נתניהו: "נצמצם ריכוזיות ובעלות צולבת בסקטור הפרטי"

ראש הממשלה במסיבת עיתונאים מיוחדת לרגל הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD: "ישראל יכולה להיכנס ל-15 הכלכלות הגדולות בעולם"■ "לפי מודל השמן והרזה - היינו חייבים להכניס את השמן לדיאטה וזה גבה ממני מחיר פוליטי גדול"

"זו יום ברכה ובשורה למדינת ישראל. ישראל הצטרפה למועדון העילית של כלכלות העולם. אני מבקש להודות לשר האוצר ולנגיד בנק ישראל ורבים אחרים שעסקו בזה בעבר בהווה ובעבר שעבדו כדי לקדם את הדבר הזה. אני הגדרתי את זה בהיותי שר האוצר כתנאי הכרחי למיצוב ישראל ככלכלה מתקדמת" - כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים מיוחדת לרגל הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD.

לדבריו, "הכוונה ברורה והיא שישראל תהפוך לכלכלה מתקדמת. הדבר הראשון שההצטרפות הזו נותנת היא "קבלת תואר" כמו כל איש מקצוע. תואר נותן לך נגישות לכל מקום. זה כמו תעודת הכשר. הדבר השני, זה יוצר סטנדרטים שמצפים שאני אעמוד בהם. לא תמיד אפשר לעמוד בכל הסטנדרטים אבל המטרה היא שנעמוד בכמה שיותר. הדבר השלישי הוא שזה פותח אפשרויות השקעה שעד כה היתה סגורה בפנינו. יש כמה קרנות אשר במדיניות ההשקעה שלהם אסור להשקיע במדינות שאינן חברות ב-OECD".

"אני צריך להודות גם לאנחל גוריה שלקח את המשימה הזו לעצמו וגם לכל המדינות שהצביעו ועד שכן הן היו יכולות להטיל וטו. לצד הקנאה ודברי הביקורת המתמשכים 31 מדינות הצביעו ועד הצטרפותינו - אנו חייבים להמשיך את התהליך הזה. התהליך הראשון הוא שליטה של הוצאות הממשלה. אם אתם זוכרים את המודל של השמן והרזה - היינו חייבים להכניס את השמן ודיאטה וזה גבה ממני מחיר פוליטי גדול".

"יחד עם זאת, החלנו את התהליך של העברה מקצבאות לעבודה. התהליך השני היה הפחתת המס תוך הענקת חמצן לרזה. אם המס כל כך גבוה פשוט לא כדאי - לא להשקיע , לא לעבוד".

"יש עוד ארבעה אתגרים שעומדים על הפרק - שניים כבר עשינו: הרפורמה בממ''י ובתכנון והבנייה אשר מונעת תהליכים מסורבלים ששמו אותנו אותנו מחוץ ל-OECD, לעולם השני ואף לשלישי ולרביעי. הדבר השני הוא פריסה רחבה של תשתיות תחבורתיות אשר תחבר בין הנגב לגליל".

"יש עוד שני אתגרים - צמצום הריכוזיות במשק ושדרוג החינוך אשר יחייבו מאמצים מאוד גדולים מצד הממשלה". עוד אמר נתניהו כי "בנוסף, צמצום הריכוזיות במשק. במשק הישראלי היתה ריכוזיות עצומה של הממשלה וההסתדרות - מזה במידה רבה השתחררנו. אך עדיין יש ריכוזיות גדולה מדי בסקטור הפרטי. הכוונה שלנו היא לפסול בצורה נחרצת נחוצה ונזהרת לצמצם אותם. אני לא מדבר על מונופולים טבעיים אלא על פירמידות שליטה אשר מהוות חסמים לתחרות על ידי בעלות צולבת. אין לזה הגדרה ברורה בחוק ההגבלים העסקיים. ישנם כמה צעדים שנצטרך לנקוט בהם כגון שאלת הבעלות של תאגיד עסקי להיות בעלים של תאגידים פיננסים".

עוד אמר נתניהו כי "אנו חייבים את השתתפותם של החרדים והערבים בשוק העבודה תוך הענקת כלים מיועדים לאפשר להם להתפרנס. זו התוכנית שאני מביא-היא איננה באה תוך כדי. זאת המשנה שלי זה שנים. זה אפשרי".

בהתייחסות למשבר באירופה אמר ראש הממשלה כי המשבר הוא בר-שליטה, זה לא פשוט כי במידה רבה מה שקרה שם שמדינות אחרות מתקשות לעשות את מה שאנחנו עשינו. אנו עשינו את הדבר הזה כי ידעתי שיש דברים שחייבים לעשות: כמו לפתוח את השווקים. ישראל הבינו אז כי אין לה ברירה. נעשו כאן צעדים מאוד קשים פוליטית. אנו קיבלנו סיוע של ארה''ב באמצעות ערבויות והם באו עם התניות.

"באיזה שלב האמריקננים הפסיקו להתעניין כדי שהתהליך באירופה יצליח המדינות חייבות לנקוט בצעדים לא פשוטים ואני יודע כמה זה קשה. בסיוע חיצוני ללא פעולה פנימית - זה לא יעבוד. למעשה פנימי אין תחליף. זה חייב לקרות, לא יודע מתי - אבל זה חייב לקרות כי האנשים לא מוכנים להקריב את רמת החיים שלהם. האם ישראל תושפע? ברור כי אירופה היא שליש מהיצוא הישראלי אך מה שהתגלה היא שאנו מדינה מאוד גמישה וזריזה. המהירות שבה היצואנים פונים לשוקים אחרים רואיה לשבח. אני קווה שהדבר הזה באירופה לא ייצור בעיות במקומות אחרים".

"צריך להציב כיעד להיות בין 15 הכלכלות הגדולות ביותר בעולם. אפשר להגיע לשם תוך עשור. זה יקרה אם נמשיך במתווה שקבענו".