אולמרט וזקן רחוקים ושותקים

השניים שמרו בביהמ"ש לא רק על שתיקה רועמת אלא גם על מרחק ביטחון, ויש לכך סיבה

במשך יום שלם ישבו זה בצד זה שני הנאשמים במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לרגלי דוכן השיפוט. מצד זה אולמרט, ומהצד האחר שולה זקן. בשם הזהירות, ולמניעת לזות שפתיים - השניים שמרו לא רק על שתיקה רועמת אלא גם על מרחק ביטחון כה גדול, עד שזקן גלשה החוצה אל מעבר לדלפק. נהר מפריד ביניהם.

ניתן להניח כי חוקרי המשטרה בפרשת הולילנד הזהירו את זקן לבל תיצור קשר עם החשודים האחרים. אולמרט, כפי שהצהירה המשטרה בתחילת השבוע, הוא אחד מהחשודים בלקיחת שוחד בפרשה, ויש לשער כי זקן הוזהרה שלא לשוחח איתו.

אצל אולמרט המצב מעט שונה. כפי ששב והתלונן בפני המיקרופונים והמצלמות הבוקר (ה'), המשטרה טרם זימנה אותו לחקירה, ופורמלית הוא אינו מוגדר חשוד בפרשת הולילנד.

בבית המשפט המחוזי בירושלים היה מי שאמר הבוקר כי אולמרט רשאי לברך את מזכירתו לשעבר בברכת בוקר טוב, אך לה היה אסור להשיב לו.

משפטם של אולמרט וזקן, שהתחדש היום לאחר ההפסקה שכפתה עליו חקירת הולילנד, עבר לעסוק באישום ראשונטורס, שאין לו כל נגיעה ישירה או עקיפה לחקירה הנוכחית, מלבד משיכתו לכאורה של אולמרט למנעמי החיים הטובים.

בזה אחר זה עלו לדוכן נציגי הארגונים השונים שבהזמנתם נסע אולמרט למסעות בארה"ב, ושגילו בדיעבד כי שילמו באופן חופף למימון אותן נסיעות ממש.

לזכותו של אולמרט ייאמר כי ממרחק של שנתיים מאז נחשפה פרשת ראשונטורס, הוא מבין כיום את הנורמה החוקית והמוסרית הראויה בעניין זה.

"מקובל על מר אולמרט שאין מקום לגבות יותר מפעם אחת בגין אותה הרצאה", שבה ואמרה עו"ד נוית נגב, המייצגת אותו בתיק זה, בפתח כל אחת מהחקירות הנגדיות שניהלה היום, "ואם קרה דבר כזה - הדבר לא היה בידיעתו ולא על דעתו, ויש להצטער על כך, זה בוודאי קרה מתוך חוסר סדר ולא מתוך כוונה".

זו יכולה להישמע כמו טענה משפטית הנוגעת למחשבתו הפלילית של הנאשם, וגם כמו הצהרה ציבורית מטעמו של איש הציבור אולמרט.

העדים, מצדם, התבקשו לשחזר מעל דוכן העדים את התדהמה, הפליאה, האכזבה והמועקה שחשו בחקירת המשטרה, בעת שהתבשרו על כך שארגוניהם שילמו תשלומים ביתר למימון הטיסות, המלונות והנהג הפרטי שמהם נהנה אולמרט בשליחותו בחזית האמריקנית.

היתה זו בעיקר דרמה בעבור העיתונאים: עדויותיהם לא סייעו לתביעה להוכיח את פערי המימון וכפל התשלומים - אלה הוכחו באמצעות מסמכים שהוגשו זה מכבר לעיונם של השופטים.

משפטו של אהוד אולמרט, כמו פרשות אחרות שבהן הוא מעורב והמצויות בשלבי בירור אחרים, תקוע כעת עמוק-עמוק בשלב השיקוף הציבורי של תהליך בירור האמת.