קרע בין עובדי חברת החשמל: ועדי המהנדסים נגד יו"ר הוועד

עתרו לרשות השיפוט בהסתדרות בניסיון למנוע ממיקו צרפתי להתיר להנהלה לפטר עד 28 בכירים, מרביתם מהנדסים ■ הוועד נשלט ע"י הפועלים והמינהליים ■ העותרים: "הוועד מתנער מהמיעוט לטובת קידום קבוצה אחרת"

קרע גלוי בין ועדי העובדים בחברת החשמל. שני ועדי המהנדסים בחברה הצפוני בראשות יעקב חי, והדרומי בראשות אלי יעקובי עתרו לרשות השיפוט בהסתדרות בבקשה לצו מניעה שימנע מהמזכירות הארצית של הוועד ומהאגף המקצועי בהסתדרות לחתום על הסכם שיאפשר להנהלת החברה לפטר מהנדסים בחברה לפי שיקול דעתה.

בעקבות הסכמה תקדימית שנתן הוועד הארצי של העובדים למנכ"ל החברה לפטר עד 28 בכירים בחברה לפי שיקול דעתו המלא, טוענים העותרים כי להסכמת הוועד הארצי לא היה תוקף משום הגורם היחיד המוסמך להסכים לפיטורי מהנדסים הוא וועד המהנדסים בחברה.

מרבית הבכירים בחברת החשמל הם מהנדסים ואולם נציגי הפועלים המנהליים נהנים מרוב מוחלט בוועד הארצי. לטענת העותרים מדובר ב"התנערות מוחלטת של הוועד הארצי מקבוצה אחת של עובדים שאינה נמנית על הסקטור השולט בוועד, לצורך קידום קבוצה אחרת. האם יעלה על הדעת שהרוב המוחלט שיש לסקטור העובדים המנהליים והפועלים בוועד הארצי יחליט לפגוע במיעוט?" כותבים העותרים.

מדובר בסוגיה עקרונית שהתעוררה בעקבות מהלך שיזם מנכ"ל החברה עמוס לסקר בהסכמת יו"ר המזכירות הארצית מיקו צרפתי, שלפיו יקבל לסקר סמכות תקדימית לפטר 20-28 בכירים בדרגת סגן מנהל אגף ומעלה לפי שיקול דעתו ומבלי שתהיה לוועד אפשרות להתערב. בתמורה הסכים לסקר להעניק קביעויות ל-200 עובדים זמניים בחברה.

לסקר מייחס חשיבות רבה ליוזמה משום שהוא רואה בה שלב ראשון בהנהגת "גמישות ניהולית" בחברה שתאפשר להנהלה לפטר עובדים ללא הסכמת הוועד. על-פי חוקת העבודה של חברת החשמל לא ניתן לפטר עובדים בחברה אלא בהסכמת ועד העובדים.

לפני חודש אישרה המזכירות הארצית של וועדי העובדים את בקשתו של צרפתי והסמיכה אותו לוותר בשמה על זכות הוועד למנוע את פיטוריהם של עובדים המופיעים ברשימת המפוטרים של ההנהלה. וועדי המהנדסים וההנדסאים טכנאים התנגדו להצעה אולם היא אושרה בקולותיהם של וועדי העובדים המנהליים והפועלים בחברה, הנהנים מרוב מוחלט של 14 מתוך 22 קולות במזכירות הארצית. העותרים מציינים כי עד היום לא נאמר להם אפילו כמה עובדים בכירים יפוטרו. מבין 88 עובדים בכירים בחברה 58% הם מהנדסים ו-4.5% בלבד מנהליים.

לטענת באי כוחם של המהנדסים, עורכי הדין רון דרור ואופיר מנצ'ל, הסכמי אוטונומיה של הסתדרות המהנדסים מקנים לוועד המהנדסים סמכות אוטונומית לקבוע בעניין פיטורי מהנדסים. לפיכך טוענים דרור ומנצ'ל כי "הגוף המוסמך לדון מול המעביד ביחס לפיטורי מהנדסים הוא נציגות המהנדסים בלבד". בנוסף מציינים דרור ומנצ'ל כי גם לפי הנוהג הקיים החברה נדרשת הסכמת ועד המהנדסים לפיטורי מהנדסים ולא הסכמת מזכירות הוועד הארצית.

בעתירה מציינים השניים כי שני הוועדים מייצגים ביחד 1,900 מהנדסים בחברת החשמל ואולם במזכירות הארצית של וועדי העובדים בחברה המונה 22 חברים יש להם שלושה נציגים בלבד. סקטור הפועלים המנהליים נהנה מרוב מוחלט במזכירות הארצית עם 14 נציגים.