יוסי בכר: על המערכת הבנקאית למצוא מנועי צמיחה חדשים

גלובס tv יו"ר בנק דיסקונט: "שוק ההון הוא מרכיב מרכזי ביצירת מנוע הצמיחה למשק"

"שמעתי הרבה קריאות שכל אחד מדבר מפוזיציה, ואני יודע שכולם רוצים לשמוע את זה, אז אני אקדים ואומר: מה שרואים מכאן לא שונה ממה שרואים משם. דעותיי בנושאי רגולציה ורפורמות בשוק ההון לא השתנו מהותית במעבר בין התפקידים שלי". כך אמר היום (ד') יוסי בכר, יו"ר דירקטוריון בנק דיסקונט, בוועידת שוק ההון של "גלובס", בשיתוף BDO זיו האפט, שמתקיימת היום בת"א. לפני שנכנס לדיסקונט, בכר חתום על הרפורמה בתחום הבנקאות, שגם נקראת על שמו.

בכר הוסיף כי "המתווה המרכזי, בעקבות כל הרפורמות, יש לנו שוק הון יותר טוב, שוק מלא אשראי, הנגישות אליו גדלה, וזה דבר מהותי בהתפתחות של המשק. ההצלחה הזו מחייבת אותנו להמשיך בפעולות, אך יש להמשיך ולעבוד כדי לשפר דברים".

בכר התייחס גם למערכת הבנקאית, בכובעו כיו"ר בנק דיסקונט. "שוב אני חוזר, דעותיי לא השתנו. לאור השינויים המבניים והמשברים המערכת היום היא יותר חזקה, עם פיזור הון יותר טוב, אך היא חייבת למצוא לעצמה עוד מרכיבי הון. עלינו למצוא מנועי צמיחה ומקורות הכנסה חדשים כדי להגיע לשיעורי רווחיות שנרשמו עד 2007".

"המערכת העסקית וכן הרגולציה עובדת היום בשיתוף פעולה איתנו, אך חשוב לזכור את ניהול הסיכונים. זה לגיטימי לקחת סיכונים אך יותר חשוב לדעת לנהל אותם ולשמור על הדאון סייד - או במילים אחרות משפת הספורט, לשחק בונקר וגם לתקוף", הוסיף בכר.

"כמובן שחקיקה נדרשת כשעושים שינויים מבניים ועושים שינויים בכיווני אכיפה, אבל כל נושא המגבלות וההתערבות במחירים / עמלות, ולשים מגבלה על משכורות בכירים, אני בדעה שבהחלט זה נושא שראוי לטפל בו, אך בצד התהליכי שלו - לא בצד המינהלי. מה עוד שכולנו יודעים שהישראלים די טובים במציאת פתרונות לעקוף כל מיני מגבלות כאלה ואחרות" אמר בכר.

"שוק ההון הוא מרכיב מרכזי ביצירת מנוע הצמיחה למשק. לא השלמנו את התהליך ויש עוד עבודה. לדעתי יש להוריד את התערבות הממשלה בשוק, ליצור עוד מקומות עבודה, ולהסדיר את הרגולציה. המשך יישום המלצות הרפורמה שלי, רפורמת בכר, יאפשרו לנו שוק הון בריא, יעל וטוב, ובתקווה כי זה יניע את המשק - יש לנו סיבה לאופטימיות", אמר בכר לסיום.

אייל לפידות: "בתי ההשקעות יחד עם חברות הביטוח שינו מהותית את השוק"

אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס ציין באותו פאנל כי "בתחילת העשור הבנקים שלטו כמעט בכל שוק הפיננסים - גם בייצור וגם באמצעי ההפצה. לאורך העשור היו שורה של שינויים מרכזיים - שעיקרם רפורמת בכר - ששינו את מבנה השוק באופן משמעותי. מאז נוצרו שחקנים חדשים כגון בתי ההשקעות שהפכו לגורם מחולל תחרות ולדעתי נמצא בתחילת דרכו".

"כיום, בתי ההשקעות יחד עם חברות הביטוח שינו מהותית את השוק, למעט באשראי צרכני הנשלט על ידי הבנקים". בתחום החיסכון לטווח קצר הבנקים נחלשו, אמר לפידות, אך הם עדיין חזקים, כשבחיסכון לטווח ארוך חברות הביטוח ובתי ההשקעות שולטים".

לבנקים יש כח מאוד מהותי כיום בשוק הנובע מהקשר חזק שלהם ללקוח ושליטתם על אמצעי הפצה. לבתי ההשקעות, מנגד, יש את המגוון הרחב ביותר של ערוצי הפצה אך בו זמנית מערכת היחסים החלשה יותר עם ללקוחות".

בגלל השינויים בשוק יש יתרון אדיר לגוף המשלב בעצמו כיום חברת ביטוח ובית השקעות. יתרון של איחוד פעילויות אלו מוביל יתרון בארבעה תחומים - ההפצה, שהיא הכח האמיתי בשוק ההון, סינרגיות מוצריות, סינרגיות שיווקיות, ויכולות מקצועיות", הסביר לפידות. "בשנים הבאות יווצר ערך גדול בחיבורים מעין אלו ולכן יווצרו שני שווקים ולא שלושה - כלומר, לא עוד הבנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות, אלא שני גורמים: הבנקים וחברות ביטוח מאוחדות עם בתי השקעות. זה יאזן את שוק ההון", סיים לפידות.