איך קשור הקאמבק של מייקל וייס לנסיקת מניית קריקס?

מניית קיריקס, חברת הביופרמצבטיקה, נסקה בשנה האחרונה בשיעור של 1,198%, ועבור הפיננסייר מייקל וייס, בעבר יו"ר ומנכ"ל החברה וכיום בעל המניות הגדול בה, אין מועד מתאים יותר למכירת חלק ממניותיו

אין זה סוד שהשקעה במניות של חברות שמפתחות תרופות שקולה לנסיעה ברכבת הרים. מי מאיתנו לא זוכר את התקווה שהציתה בלב המשקיעים פארמוס , אחת מתוך עשרות חברות ישראליות בתחום, כאשר עמדה לפני כחמש שנים במרחק נגיעה מפיתוח תרופה נגד פגיעות ראש (דקסנבינול, למי ששכח); ואת מפח הנפש שגרמה, כאשר הודיעה על כישלון הניסוי בתרופה, והתרחקה מהאפשרות להפוך לחברה הישראלית השנייה שפיתחה תרופה אתית, אחרי טבע .

לא הרבה נותר מפארמוס, אך הצלקת שהיא הותירה לא לימדה את ציבור המשקיעים לקח. בתקופות של גאות בשוקי ההון (גם אחרי הירידות האחרונות) תמיד יהיו כאלו שיהיו מוכנים לקחת חלק בחלום של חברה אחרת בתחום, ובשנה האחרונה - לפחות בגזרה הישראלית - נראה כי המדובר בקיריקס (Keryx Biopharmaceuticals).

מניית קיריקס, שהונפקה לראשונה לפני כעשור (בימי הבועה העליזים), נסקה בשנה האחרונה בשיעור של 1,198% (113% מתחילת השנה), והיא נסחרת כיום לפי מחיר של 5.32 דולר המשקף שווי חברה של 303 מיליון דולר. ביום שני האחרון - טרם תחילת הירידות האחרונות בשוקי ההון - נסקה המניה למחיר שיא שנתי של 6.51 דולר, אך יוון וצרותיה גרמו למניה לאבד 18% בתוך ארבעה ימים.

קיריקס היא אחת המניות הישראליות בעלות הביצועים הטובים ביותר מתחילת השנה ובשנה האחרונה, ומי ששם לב לכך הוא לא אחר מאשר הפיננסייר מייקל וייס, מי שהיה יו"ר ומנכ"ל החברה וכיום הוא בעל המניות הגדול בחברה.

וייס, כך עולה ממעקב "גלובס" אחר תנועות בעלי עניין, מימש בחודש האחרון 1.2 מיליון מניות בקירוב תמורת 5.7 מיליון דולר (21 מיליון שקל), והיה בכך לבעל העניין היחיד שתרגם - ועדיין מתרגם - את החיבוק החם של ציבור המשקיעים את המניה למזומנים בחשבון העו"ש.

וייס מחזיק כיום בשיעור של 11.8% מהון החברה (בדילול מלא), וייתכן שחלק מהמניות שמכר, הן אופציות שהומרו למניות לפי מחיר מימוש כמעט אפסי בהשוואה למחיר המניה הנוכחי (1.3 דולר). החזקתו בחברה (מניות בלבד) שווה כ-11 מיליון דולר.

רק חדשות טובות

לנסיקה של מניית קיריקס יש לא מעט סיבות, ולשם שינוי נתחיל דווקא מהסוף. בסוף השבוע האחרון הודיעה החברה, כי ברבעון השלישי של השנה תתחיל בשלב מספר 3 של הניסויים הקליניים בתרופה ששמה Zerenex, אשר מיועדת לטיפול בחולים בעלי רמות גבוהות של זרחה (פוספט) בדם.

בנוסף, לפני כחודש ימים הודיעה החברה כי רשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA) תבחן תרופה אחרת מתוצרת החברה - Perifosine, המיועדת לטיפול בסרטן המעי הגס - במסלול מקוצר, וזה אומר רק טוב עבור החברה. במהלך הרבעון הנוכחי החלה החברה בשלב 3 של הניסויים הקליניים בתרופה לעיל. שתי תרופות אלו הן היחידות - לפחות לעת עתה - אותן מפתחת החברה.

אך לא רק מה שמתרחש במעבדות של קיריקס דחף את המניה במעלה ההר. בתחילת החודש חברה אמריקנית שעונה לשם Dendreon קיבלה את אישור רשות המזון והתרופות האמריקנית לשיווק תרופה בשם Provenge, שמיועדת לטיפול בגברים החולים בסרטן הערמונית ומצויים בשלב מתקדם של המחלה. מניית Dendreon, שנסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של 5.9 מיליארד דולר, נסקה תוך חודש ימים בשיעור של 49%, אך המומנטום השלילי בשוקי ההון בשבוע האחרון קיזז חלק ניכר מהעלייה. עם זאת המניה עדיין רושמת לזכותה עלייה של 128% בשנה האחרונה.

כך או אחרת, החדשות הטובות של Dendreon גרמו למניות הסקטור כולו להידחף כלפי מעלה, במיוחד מניות של חברות אחרות שמנסות לפתח תרופות נגד סוגים שונים של סרטן, דוגמת קיריקס. התיאבון של ציבור המשקיעים למניות של חברות שמנסות להציל את העולם מתחלואיו, נפתח, והגאות האחרונה בשוקי ההון רק הגבירה אותו.

המלצה חמה ופריצת מחסום מוסדי

אם לא די בכך, התמיכה במניית קיריקס באה גם מכיוון האנליזה. ג'ונתן אשקוף (Jonathan Aschoff), אנליסט של בית ההשקעות Brean Murray, הצמיד למניה המלצת "קנייה" ונקב במחיר יעד של 8 דולר למניה (לעומת מחיר יעד קודם של 5 דולר), כשהוא מציין כי היקף השוק הפוטנציאלי של ה-Perifosine גבוה ממה שחזה בעבר ועומד כיום על 300 מיליון דולר.

בנוסף, מה שייתכן שדוחף גם הוא את מניית קיריקס, הוא העובדה כי המניה פרצה מחסום של 5 דולרים למניה - מחיר מינימום לכניסת משקיעים מוסדיים להשקעה בחברה. נכון להיום אין אף משקיע מוסדי בחברה שמוגדר כ"בעל עניין" (בעל החזקה של 5% ומעלה מההון).

כך או אחרת, עדיין רחוק היום בו תגשים קיריקס את חלומה, ותוכיח כי העליות האחרונות במחיר המניה מוצדקות. השקעה בחברה לפיתוח תרופות, כפי שציינו, טומנת בחובה לא מעט סיכונים, ובצד הסיכוי שקיריקס תצליח, קיים גם הסיכון שמקרה פארמוס יחזור על עצמו.