כמו הקרנות: תסומן חשיפת תעודות הסל למניות, מט"ח וסיכונים

הרפורמה שיזמו איגוד תעודות הסל ורשות ני"ע, נועדה להגביר את הפיקוח על הענף

ענף תעודות הסל עשה היום צעד נוסף בדרך להגביר את השקיפות בו ולהידמות לענף קרנות הנאמנות. איגוד תעודות הסל באיגוד לשכות המסחר הודיע היום, כי החל מהחודש הקרוב יסווגו מנהלי תעודות הסל את פרופיל החשיפה שלהם למניות, למט"ח ולסיכוני אשראי באמצעות שלושה תווים.

בנוסף לכך, חברות תעודות הסל יפרסמו דו"חות חודשיים מפורטים על היקף הנכסים והיקפי פעילותן מול הבנקים, במסגרת מדיניות ההשקעה של כל תעודה. המהלך של איגוד תעודות הסל נעשה בשיתוף עם רשות ניירות ערך, והוא חלק משורה של צעדים שנקטה הרשות במטרה להגביר את הפיקוח והשקיפות על ענף תעודות הסל.

שיעור החשיפות של כל תעודה יסומן כאמור בשלושה תווים. כך למשל, תעודה שהמדד אחריו היא עוקבת כולל אג"ח בישראל בלבד, ללא חשיפה למניות או למט"ח, ושמנהלה פועל לביצוע הכיסוי מול בנקים ישראלים בדירוגי AA ומעלה, תסומן בתווים 00a. דרגת החשיפה המירבית של תעודות הסל למניות ולמט"ח תסומל, בדומה לקרנות הנאמנות, לפי הסקאלה של 0-6 (מניות) ו-0-F (במט"ח). סימול האשראי יהיה בסקאלה של 'a-c.

יבוטל "סיכון המנפיק"

ברשות ני"ע, בראשות פרופ' זוהר גושן, פועלים בחודשים האחרונים במרץ לקידום חקיקה שתסדיר את הפיקוח על תעודות הסל. כל הצעדים אותם נוקטת הרשות הם הקדמה לתיקון 14 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, שיסדיר סופית את פעילות תעודות הסל לצד קרנות הסל. התיקון יכלול בין היתר הגדרה מחדש של תעודות סל, ויבטל את "סיכון המנפיק", שנובע מכך שתעודת סל היא התחייבות של מנהל התעודה להעניק את תשואת המדד, ולכן היא טומנת בחובה סיכון שהמנהל לא יעמוד בהתחייבות.

כחלק מההכנה להצעת החוק, הועברה האחריות לפיקוח על שוק תעודות הסל למחלקת ההשקעות, אותה מנהל דודו לביא.