כאשר היא הריצה קמפיין גדול להעלאת המודעות למערכות שלה לתקשורת באמצעות וידיאו במקום טיסות. רדויז'ן הציעה פתרונות תקשורת לאלו שהיו תקועים באירופה, באמצעות הלפטופים והטלפונים שלהם, דרך חדר ישיבות וירטואלי באתר שלה.

מפת השוק אחרי רעשי המשנה

להערכתי שוק ההון טועה בגדול, כאשר הוא מתייחס בימים אלה לרדויז'ן כמו אל סוס גוסס בגלל נטישת סיסקו, ומתמחר אותה לפי שווי המזומנים שלה ואפס לכל השאר. זה קורה למרות שאתמול היא הנחתה לצמיחה ברבעון השני לעומת הראשון, בניגוד למודלים של כל האנליסטים שצפו ירידה במכירות. בהחלט ייתכן תסריט אופטימי לפיו סיסקו תהיה לקוח משמעותי, אם כי הרבה פחות מ-40%, אבל לזמן ארוך יותר ממה שמעריכים היום. מצד שני המוצרים החדשים, פרי פיתוח עצמאי ואלה שעם סמסונג ואחרים, יצמחו במהירות, ותהליך ההתנתקות יעבור יחסית ללא נזקים גדולים.

הבוקר למשל, האנליסטים של גולדמן זאקס (GS) שלא מכסים את רדויז'ן אבל ראו את המערכות שלה ושוחחו עם אנשיה בתערוכת Interop שנערכה השבוע בלאס וגאס, כותבים שהמחיר המאוד נמוך של המערכת העצמאית החדשה שלה, מול המערכות היקרות של סיסקו, בהחלט עשוי לגרום ללקוחות פוטנציאליים לנדוד אל עבר הפתרונות של רדויז'ן.

בנוסף, כמו אחרי כל מיזוג גדול שהוא מעין רעידת אדמה למגזר כולו, מתרחשים עכשיו רעשי משנה, ובעוד כמה חודשים מפת השחקנים בתקשורת הווידיאו תהיה שונה לחלוטין. ענקית כמו מיקרוסופט (MSFT) למשל, שעבדה עם טנדברג להשלמת הפתרונות שהיא מציעה לתקשורת אחודה, עשויה עכשיו לפנות לרדויז'ן כי סיסקו היא מתחרה. גם מפיצים רבים של טנדברג שננטשו על ידי סיסקו, כי לה יש את המפיצים שלה בתחום, עשויים לחבור לרדויז'ן.

ידוע גם שעבור HP ו-IBM, סיסקו הפכה בשנה האחרונה למתחרה קשה בתחום השרתים, ולכן עבורן טנדברג היא היום מחוץ לתחום, ולפחות מול IBM כנראה שרדויז'ן תעמיק את הקשרים שהיו לה גם לפני נטישת סיסקו. בנוסף, אם אכן תתממש השמועה, שפוליקום תירכש בקרוב על ידי אחת מענקיות הטכנולוגיה, אזי רדויז'ן תיוותר כחברה העצמאית היחידה בשוק, ופרמיית ההשתלטות שנמצאת היום רק במניית פוליקום, עשויה לנדוד אליה.

צריך לזכור שמפת הדרכים של סיסקו לתקשורת וידיאו לא מסתיימת בארגונים לצורך שיחות ועידה, אלא סופה לנחות גם אצלנו הצרכנים הפרטיים. הרשתות החברתיות למשל יעלו מדרגה ויתקשרו בווידיאו באמצעות כל מכשיר קצה, אבל בדרך הרבה יותר ידידותית למשתמשים מאשר היום. יבוא יום שנשב בסלון הבית ונצפה בסרט או באירוע ספורט בטלוויזיה, ובו זמנית נעלה את החברים שלנו מהפייסבוק באמצעות השלט לשיחות מעל גבי חלק מממסך הטלוויזיה.

לפחות משקיע מוסדי אמריקני אחד חושב שאלה ימים טובים להגדיל פוזיציה ברדויז'ן. מדובר ברוס מרגוליס, לשעבר איש סיטי (C) ובעשור האחרון בעל קרנות גידור, שלפני חמש שנים החזיק 16% מרדויז'ן ויצא ממנה במחירים שמעל 15 דולר. לפני שבוע הוא דיווח שהפך שוב להיות בעל עניין, והפעם באמצעות קרן Stelliam שמחזיקה מעל 5%, שהם מיליון מניות.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.