רה"מ נתניהו רוצה למנות בעצמו את מליאת רשות השידור

זאת לאחר שוועדת השרים לחקיקה דחתה אתמול את חוק רשות השידור במתכונתו הנוכחית ■ משרד ראש הממשלה: "לא קיימת כל החלטה או קביעה באשר לאופן מינוי הוועדה לבחירת מליאת הרשות"

משרד ראש הממשלה יגיש הצעת חוק ממשלתית חלופית לחוק רשות השידור, זאת לאחר שאתמול (א') דחתה ועדת השרים לחקיקה את החוק במתכונתו הנוכחית.

ל"גלובס" נודע כי הסעיף שגורם לאי-נחת במשרד ראש הממשלה והוא הצפוי להשתנות הוא המתייחס לאופן מינוי מליאת רשות השידור. לפי שעה לא נקבע איזה תיקון יבוצע בו, אולם לא מן הנמנע כי מדובר יהיה בהכפפת השליטה במינוי הגוף המחודש לסמכות פוליטית כלשהי.

על-פי ההצעה כיום, במקום מליאת רשות השידור יוקם מעין דירקטוריון (מועצה), המזכיר את המקובל בחברות ממשלתיות. הגוף יתווה את המדיניות ויפקח על הביצוע, ובצדו יפעלו רואה חשבון מבקר; ועדת ביקורת; ויועץ משפטי שישמשו "שומרי סף" פנימיים לצורך ניהול תקין של הרשות. מנגנון המינוי וההעברה מכהונה של נושאי המשרה הבכירים ברשות יעבור, על-פי הצעת החוק, שינוי יסודי אף הוא.

בחירת המועמדים לתפקיד מנכ"ל ומנהלי הרשות תיעשה בידי ועדת איתור, והעברתם מתפקיד של נושאי המשרה הבכירים תהיה טעונה את הסכמת ועדת המינויים.

מתוך ניסיון להרחיק את השפעת הדרג הפוליטי על מינוי מנכ"ל ויו"ר הרשות, המועצה תיבחר בידי ועדת מינויים, שתורכב מאנשים מהמגזר העסקי ומאנשי רוח. בראש ועדה זו יכהן שופט מחוזי בדימוס. כמו כן נודע כי סעיף זה הוא המעורר את התנגדותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

ראש הממשלה מבקש להעביר את ההכרעה מידיו של השופט בדימוס. בין היתר נבחן מודל, שהוצע כבר על-ידי השר יולי אדלשטיין, לפיו רוב המליאה החדשה תורכב ממינויים של השר הממונה על רשות השידור, והיתר יהיו נושאי תפקידים קבועים מראש.

כיום השר הממונה הוא ראש הממשלה עצמו.

בכך, למעשה, מעקר נתניהו את הרעיון המרכזי של החוק - להרחיק את רשות השידור מהפוליטיקאים. יש לציין כי הרפורמה המתוכננת ברשות השידור תלויה במידה ניכרת בחוק זה, שכן על-פי המלצת חברת הייעוץ תאסק, ללא הפסקת התלות בין הדרגים הפוליטיים לרשות, לא תבריא הרשות.

לאחר דחיית החוק הודיע שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, בעברו השר הממונה על רשות השידור, כי ירתום את סיעת העבודה להוביל מהלך להמשך חקיקת החוק בכנסת.

החוק כפי שהוא היום הוצע על-ידי ח"כ נחמן שי (קדימה) וזכה לתמיכת 51 ח"כים. בעקבות דחיית החוק הודיעה סיעת קדימה כי תגיש הצעת אי-אמון בממשלה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "שבועות ספורים לאחר מינוי ראש הממשלה כשר הממונה על רשות השידור, הועברה לעיון מנכ"ל המשרד, על-ידי משרד המשפטים ומשרד האוצר, הצעת חוק של הממשלה הקודמת, אשר גובשה על-ידי הממונה על רשות השידור דאז, איתן כבל. מדובר בהצעת חוק המשנה את פני הרשות מבחינה מבנית ובאופן מינוי מוסדותיה, ועל כן מהווה צעד משמעותי, המחייב את מלוא תשומת-הלב טרם הנחת הצעת החוק בכנסת.

"במסגרת זו לומדים הגורמים המקצועיים במשרד ראש הממשלה את הצעת החוק, נפגשים עם הגורמים הרלוונטיים (משרד המשפטים, חברי הכנסת המציעים וגופים חיצוניים), ולומדים את השינוי המוצע במבנה הארגוני של הרשות. בכוונת המשרד להניח הצעת חוק ממשלתית מעודכנת בפני הממשלה והכנסת בהקדם האפשרי. יצויין כי לא קיימת כל החלטה או קביעה באשר לאופן מינוי הוועדה לבחירת מליאת הרשות".