פרופ' מואב: יוון הייתה צריכה לחטוף מכה קשה בראש

מואב, עד לאחרונה היועץ הכלכלי של שר האוצר שטייניץ: "אי אפשר שאנשים יעבדו 15 שנה ויקבלו פנסיה מלאה, וכשעם הפרישה השכר שלהם נטו רק יעלה, ושיקבלו משכורת 13, 14 ו-15" ■ "שלי יחימוביץ' וחיים כץ הם סוציאל-דמוקרטים מהסוג הישן, של יוון"

רוב המומחים שדיברו עם "גלובס" השבוע דווקא משוכנעים שהשמועות על מותו של האירו מוקדמות מדי.

בכתבה שתתפרסם היום במוסף "גלובס הערב", אומר פרופ' עומר מואב מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית, עד לאחרונה היועץ הכלכלי של שר האוצר יובל שטייניץ: "המדיניות ביוון לאורך שנים הייתה חסרת אחריות ופופוליסטית בצורה קיצונית, כמו החלום הרטוב של חלק מהחברתיים בישראל - כוח אדיר לארגוני העובדים והישגים מרחיקי לכת בזכות הכוח הזה. רק שבסוף זה לא מסתדר. זה לא מתחבר.

"אי אפשר שאנשים יעבדו 15 שנה ויקבלו פנסיה מלאה, וכשעם הפרישה השכר שלהם נטו רק יעלה, ושיקבלו משכורת 13, 14 ו-15 ושהיקף שעות העבודה יהיה מצומצם, בלי לגבות מסים, ומצד שני להבטיח קצבאות מאוד נדיבות לכל מי שצריך".

- אז יוון, למעשה, עוברת תהליך חיובי?

"מדינה כמו יוון צריכה לחטוף מכה קשה מאוד על הראש כדי לעבור לשיווי משקל אחר, שבו הציבור היווני, ארגוני העובדים החזקים, מבינים שאי אפשר להמשיך להתנהג בצורה כזאת. פה אגב, יש לקח מאוד מעניין לישראל.

"כשאתה שומע את הרטוריקה של חלק מהחברתיים, יש שם רטוריקה שתומכת בסוציאליזם מהסוג היווני, ולא בסוציאל-דמוקרטיה מהסוג הסקנדינבי. כולם בישראל אוהבים להתהדר בהגדרה 'סוציאל-דמוקרט'. אבל התפיסה הזו עברה גלגולים. שלי יחימוביץ' וחיים כץ, נניח, הם סוציאל-דמוקרטים מהסוג הישן, מהסוג של יוון".

- מה המסר, לשיטתך?

"אסור לטמון את הראש בחול. צריך להבין שחוסר אחריות תקציבית, לחצים להגדלת הוצאה מעבר להכנסה, חוב גדול, גירעון, יש להם מחיר. זה לא ויכוח בין הקפיטליזם לסוציאליזם. זה לא ויכוח בין הרעים, שרוצים שרק 20 איש ישלטו ויהיה פה עוני. זה ויכוח בין שתי גישות סוציאל-דמוקרטיות. מודרנית ומיושנת".

הכתבה המלאה בה מתראיינים גם יורם ארידור, צבי סטפק, שגריר האיחוד האירופי בישראל, ירום אריאב, יקיר פסלנר ואחרים - היום במוסף "הערב", בעיתון "גלובס"