המלצות לעת משבר: 4 אג"ח ממשלתיות ששווה להכניס לתיק

המשבר באירופה מחייב את המשקיעים לחפש אלטרנטיבות להשקעות יציבות במקומות נוספים בעולם ■ ארבעה בתי השקעות ממליצים לכם מה לעשות עם הכסף שלכם

1. אג"ח ממשלת אוסטרליה

ממליץ: אורי וייסבורד, ראש מחלקת המחקר בקמליה קפיטל

ההמלצה שלנו היא על אג"ח ממשלת אוסטרליה לתקופה של שנתיים, המניבה תשואה של כ-5%. אוסטרליה מדורגת ב-AAA לפי כל חברות הדירוג עם אופק דירוג "יציב".

התל"ג של אוסטרליה צפוי לגדול ב-3.1% בשנת 2010, וב-3.4% בשנת 2011, זאת לעומת צמיחה של 3.1% ו-2.9%, בהתאמה, בארה"ב. הפער המשמעותי ביותר בין הכלכלות של שתי המדינות קשור למצב הפיסקלי של כל אחת מהן.

הגירעון התקציבי באוסטרליה צפוי לעמוד על 3.1% מהתל"ג בשנת 2010, בעוד בארה"ב צפוי גירעון בשיעור של 11.1%. גם שיעור האבטלה באוסטרליה, העומד על 5.3%, נמוך משמעותית ביחס לשיעור האבטלה בארה"ב, העומד על 9.7%.

הריבית באוסטרליה צפויה לעלות, מה שיתמוך במגמת ההתחזקות של המטבע (אך מנגד זה גם מה שמונע מאיתנו להמליץ על אג"ח ארוכות). איגרות החוב לשנתיים מעניינת בגלל נתוני המאקרו החזקים, הן ברמה האבסולוטית והן ביחס למדינות אחרות בעולם. למרות הנתונים החזקים, מציעות איגרות החוב תוספת תשואה משמעותית לעומת התשואה באיגרות חוב דומות של ארה"ב, העומדת על 1.03%.

2. אג"ח ממשלת דרום קוריאה

ממליץ: עידן יאול, ראש תחום אג"ח בתמיר פישמן

דרום קוריאה מוזכרת לרוב בהקשרים ביטחוניים, בשל ניסויי הגרעין מצד שכנתה הלא ידידותית מצפון, אולם מאז המשבר האסייתי ב-1997, המדינה עשתה כברת דרך משמעותית בהיבט הכלכלי.

דרום קוריאה, על 49 מיליון יושביה, היא כיום הכלכלה בעלת התוצר ה-15 בגודלו בעולם, עם תמ"ג של 800 מיליארד דולר ב-2009. המדינה הציגה צמיחה ממוצעת של כ-5% בין השנים 2004-2007 וצפויה לחזור לקצב צמיחה ממוצע של מעל 3.5% משנת 2010.

במערבולת החוב הריבוני שסוחפת את כלכלות העולם, דרום קוריאה תופסת מקום של כבוד עם יחס חוב לתוצר של כ-30%, שיעור אבטלה של 4.1% ואינפלציה שנתית של 3.3% בשנת 2009, שצפויה לרדת לרמה של 2.6% בשנת 2010.

הסיכונים העיקריים בהשקעה במדינה נוגעים לאיום על יציבות האזור שהזכרנו, וכן לחשש מהתפתחות בועה בשוק המניות המקומי שתוביל להעלאת הריבית שירדה מרמה של 5% בתחילת 2008, לרמה של 2% כיום.

אג"ח של ממשלת דרום קוריאה המונפקת בדולרים לפירעון ב-2016 נסחרת בתשואה של 3.8%, ולהערכתנו מהווה הזדמנות השקעה אטרקטיבית.

3. אג"ח ממשלת ישראל

ממליץ: ד"ר יוסי מעלם, כלכלן ראשי באנליסט

בעוד שברוב המדינות המפותחות עלה החוב הפיסקלי בשלוש השנים האחרונות בשיעור ניכר, החוב של ממשלת ישראל ביחס לתמ"ג עלה רק מעט בשנתיים האחרונות. הגירעון התקציבי בשנת 2009 אמנם עלה ל-5.2% מהתוצר, אך בהשוואה לרוב המדינות המפותחות גירעון כזה נחשב לנמוך.

מכיוון שהמדיניות המוניטרית בישראל כיום היא מרחיבה (למרות מגמת עליית הריבית, עדיין מדובר בריבית נמוכה) והתשואות בארה"ב יחסית אינן גבוהות, הרי שהתשואות על איגרות החוב של ממשלת ישראל לאורך כל העקום נמוכות היסטורית. זאת בזמן שהציפיות להעלאת ריבית בעולם בשנה הקרובה, החוב הגדול של ממשלת ארה"ב והמשבר באירופה, ישפיעו לשלילה על רוב שוקי אגרות החוב.

כיום התשואה לפדיון על איגרת חוב שקלית ל-10 שנים עומדת על כ-5% והתשואות לשנה עד שלוש שנים עומדות על 2%-3%. כמו כן איגרות החוב הצמודות הממשלתיות לאורך העקום מגלמות אינפלציה של כ-2.5%.

בהנחת אינפלציה זו ולאור האמור לעיל, למשקיע הסולידי בטווח הקצר כדאי להתרכז בחלק היחסית קצר הן של העקום השקלי והן של העקום הצמוד.

4. אג"ח ממשלת ברזיל

ממליץ: רפי גוזלן, אסטרטג מאקרו בלידר שוקי הון

ברזיל נמנית על המדינות שחוו מיתון קצר יחסית. שילוב של מדיניות מוניטרית ופיסקלית מרחיבות, ועליית מחירי הסחורות הובילו להתאוששות מהירה החל מהרבעון השני של 2009. העלייה באינפלציה ל-5.2% בשנה האחרונה תמכה בהפחתת התמיכה של המדיניות המוניטארית, והבנק המרכזי בחר להעלות את הריבית באפריל במהלך אגרסיבי של 0.75%, כך שהריבית כיום עומדת על 9.5%. בעקבות מהלך זה עבר השוק לתמחר מהלך אגרסיבי למדי של העלאות ריבית.

הדינמיקה הפנימית בברזיל תומכת אמנם בריסון, אך בדומה למדינות רבות בעולם אי הוודאות לגבי עוצמת ההתאוששות צפויה להוביל לריסון הדרגתי, בעוצמה מתונה מזו המתומחרת בשווקים.

לפיכך, מחויבות הבנק המרכזי ליעד האינפלציה והתהליך הדיסאינפלציוני הרב שנתי, תומכת להערכתנו בהשקעה באג"ח הממשלתיות של ברזיל לטווח בינוני-ארוך.

החשיפה הישירה לאג"ח אלו בברזיל מורכבת למדי, ועל כן מומלץ להיחשף אליהן באמצעות אג"ח המונפקות על ידי המוסדות הבינלאומיים.

דוגמה למוסד כזה הוא IBRD, שהוא זרוע הפעילות של הבנק העולמי. האג"ח הרלוונטית הצמודה לריאל הברזילאי לשנת 2015 נקרא IBRD 2015 והיא נסחרת בתשואה של 9.75%.