נסים בובליל: "הממשלה עושה הכל שמחירי הדירות לא יירדו"

נשיא התאחדות הקבלנים בראיון למוסף הנדל"ן: "קבוצות הרכישה נחלשות; התופעה תיעלם בקרוב מהאדמה, תשנה צורה או תחזור למימדים מהעבר" ■ "כל עוד יש מחסור וכל אדם חייב לגור בבית, המחירים יעלו"

לאחר שנבחר לכהונה שנייה כנשיא התאחדות הקבלנים, ולאחר שכינס השנה בעמל רב תחת קורת גג אחת את כל הארגונים העוסקים בבנייה, בתשתיות ובשיפוצים, מגיע השבוע ניסים בובליל לוועידת הנדל"ן השנתית באילת מעמדה ברורה של כוח. ובכל זאת, הגורם העיקש והפופולארי ביותר בענף נותר רועש מבחוץ - הלא הם מארגני קבוצות הרכישה, שזוכים בשנה האחרונה במרבית הפרויקטים והכותרות, על חשבון היזמים והקבלנים הקלאסיים.

אבל בובליל לא מודאג. "קבוצות הרכישה נחלשות וזה כבר קורה בשטח", הוא אומר בראיון ל"גלובס" לקראת הוועידה, "הציבור מבין את הסיכונים, הבעיות צפות וחלק ניכר מהרוכשים, ודאי כאלה שלא קונים להשקעה, מדיר את רגליו. התופעה תיעלם בקרוב מהאדמה, תשנה צורה או תחזור למימדים מהעבר. קבוצה של 6 או 8 יח"ד זה משהו שהיה גם בעבר, כשחלקם הצליחו יותר וחלקם פחות. לקבוצה של עשרות או מאות יח"ד אין זכות קיום".

גלובס: משרד השיכון הבטיח ירידת מחירים. בינתיים אין תוצאות בשטח.

בובליל: "הממשלה מדברת ויוצאת בהצהרות, אבל מצד שני היא עושה הכל כדי שזה לא יקרה. עוד חודש וחצי חלק ניכר מהעובדים הזרים יוצא מהארץ ואין אישור להביא במקומם חדשים. גם אם יהיו קרקעות, אין מי שיבנה עליהן. פעם גמרנו בשנה לבנות, אז עכשיו נגמור ב-3 שנים. מי שיישא בתשלום הם הזוגות הצעירים".

והתוכנית ל"הצפת השוק" בקרקעות לא תורמת דבר?

"המינהל ממשיך לרצות רק למקסם את רווחיו. במקום ללכת על מודל של קביעת מחיר מינימום למשתכן, או לבחור בזוכה שהציע את המחיר הממוצע ולא המחיר הגבוה, ממשיכים ללכת על המודל שמעלה את המחירים.

"אם הממשלה רוצה, היא יכולה בהחלטה אחת להוריד את המחירים. לבטל למשל את המע"מ על דירות לזוגות צעירים או להפחית מסים ישירים או עקיפים. במקום זה, כל רשות ממשלתית מנסה למקסם הכנסות ואין מי שימלא את מדיניות הממשלה לספק דירה במחיר סביר".

אז מחירי הדירות ימשיכו בדרכם למעלה?

"התחזית כבר מתממשת. המחירים ממשיכים לעלות השנה, גם אם בקצב יותר איטי. אנחנו לא מצליחים לבנות ולעמוד בביקוש. כל עוד זה מוצר במחסור, וכל אדם חייב לגור בבית, המחירים ימשיכו לעלות".

במקביל, מבטיחים לנו רפורמה שתצמצם בירוקרטיה ותביא להוזלת מחירים.

"אנחנו כבר שנים מציעים רפורמה של 'ועדה אחת - שנה אחת'. בפועל, ברפורמה החדשה קיבלנו 2 ועדות מחוזיות, במקום ועדת מקומית אחת מחוזקת ושקופה. הרפורמה במתכונת הזו רק תביא בירוקרטיה נוספת ותגרום להארכת הליכים".

הפרשיות האחרונות לימדו אותנו שזה אולי הסיכוי היחיד למנוע שחיתות.

"בדיוק הפוך. אני זוכר שבמדינת ישראל היה צריך לחכות עשר שנים לטלפון. המאכערים חגגו והיתה שחיתות גדולה. היום, כשזה נגיש, בזק צריכה אותנו ואנחנו לא צריכים מאכרים או תמריצים. איפה שיש בירוקרטיה זה קן לשחיתות. עובדה שהיא שכל הפרשיות האחרונות עברו את אישורי הוועדות המחוזיות והארציות. צריך להקטין בירוקרטיה וללכת למהלכים שקופים".