גושן שם על הכוונת את חברות ניהול התיקים של הבנקים

הרשות תגביל את הקשר בין יועצי הבנקים לחברות ניהול התיקים של הבנק ■ השיחות בין הרשות לאיגוד הבנקים סביב הסוגיה עומדות לפני סיום ■ במצב הנוכחי, בעוד שקיים פיקוח הדוק על יועצי ההשקעות בכל הקשור לייעוץ בקרנות נאמנות ותעודות סל, לא קיים פיקוח בכל הקשור להפניית לקוחות לטיפולם של מנהלי תיקים

רשות ני"ע צפויה להגביר את הפיקוח על יועצי ההשקעות בבנקים, כאשר על הכוונת נמצאות חברות ניהול התיקים שבבעלות הבנקים. הרשות מקיימת בחודשים האחרונים מו"מ אינטנסיבי עם איגוד הבנקים על מנת לפתור את סוגיית הייעוץ במערכת הבנקאית סביב פעילות ניהול התיקים בחברות הבנות, על רקע החשש מהיעדר אובייקטיביות בתחום זה.

ל"גלובס" נודע כי השיחות בין הבנקים לרשות קרובות לסיום, וברשות שוקדים כעת על טיוטת החוזר, שצפויה להגביל משמעותית את יכולתם של הבנקים להפנות את לקוחותיהם לחברות הבנות שעוסקות בניהול תיקים.

במצב הנוכחי, בעוד שקיים פיקוח הדוק על יועצי ההשקעות בכל הקשור לייעוץ בקרנות נאמנות ותעודות סל, לא קיים פיקוח בכל הקשור להפניית לקוחות לטיפולם של מנהלי תיקים. ברשות ני"ע מבקשים לסגור את הוואקום הרגולטורי, כדי למנוע אפשרות של ייעוץ מוטה מהבנקים לחברות ניהול התיקים שבשליטתם. מי שמוביל את המהלך מטעם רשות ני"ע הוא דודו לביא, מנהל מחלקת ההשקעות.

נזכיר כי כבר לפני מספר חודשים דווח ב"גלובס" על הדיונים בעניין בין הרשות לאיגוד הבנקים. באותה תקופה העריכו גורמים בשוק ההון, כי הגברת הפיקוח עשויה להוביל את הבנקים למכור את חברות ניהול התיקים שבאמתחתם. ההערכות היו שכל פיקוח שיוטל על התחום, יקטין משמעותית את הגיוסים לחברות ניהול התיקים דרך מערכות הייעוץ של הבנקים, ובכך הן יאבדו את מנוע הצמיחה העיקרי שלהן.

17 מיליארד שקל מנוהלים

על פי דו"חות הבנקים לשנת 2009, היקף הנכסים המנוהל בחברות ניהול התיקים שבאמתחתם עומד על כ-17 מיליארד שקל. בשנה האחרונה היקף הנכסים עלה ב-4 מיליארד שקל, הן בזכות העליות בשווקים שהגדילו את שוויים הריאלי של התיקים, והן מגיוסים חדשים.

חברות ניהול התיקים נחשבות לרווחיות תחת הבנקים, כשהרווח נגזר מדמי הניהול שעומדים בממוצע על 1%-1.2% מלקוחות קמעונאיים שמהווים כשני שליש מהלקוחות, ו-0.3% מלקוחות עסקיים. דמי הניהול כוללים גם עמלות קנייה ומכירה שנגבות מהלקוחות. בניגוד לחברות ניהול תיקים פרטיות, החברות הבנות של הבנקים נהנות מהיעדר הצורך בהוצאות שיווק גדולות, שכן הן מחוברות היטב למערך הייעוץ הבנקאי, וכך גדלה רווחיותן.

הגוף הגדול ביותר בתעשייה מבין הגופים הבנקאיים, הוא פעילים של הפועלים, שניהל בסוף 2009 כ-8 מיליארד שקל. אחריו תכלית של דיסקונט עם 2.1 מיליארד שקל. הבנק היחיד שאינו מחזיק בחברת ניהול תיקים הוא לאומי, שעד היום לא מצא לנכון להקים חברה כזו. תחת הרגולציה המתהווה, סביר להניח שהאטרקטיביות שבהקמתה תהיה נמוכה במיוחד.

מרשות ני"ע נמסר כי "על מנת להתמודד עם התופעה בה יועצי השקעות בבנקים מפנים לקוחות לחברות ניהול תיקים מקבוצת הבנק, העבירה הרשות אל איגוד הבנקים כבר בחודש אוקטובר 2009 טיוטת חוזר שבכוונתה לפרסם.

דנים בנוסח הסופי

לפי טיוטת החוזר הפניית לקוחות לחברות ניהול תיקים בשל קבלת טובת הנאה במישרין או בעקיפין, עולה לכדי התנהגות שאינה הולמת של בעל רישיון.

"סגל הרשות קיים במהלך החודשים האחרונים פגישה עם נציגי איגוד הבנקים על מנת לדון בטיוטת החוזר ובהשלכותיו, וכעת מצוי הסגל בדיונים עם נציגי האיגוד בנוגע לנוסח החוזר הסופי שיופץ".

ברשות מסבירים כי היות שלא מדובר בייעוץ לרכישת ני"ע או נכס פיננסי אלא בתיווך לקבלת שירות, הפניית לקוח לקבלת שירות של ניהול תיקים כיום אינה "ייעוץ השקעות" כמשמעותו בחוק הייעוץ. עם זאת, לפי עמדת הרשות "לאור חובות האמון של יועץ השקעות ללקוחותיו והתדמית האובייקטיבית שלו בעיני הלקוח, על הפניית לקוח לחברת ניהול תיקים להתבצע על סמך שיקול דעת עצמאי של היועץ בלבד, כאשר לנגד עיניו עומדת טובת הלקוח בלבד".

מאיגוד הבנקים לא נמסרה תגובה.

22
 22