נורווגיה, שווייץ ואירלנד מנסות למנוע הצטרפות ישראל ל-OECD

זאת, על רקע פוליטי ■ למרות זאת, מדינות ה-OECD יאשרו מחר את ההצטרפות שלי ישראל לארגון ■ בכיר באוצר: "הכול מוכן והכול בשל, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה מקצועית. יש 99.9% הסתברות שהם מאשרים"

מועצת ארגון ה-OECD צפויה לאשר מחר (ב') את הצטרפותה של מדינת ישראל לארגון, כך אישרו היום גורמים במשרד האוצר. במועצה משתתפים כלל שגרירי 31 המדינות החברות בארגון, אשר יתקיימו ישיבה מיוחדת על מנת לאשר או לא את כניסתה של ישראל לארגון.

"הכול מוכן והכול בשל, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה מקצועית. יש 99.9% הסתברות שהם מאשרים", אמר בכיר באוצר אשר התייחס גם לשמועות לפיהן מדינות בודדות מנסות לטרפד את כניסתה של ישראל על רקע פוליטי: "יש ברקע כל מני רעשים. ישנם כל מיני מדינות שיש להן טענות כגון נורווגיה, שווייץ ואירלנד. אך למדינות הללו אין רוב והקונצנזוס הוא כמעט מוחלט ובעד הצטרפותה של ישראל".

"אני מניח שבימים הקרובים נקבל בשורות טובות", אמר שר האוצר יובל שטייניץ לראיון בגלי צה''ל. "אם לא יהיו עיכובים ברגע האחרון אנו צפויים להצטרף בקרוב".

לדבריו, הממשלה הנוכחית יצרה תוכנית זירוז לכניסה. לגבי ההתנגדות שמביעות כמה מדינות, לרבות נורווגיה, אשר דורשת שלא להכיר ביהודה ושומרון כחלק אינטגראלי ממדינת ישראל, אמר שטייניץ: "אפילו מפה, מסין, אני נמצא בקשר טלפוני רציף עם כל המדינות ואנו מדברים עם כל מדינה ומדינה שאנו שומעים קולות של הססנות".

לפי לוח הזמנים, אחרי אישור המועצה מחר, יתקיים בעוד שבועיים וחצי (ב-27 במאי) טקס הצטרפות לארגון ברשות סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה, ובה ישתתפו השרים וראשי ממשלות של המדינות החברות. את ישראל ייצג ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ, שר החוץ אביגדור ליברמן ושר התמ''ת בנימין (פואד) בן אליעזר.

גם ראשי ממשלות של אסטוניה וסלובניה, עוד מועמדות להצטרפות, יצטרפו רשמית לארגון. בשעה 17:00 צפויה ההכרזה כי ישראל הצטרפה לארגון. אחרי הטקס, תגיע אמנת ההצטרפות לשולחן הכנסת אשר צריכה לאשרר את האמנה. ב-29 ביוני צפוי להגיע ארצה מזכ''ל הארגון, אנחל גוריה, לצורך חתימת ההסכמים על ידיו ועל ידי ראש הממשלה נתניהו. עם זאת, החל מסוף מאי, רשאית ישראל לשלוח נציגים לכל ועדת הארגון והחל מסוף יוני כאמור, היא גם יכולה להצביע.

שטייניץ עם היד על הדופק: מקיים שיחות מסין עם מטה ה-OECD

במהלך ביקורו בסין מקפיד שר האוצר, יובל שטייניץ, לקיים שיחות עם מטה הארגון לקראת התכנסותו מחר. "מדובר בהישג היסטורי של ישראל, זה המועדון הבינלאומי הכי מכובד שישראל יכולה להצטרף אליו", אומר שטייניץ, "זה יגביר את האטרקטיביות הכלכלית של ישראל וגם את ההשקעות בה". גורמים באוצר אומרים כי בנקים בינלאומיים וקרנות בינלאומיות מעריכות כי מדובר בהשקעה של 5-6 מיליארדי דולרים בישראל כבר בתום השנתיים הראשונות להצטרפותה לארגון.

טרם נסיעתו שוחח שטייניץ עם מנכ"ל הארגון, אנחל גורייה, על מנת לוודא שהתהליך אכן יושלם מחר. לדברי השר, האמריקאים והצרפתים מסייעים בגיוס קולות לאישור המהלך. שטייניץ מהמר שישראל תזכה לרוב מחר, אולם משאיר מקום לספק: "אני לא יכול להוציא מחשבון עיכוב של הרגע האחרון, אבל מעריך שהתהליך יושלם מחר", הוא אומר. אם תתקבל מחר ההחלטה, צפוי שטייניץ להשתתף בעוד שלושה שבועות בכנס שרי האוצר שיתקיים בפאריז.