"השמועה הסוררת": "ספרד תבקש סיוע של 280 מיליארד אירו"

בורסות אירופה ננעלו בירידות שערים חדות ■ סוכנויות פיץ' ומודי'ס מנסות להרגיע: לא נחתוך את דירוג האשראי של ספרד ■ שטיגליץ: המשבר עלול לבשר את סופו של האירו ■ שלמה מעוז: "אין בכוחה של גרמניה לסייע לספרד"

בורסות אירופה ננעלו הערב (ג') בירידות שערים חדות בעקבות שמועות בשווקים כי ספרד תבקש סיוע מהאיחוד האירופי. המשקיעים חששו בתקופה האחרונה כי ספרד ופורטוגל הן בבחינת "הנעל הבאה" שתיפול בשווקים אחרי יוון, והשמועות שניצתו היום בחדרי המסחר בעולם ובישראל מחדדות חששות אלו.

רק כעבור שעות של ירידות ופחד בשווקים אמר ראש ממשלת ספרד לואיס זפטארו לסוכנות בלומברג, כי השמועות הן "טירוף מוחלט", אך התגובה הייתה בגדר מעט מדי ומאוחר מדי.

"ישנן שמועות בשוק, שמקורן באירופה, כי ספרד תפנה לאיחוד האירופי בבקשת סיוע בהיקף של 280 מיליארד אירו", אמר ל"גלובס" פעיל בכיר בשוק. המרוויח של היום הוא הדולר, שמתחזק עקב מהלך קלאסי של "ריצה לנכסים בטוחים", אותו מכירים המשקיעים היטב בתקופות של אי ודאות במניות.

בצהריים ניסו סוכנויות הדירוג מודי'ס ופיץ' להרגיע והן מסרו כי אין בכוונתן להצטרף ל-S&P ולהוריד את דירוג האשראי של ספרד. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח, כי פיץ' ומודי'ס מסרו שהן יותירו את הדירוג של ספרד על "AAA" עם תחזית דירוג "חיובית", בניגוד ל-S&P שבשבוע שעבר חתכה את הדירוג ברמה אחת ל-"AA".

האירו תלוי על בלימה

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה אשר הזהיר בחודשים האחרונים מפני התפשטות משבר החובות באירופה, טוען כי מדובר בחדשות רעות נוספות מספרד, אך לא מפתיעות.

"ספרד נמצאת בבעיה קשה עם אבטלה של 20% באופן כללי ואבטלה של מעל 25% בקרב הצעירים; גביית המסים שלה יורדת ולכן הגירעון שלה תופח", אמר מעוז בשיחה עם "גלובס". "אין בכוחה של גרמניה - אפילו אם הייתה רוצה - להרים את בקשת הסיוע הספרדית, ולכן דינו של האירו להתרסק. במקום שאירופה תיתן ליוון לצאת מהאיחוד האירופי, יוון מושכת יחד איתה את כל אירופה לתהום. לפני שנה אמרתי שהאירו יירד ל-1.3 דולרים ועכשיו זה קורה. היעד הבא - 1.24 דולרים לאירו".

ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה, הגדיל לעשות ואמר היום בראיון ל-BBC כי משבר החובות באירופה עלול לבשר את סופו של האירו כמטבע האיחוד. המרוויחים של היום הם הזהב, שעולה לשיא של 5 חודשים והדולר שמתחזק עקב מהלך קלאסי של "ריצה לנכסים בטוחים".

"ניו יורק טיימס": ספרד גוררת רגליים

העיתון "ניו יורק טיימס" מדווח היום כי ספרד גוררת רגליים בכל הקשור לרפורמה הדרושה במערכת הפיננסית, בשל השתהות במיזוג בין 2 בנקים בצפון-מערב ספרד, בשל התנגדות הממשלה.

"בנקים מידרדרים ברחבי המדינה", נכתב ב"טיימס". "משקיעים ואנליסטים אומרים כי היעדר התקדמות בנושא המערכת הפיננסית מערער את אמינותה של ממשלת ספרד ברצונה לטפל בבעיה המהותית במדינה: גירעון פיסקאלי חמור המלווה באבטלה גבוהה ומיתון מתמשך".

מוקדם יותר היום אישר הקבינט בגרמניה את חבילת הסיוע ליוון בהיקף של 110 מיליארד אירו. ביום ו' יכונסו מנהיגי האיחוד האירופי לאשר סופית את הסיוע ליוון, אך בזמן שנראה היה כי השווקים סימנו "V" על יוון, ספרד תופסת את קידמת הבמה. בתוך כך, שר האוצר הגרמני וולפגנג שאובל הזהיר את יוון מפני אי עמידה בהתחייבויות הקיצוץ שלה, ואמר כי "אם תהיה איזושהי הפרה - הסיוע ייפסק".

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" הזהיר היום כי חבילת הסיוע ליוון עלולה לא להספיק כדי לכסות את העלויות של יוון, דבר שיקשה על אירופה. העיתון ציין כי למדינה יהיו מספיק מזומנים כדי לפרוע תשלום אג"ח בסך 8.5 מיליארד אירו בעוד שבועיים, אך מומחים במסחר באג"ח תיארו כי ההנחות של חבילת הסיוע לפיהן עד סוף 2011 יוון תוכל לקבל מימון משוקי ההון, כ"אופטימיים מדי".

אם לא די בחדשות הרעות מספרד, גם בגרמניה, מי שאמורה לחלץ את אירופה, פורסמו היום נתונים מטרידים: המכירות הקמעונאיות בגרמניה נפלו ב-2.4% בחודש מארס.

בתגובה לכך נסחרות הבורסות המובילות באירופה בירידות שערים, זאת בהובלת מניות הבנקים. קרדיט סוויס נפלה, והבנק היווני Piraeus ננעל גם הוא בירידות שערים.

ירידות גם באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום בירידות שערים. ביפן לא התקיים מסחר לרגל חג במדינה ואת הירידות במזרח מובילות מניות הכרייה והמתכות, על רקע ירידת מחירי הנחושת והנפט.

באוסטרליה, הבנק המרכזי העלה היום את הריבית הבסיסית בחודש השביעי ברציפות, והיא עומדת כיום על 4.5%, מרמה קודמת של 4.25%. ההחלטה היתה צפויה בקרב 18 מתוך 24 אנליסטים שנסקרו ע"י בלומברג. יו"ר הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA), גלן סטיבנס, ציין עם פרסום החלטת הריבית כי האינפלציה צפויה להישאר בחצי העליון של גבולות יעדי הבנק ל-2010, "הנתונים מצביעים על ירידה באינפלציה מהשיא שחווינו ב-2008". הוסיף סטיבנס.

סיבה נוספת לירידות היום באסיה הגיעה מסין. מדד מנהלי הרכש בסין, אותו פרסם הבנק הבריטי HSBC, ירד בחודש מארס ל-55.4 נקודות - שפל של כחצי שנה, מה שגורר חששות מפני האטה של הכלכלה בעלת הצמיחה המהירה בעולם. המדד מבוסס על סקר הנערך בקרב 400 חברות מובילות בסין. הממשל בסין נקט בחודשיים האחרונים במספר צעדי הידוק מוניטארי על מנת לקרר את בועת הנדל"ן ואת התחממות האינפלציה, מה שגורר גם האטה בצמיחה.

בין המניות שבלטו נציין את BHP Billiton , חברת הכרייה הגדולה בעולם, שנחלשה לרמת שפל של כ-6 חודשים. Rio Tinto , חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם, נחלשה גם היא ובשיעור חד.