בנק מזרחי-טפחות הגיש בקשה למינוי כונס לבעלי מטיס

הבנק דורש אכיפת השעבוד על מניות השליטה במטיס קפיטל של הראל וברזילי ■ מטיס מנהלת מו"מ להכנסת משקיע לפעילותה בארה"ב

ההצלחה של הפועל תל-אביב במגרש הכדורגל, לא מגיעה לשוק ההון. בנק מזרחי-טפחות, בניהולו של אלי יונס, הגיש אתמול בקשה לאכיפת שעבוד ולמינוי כונס נכסים לחברת אופקים קפיטל, הנמצאת בשליטת בעלי מועדון הכדורגל - מוני הראל ושותפו אמנון ברזילי - ומחזיקה במטיס קפיטלהציבורית.

ברזילי אמר היום ל"גלובס" כי "הם רוצים 2.5 מיליון שקל בגלל שמכרתי את סובארו (לגד זאבי, א.ש.). אתה ראית דבר כזה? אני מוכן לתת להם רק את הקרן והריבית. הבנקים בישראל צריכים להיות הגונים. אני אקח אותם לטיול של שנה, והם יגיעו איתי לפשרה".

כפי שנחשף כאן לראשונה, בחודש מארס העמיד מזרחי-טפחות לפירעון מיידי את יתרת האשראי שניתנה לאופקים קפיטל, בגובה 19 מיליון שקל, לאחר שהחברה הפרה את הסכמי ההלוואה. בהודעת מטיס היום לבורסה, נמסר כי "החברה מעריכה כי במידה שהחוב של אופקים לבנק לא יוסדר ובקשת הבנק תתקבל על ידי בית המשפט, תהא לכך השפעה מהותית על החברה, ולו בשל האפשרות שבמצב כזה יתכן שינוי בזהות בעלי השליטה בחברה".

מטיס נקלעה למשבר קשה, ומהנתונים שפרסמה בסוף חודש אפריל (באיחור של כשלושה שבועות) של תוצאותיה בסיכום 2009, עולה כי הפסידה בשנה החולפת 41 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 87 מיליון שקל בשנת 2008. רואי החשבון של החברה ציינו כי "בדו"חות הכספיים לא נכללו כל התאמות לגבי ערכי הנכסים וההתחייבויות וסיווגם, שייתכן כי תהיינה דרושות אם החברה לא תוכל להמשיך ולפעול כ'עסק חי'".

הדו"חות הכספיים של מטיס משקפים כיום את פעילותה העיקרית - החזקה של 74% בחברת תחנות הדלק פטרו גרופ, אך גם זו עשויה להישמט מידיה בחודשים הקרובים בעקבות לחץ מצד בנק וואכוביה (Wachovia) האמריקני.

הנכס העיקרי של פטרו גרופ, חברת GPM, פעילה בתחום של תחנות דלק במזרח ארה"ב, ומפעילה 214 אתרים הכוללים חנויות נוחות להן צמודות תחנות דלק .

על החברה רובצת בעיית מימון, בעקבות דרישה לפירעון מלוא חובה לוואכוביה בסך של כ-30 מיליון דולר. פטרו גרופ דיווחה היום שהיא לקראת הסדר חוב עם הבנק, שצפוי להיחתם להערכתה עד מחר. מטיס מנהלת מו"מ להכנסת משקיע ל-GPM תמורת 51%-60% מהחברה, כנגד כיסוי החוב לבנק.