האנליסטים מסכימים: "הטעות הכי גדולה - לצאת עכשיו מהבורסה"

כיצד יסתיים המשבר הפיננסי באירופה? מה לעשות עם הכסף בבורסה בת"א והאם המצב יוצר הזדמנויות? קבלו את התשובות של אלדד תמיר, תמיר פישמן; שמיל קורצמן, מגדל שוקי הון; עידן אזולאי, אפסילון; אמיר איל, אינפיניטי; מאיר מזוז, אקסלנס; ותמיר פורת, כלל פיננסים

אלדד תמיר, תמיר פישמן: "הטעות הגדולה ביותר היא לברוח עכשיו מהשוק"

- איך ייגמר המשבר באירופה?

"האיחוד האירופי לא יתפרק, בטח שלא בזמן של משבר. כרגע אף אחד לא ייתן לאף מדינה ליפול. האיחוד יוציא את יוון מהבעיות שלה, ויעזור למדינות נוספות אם יצטרך לעשות זאת. צריך לזכור שבזמן המשבר היו בנקים ששמו להם הרבה כסף כדי לעזור להם, ואם לא נתנו לבנקים ליפול, גם לא יתנו למדינות להתמוטט. המדינות החזקות סובלות כרגע יותר, כי הן עוזרות לחלשות, אבל לטווח ארוך זה אינטרס של כולן.

"האיחוד האירופי הוא אינטרס כלכלי מובהק של המדינות החברות בו מול ענקיות כמו סין, הודו וארה"ב. אין שם אהבה גדולה, אבל יש להם אינטרס כלכלי ברור להישאר יחד, לכן המניעים היחידים שיכולים למוטט אותו הם לאומיים".

- מה לעשות עכשיו עם הכסף?

"אני לא חושב שהירידות הנוכחיות הן מפולת, זהו שלב בריא ביציאה ממשבר. השוק בת"א עלה בצורה מוגזמת בשנה שעברה, וזה סוג של תיקון - דברים מתחילים לקבל פרופורציות. הדבר האחרון שצריך לעשות זה לנסות לתזמן את השוק. צריך לנצל את הירידות כדי לשמור על אחוזים קבועים של מניות ואג"ח - כל אחד לפי דרגת הסיכון שלו. הטעות הגדולה ביותר זה לברוח מהשוק בתקופה כזו.

"סקטור הטכנולוגיה שירד בימים האחרונים מעניין, גם סקטור האנרגיה שבהתאוששות כלכלית ייהנה מעליית מחירים, וגם סקטור הפרמצבטיקה נמצא ברמות נמוכות כסקטור. אין שום סיבה למפולת, אבל האנשים בשוק נמצאים עדיין תחת חרדות מהמשבר האחרון ויש הרבה פחד בשוק שבא לידי ביטוי עכשיו. כך, לפני כמה חודשים, כולם דיברו על משבר דובאי ולפני כמה ימים דיברנו על משבר כתוצאה מעננה שכיסתה את אירופה".

שמיל קורצמן, מגדל שוקי הון: "לא להקטין את החשיפה"

- איך ייגמר המשבר באירופה?

"לא נראה לי שבעקבות המקרה של יוון גוש האירו יתפרק, אבל זה בהחלט יכול להיות טריגר ונקודה למחשבה בכיוון של פירוק, כדי למנוע התרחשות דומה במדינה יותר גדולה. המצב הנוכחי עלול לשים סימן שאלה על האירו, כי מדינה שנמצאת בבעיה, כמו יוון, אין לה כלים כמו ביצוע פיחות במטבע, שבהם היא הייתה יכולה לנקוט אם הייתה עצמאית.

"אין לחלק מהמדינות מספיק כלים להתמודד עם משבר מקומי, ואז מי שצריך לעזור לה אלה הארצות האחרות שהסולידריות שלהן פחותה. זה בהחלטה מראה על כשל בהתנהלות של הגוש. קבעו כללים איך מדינה צריכה להתנהג כדי להיכנס לגוש האירו, אבל ברגע שהיא מתחילה לחרוג מהם אי אפשר תמיד לעצור אותה".

- מה לעשות עכשיו עם הכסף?

"יכול להיות שמחירי המניות קצת גבוהים, אבל לא בצורה ניכרת, במיוחד ביחס לשיעור הריבית בשוק. אחרי העליות של השנה שעברה, קשה לדעת עד כמה התיקון הנוכחי יהיה חד. יכול להיות שתהיה ירידה של 10%-15% בשוק המניות - לא משהו דרמטי ביחס לעלייה - ובהתאם לכך צריך לשקול את כדאיות ההשקעה.

"קשה לתזמן את שוק המניות ולכן לא כדאי להקטין חשיפה, צריך לקחת בחשבון שכרגע המצב לא עושה רושם של מפולת כי אין לכך סיבה אובייקטיבית. מפולת בתל אביב לא תתרחש במנותק מהעולם, וכדי לשנות דרמטית את מצב השוק צריך אירוע דרמטי בחו"ל, אבל בשלב זה השווקים נראים בסך הכול בסדר. בשורה התחתונה, המצב הנוכחי באירופה צריך להשפיע יותר על כיוון של שווקים מתעוררים, לא כל כך על ארה"ב ומדינות מפותחות.

עידן אזולאי, אפסילון: "יוון היא רק הסימפטום"

- איך ייגמר המשבר באירופה?

"אני יוצא מנקודת הנחה שמאשרים סיוע ליוון ולכל יתר המדינות שיצטרכו גם הן תמיכה, אבל מי שאומר שהבעיה עם יוון תיגמר והכול יסתדר הוא לא ריאלי. יוון היא לא הנושא, אלא הסימפטום של ממשלות שלקחו על עצמן התחייבויות בהיקפים גדולים שלא תמיד יש להן יכולת לעמוד בהן.

"אם מסתכלים לטווח ארוך יותר על השפעות המשבר על האיחוד האירופי יש פה דברים מאוד מהותיים - גם המדינות שלא יזדקקו לסיוע יצטרכו בסופו של דבר לקצץ בתקציבים, והמשמעות של מהלך שכזה היא צמיחה נמוכה יותר, וזו ההשלכה המרכזית בסופו של דבר של ההתפתחויות האחרונות על גוש האירו".

- מה לעשות עכשיו עם הכסף?

"יכול להיות שהמצב הנוכחי הוא הזדמנות, כי כל משבר שכזה מביא איתו מחירים מעניינים והזדמנויות. אבל בחירת המניות היא המשמעותית וצריך להסתכל על מניות בודדות של חברות שנשארות חברות טובות גם במקרה של מימוש חזק בשוק, ולא לנסות לנחש את המגמה בשוק.

"בטווח הקצר אין ספק שיש פה תיקון, וסוף-סוף קיבלנו את התירוץ בשביל שתיקון כזה יקרה. השווקים כל הזמן עלו ועשו מהלך חד כיווני וחזק כי כולם דיברו על התאוששות, אבל זה לא מצב טבעי. מחר נראה איך העולם מגיב להתפתחויות האחרונות באירופה, והשוק המקומי יגיב בהתאם לאלה. אם אנחנו נכנסים למצב משברי, כל הנתונים הנוכחיים הם לא רלוונטיים. אבל אם יצליחו למנוע משבר, הריבית תמשיך לעלות, והכול ילך לכיוון היותר חיובי".

אמיר איל, אינפיניטי: "פירוק גוש האירו - הרסני"

- איך ייגמר המשבר באירופה?

"צריך לזכור שאירופה היא לא גוש הומוגני, והיא מורכבת ממדינות שהמצב הכלכלי שלהן שונה ביותר זו מזו. יש אינטרסים הפוכים בתוך הגוש, שמאלץ את המדינות שנכללות בו לעקוב אחר כללים בשני הכלים העיקריים של הכלכלה: פיסקלי ומוניטרי. מדיניות זו טובה לחלק מהמדינות ולא טובה לחלק אחר.

"המשמעות של פירוק הגוש תהיה הרבה יותר הרסנית עבור המדינות העשירות באיחוד, בראשות גרמניה וצרפת, מאשר העובדה שהן יכניסו יד לכיס ויתמכו בחלשות כדי לא לתת להן ליפול. כמו הבנקים, כנראה שיש מדינות שהן מהותיות מדי כדי ליפול. החשש שלי מכך שלא יהיה אירו הוא ברמת המשטרים, כלומר חשש מעלייה של משטרים קיצוניים יותר".

- מה לעשות עכשיו עם הכסף?

"אנחנו פחות מאמינים בתזמון של השוק, ויותר בתזמון של המשקיע. הלקוח, על פי הצרכים הספציפיים שלו, מכתיב את רמת הסיכון שהוא יכול לקחת על עצמו. צריך לשים את הדברים בפרופורציה. רק המדד הגדול של השוק הישראלי מתקרב לשיא שלו, כל המדדים האחרים רחוקים מהשיא.

"בהיבט הזה, יש לשוק עוד לאיפה ללכת ואין טעם לצאת כי השוק לא יקר. כל עוד הריבית תמשיך להיות נמוכה, ויש הרבה כסף בשוק לקנות, המניות יחזיקו. אני חושב שאחרי 10 שנים של תהפוכות, סקטור חברות הטכנולוגיה הישראליות הוא סופר מעניין. למרבה הפלא, המשבר באירופה אולי יהיה חיובי בכך שיגרום לריבית העולמית להישאר נמוכה יותר ממה שצפו".

מאיר מזוז, אקסלנס: "הזדמנות להגדיל את רכיב המניות"

- איך ייגמר המשבר באירופה?

"יש את אותן מדינות שסוחבות את אירופה לירידות - יוון, פורטוגל, ספרד ואירלנד - אבל מצד שני באירופה יש גם את גרמניה עם כלכלה חזקה וגם הולנד וצרפת עם כלכלות בסדר.

"קשה להגיד מה יקרה, כי יש המון אינטרסים והמון פוליטיקות. כבר כשגוש האירו הוקם דיברו על אפשרות של פירוקו ולכן אני לא פוסל מהלך כזה. כשמתחילים הקשיים, המדינות בגוש לא בדיוק רוצות לעזור אחת לשנייה.

הגרמנים יישאו בעיקר העול בסיפור של יוון, אבל אסור לשכוח שיש שם בחירות עוד מעט, לכן הם בטח ינסו למשוך את זה. הרבה תלוי בנכונות הגרמנים לסייע, ואם הם ירצו לשים את כל הגוף שלהם על הסיפור הזה הם יכולים לעצור אותו. להערכתי נראה שהסיוע ליוון יופעל ואז ירד גובה הלהבות".

- מה לעשות עכשיו עם הכסף?

"כרגע הצד הפסיכולוגי עובד על האנשים, אבל ההיסטוריה מוכיחה שלא הצד הפסיכולוגי ניצח אלא הצד הכלכלי. לכן המצב הנוכחי מהווה הזדמנות להגדיל את מרכיב המניות בתיק ללקוחות שמחפשים זאת.

"בגלל שינוי המרכיב של מדינות מתפתחות ומפותחות, הזרים מקטינים פוזיציה במניות גדולות ואנחנו חושבים שהבנקים מהווים השקעה טובה, כי הם סובלים מכך יותר מהרבה סקטורים אחרים. מה שקורה בשוק זה תהליך מימוש טבעי ובריא.

"המצב בישראל מצוין, אנחנו בין המדינות שעברו את המשבר בצורה יפה - המדד המשולב מראה זאת ונתוני הצמיחה הם טובים, לכן לא נראה שנגיד בנק ישראל ימהר להעלות את הריבית. לכן אני מעריך שמי שתהיה לו סבלנות יוכל להרוויח".

תמיר פורת, כלל פיננסים: "הזדמנויות גם באג"ח הקונצרניות וגם במניות"

- איך ייגמר המשבר באירופה?

"בחודשים האחרונים ראינו התנהלות קצת כושלת ומגמגמת של גוש האירו מול יוון, אבל בשבוע האחרון ראינו את הצדדים במשבר מגיעים לקו אדום ממנו היו צריכים לגבש תוכנית, ואני שואב עידוד מההצהרות האחרונות.

עוד מוקדם להספיד את גוש האירו, שמתמודד כרגע עם אחד האתגרים הרציניים שלו כעשור לאחר שהוקם.

"נכון שגרמניה ומדינות נוספות לא אוהבות לפתוח את הכיס ולסייע ליוון, אבל זה אחד האתגרים שלטובתם הגוש הוקם. גוש האירו הוקם בעיקר כדי למקסם ולנצל יתרון לגודל. אמנם יש דיבורים וקולות שקוראים לפירוק, כי לאזרח הגרמני, לדוגמא, לא ברור היום עד כמה הגוש מסייע לו, אבל לא נראה לי שירצו לפרק את הכול רגע אחרי שניסו להתמודד עם אתגר שכזה".

- מה לעשות עכשיו עם הכסף?

"שווקים שיורדים במשך כמה ימים על רקע אי ודאות מזמנים הזדמנויות הן בשוק האג"ח הקונצרניות והן בשוק המניות. אבל למרות ההזדמנויות שנוצרו, לא הייתי קורא למתרחש במסחר מפולת, אלא תיקון וצריך לקחת את זה בחשבון בהשקעה, וגם לזכור שמאז השיא אליו השוק הגיע אנחנו רואים תנודתיות עם נטייה לירידות.

"תחת ההנחה שאנחנו לא לקראת משבר אפוקליפטי, ותחת ההנחה שגוש האירו לצד קרן המטבע העולמית יצאו עם תוכנית כלכלית נכונה ושקופה ליוון, אנחנו מעריכים שהשוק יתקדם וייתן תשואה חיובית על רקע כלכלי, ופחות על רקע אי ודאות שגורמת לפסיכולוגיה של משקיעים.

"אין ספק שכרגע מה שמשפיע על השווקים זה חוסר הוודאות לגבי יוון ומדינות נוספות באירופה. לאלה מצטרפים גם מכירות של זרים בשבועיים האחרונים על רקע הצטרפות השוק הישראלי לקבוצת המדינות המפותחות. אבל המשקיע חייב לשאוב נתונים גם מדברים משמעותיים אחרים. בסך הכול, כשמסתכלים על הפרמטרים הכלליים, רואים בשוק הישראלי זרימה של נתונים חיוביים, הן ברמת המאקרו והן ברמת המיקרו".