להציל את יוון אולי אפשר, לא את האירו

משאית עמוסה בחביות מקרטעת במדבר במטרה לספק מים לכפרים, ובאחת מהן יש חור

הכותב הוא מנכ"ל FXCM ישראל, נציגות בית ההשקעות הבין לאומי למט"ח, סחורות ומדדי מניות

בקשת הסיוע של ספרד כבר בפתח, אבל את הסיוע ליוון עדיין על סיכמו, למה? כי יש בחירות בגרמניה. ולכן כולנו נמתין ונביט באמון מתרסק. אמון שהיה כלכך קשה לבנות בציבור, אמון ששיקומו עלה לאזרחי העולם מאות מיליארדי דולרים ועוד יעלה לנו לא מעט.

מדד VIX המכונה גם מדד הפחד זינק שלשום ב-16%, בעוד הבורסות צוללות מסין ועד ארה"ב.

אבל אנחנו המשקיעים שואלים את אותה שאלה, תמיד. "איך אפשר להרוויח מזה?" ובמקרה הזה, האם האירו ימשיך להחלש ביחס לדולר, או שהסיוע ליוון, במידה ויסוכם, ישנה את התמונה.

כדי להסביר את הטיעון שלי דמיינו משאית עמוסה בחביות מים שמקרטעת במדבר במטרה לספק מים לכפר נידח. באחת החביות יש חור והיא דולפת, לאחר שהנהג מגלה זאת, הוא מחליט להעביר מים מאחת החביות המלאות.

בזמן החלוקה, אין ספק שהחלוקה בין המשפחות תהיה שווניות יותר. אבל בסה"כ הכפר קיבל פחות מים, והנהג הפסיד כסף. ובכל בוקר המשאית נוסעת והחור... חור. הבעיה של משפחה אחת נפתרה על חשבון כמה אחרות. הן רק מתייבשות קצת יותר בכל יום. אבל האם נפתרה הבעייה של הנהג? האם הייתם קונים את הקו הזה עם המשאית והחביות?

גם באיחוד האירופי, החוב... חוב, והוא שם, מזין אלפי עובדי לא יעילים, מערכת סוציאלית מסואבת ואיגודי עובדים שלא מאפשרים לסתום אותו בשום אופן.

אזרחי גרמניה של אחרי הבחירות לא רוצים לעזור ליוון. אזרחי יוון לא רוצים לשלם את מחיר התנאים שהציבה גרמניה על מנת לתת סיוע. האירו ממשיך לנזול. לנזול מיוון, ספרד, ועוד ועוד.

ולכן רק שינוי עמוק במבנה הכלכלי של מדינות אלה יאזן את האירו. שינוי כזה יקח זמן. אפילו אישור של תכנון לביצוע של שינוי כזה יקח זמן. ואם ארה"ב לא תפתיע לרעה, נראה שהאירו ימשיך להחלש, בתנודתיות גבוהה והרבה תיקונים, אבל המגמה המרכזית תהיה שלילית.

  • לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  • אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.