אלי ויזל: מאוכזב מיהודים שמתארים את אובמה כאנטי-ישראלי

אומר בראיון ל"ניו יורק ג'ואיש וויק": "אני אדם חופשי... אני לא אוהב שמנצלים אותי" ■ עצתו לנשיא ארה"ב: אל תלחץ על ישראל; הישראלים יודעים להתנגד ללחץ, אם הם יכולים להיות פגיעים יותר לפיתוי ■ השגריר אורן: נתניהו לא הושפל בבית הלבן; הוא הוכנס בדלת הקדמית, לא האחורית

אלי ויזל, סופר השואה, מביע אכזבה מיהודים שמתארים את נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כאנטי-ישראלי, אך טוען כי הוא מתרחק מפוליטיקה של תמיכה במפלגה זו או אחרת. ויזל דיבר בראיון עם השבועון היהודי "ניו יורק ג'ואיש וויק", שפורסם אמש (ה').

"אני אדם חופשי", אמר ויזל כמה פעמים במהלך הראיון. בהזדמנות אחת הוא הוסיף: "אני לא אוהב שמנצלים אותי". ויזל רואיין כמה ימים לאחר שאובמה הזמין אותו לארוחת צהריים בבית הלבן.

כנראה בתגובה על הערכות בתקשורת בישראל ובארה"ב, שאותה סעודה הניבה פרי של יחסי ציבור לממשל אובמה, אמר ויזל אינו חושש להרים את קולו במחאה. הוא ציין, שלפני 25 שנה הוא מתח ביקורת על רונלד רייגן, בפומבי ובפניו של הנשיא לשעבר, כאשר קרא לו לא לבקר בביטבורג, בית-קברות בגרמניה שבו נקברו נאצים. (רייגן התעלם מההצעה).

ויזל, חתן פרס נובל לשלום, אומר כי במהלך הסעודה אובמה "רצה שאבין" את מחויבותו לישראל, בעוד שהוא, ויזל, רצה לחלוק עם מארחו אתת חשיבות ישראל, ובמיוחד ירושלים, לעם היהודי.

"יש לי תחושה טובה" לגבי הסעודה, אמר ויזל. "לא היו דברים בטלים". השיחה כולה היתה מהותית. לדבריו, רק הוא ואובמה היו בחדר. "דיברתי על משמעות ירושלים לגבי. אמרתי שלמוסלמים יש מכה, ולנו יש ירושלים".

הוא סיפר, כי כאשר אמר לאובמה שישראל לא תוכל לעמוד בקטסטרופה נוספת, אובמה חזר והדגיש את מחויבותו המלאה לישראל ולביטחונה.

לא דיפלומט

ויזל הקטין בחשיבותו כדיפלומט "מי אני שאשפיע על מו"מ רם-דרג" אך אמר, כי יעץ לנשיא לא ללחוץ על ישראל: הישראלים יודעים להתנגד ללחץ, אך הם יכולים להיות פגיעים ל"פיתוי".

בתגובה על הביקורת שמתח עליו יוסי שריד, בגין מודעה גדולה שפרסם ויזל ובה קריאה לא לכלול את ירושלים בין נושאי הליבה במו"מ עם הפלסטינים, אמר סופר השואה כי לשריד "יש זכות לומר מה שאמר".

בינתיים מדווחת סוכנות הידיעות היהודית (JTA), כי שגריר ישראל בושינגטון, מייקל אורן, אמר למנהיגים בכירים במפלגה הדמוקרטית, שאותם אירח השבוע לארוחת ערב , שאובמה לא "השפיל" את רה"מ נתניהו בעת ביקורו בבית הלבן, במארס. השגריר מנה אחת לאחת מדוע התנהגות אובמה כלפי נתניהו באותו ערב לא היתה השפלה: בדרך כלל אין צילומים בביקור לא ממלכתי; נתניהו הוכנס דרך הדלת הקדמית, לא האחורית; זו בכלל היתה פגישה של הרגע האחרון, כי אובמה היה צפוי להיות מחוץ לארה"ב; מישל אובמה והילדות בכלל לא היו בבית הלבן באותו ערב (בתגובה על דיווחים שאובמה הפסיק את השיחה עם נתניהו כדי לאכול ארוחת ערב עם המשפחה באגף הפרטי); שניהם עבדו באופן הדוק וחיובי עד לשעה מאוחרת באותו לילה; הם נפרדו בידידות.

ועל כך כותבת לורה רוזן, בעלת הבלוג הפופולרי למדיניות החוץ ב"פוליטיקו": נראה לנו שממשל אובמה ופקידי רשות ישראליים עורכים קמפיין במשרה מלאה כדי להדגיש באזני קהלים יהודיים את היחסים המיוחדים בין ארה"ב לישראל.