הפועלים לשטיינמץ: פרע הלוואה של 355 מ' ש' תוך 10 ימים

שטיינמץ מכר בתחילת החודש את גרעין השליטה במכרות ברזל שהיו בבעלותו בגינאה, וגרף לכיסו 2.5 מיליארד דולר ■ בנק הפועלים: שטיינמץ ערב לחובות של סקורפיו ■ שטיינמץ: אין יסוד לטענות הבנק ■ גורם בשוק ההון: "המוניטין האישי של בני שטיינמץ נמצא על הכף"

בנק הפועלים דורש מאיש העסקים בני שטיינמץ לפרוע הלוואה של 355 מיליון שקל תוך 10 ימים, אותה נטלה חברת סקורפיו שבשליטתו.

הבנק מפעיל לחץ על שטיינמץ נוכח "הרעה משמעותית במצב החברה ובתוצאותיה העסקיות ונוכח הפרת התחייבות החברה כלפי הבנק לשמירה על יחס פיננסי של הון עצמי מינימאלי". הפועלים הודיע גם שהוא מבטל את מסגרות האשראי של סקורפיו.

בנק הפועלים מציב אולטימטום לשטיינמץ אך לא מפרט מה בכוונתו לעשות במידה ושטיינמץ לא יעמוד באולטימטום. הבנק הבהיר לשטיינמץ כי במידה וסקורפיו לא תחזיר את ההלוואה, הוא עצמו יידרש לערוב לחברה ולפרוע את ההלוואה. שטיינמץ, מצידו, טוען כי אין הוא אחראי להתחייבויות החברה באופן אישי והוא דוחה את טענות הבנק.

האולטימטום של הפועלים לשטיינמץ מגיע קצת יותר משבוע לאחר שאיש העסקים מכר את גרעין השליטה במכרות ברזל שהיו בבעלותו בגינאה, וגרף לכיסו 2.5 מיליארד דולר. חצי מיליארד דולר יזרמו לכיסו כבר בתקופה הקרובה, ואילו השאר - בהתאם לאבני דרך שקבעה הרוכשת, ענקית הכרייה הברזילאית Vale.

"המוניטין האישי של שטיינמץ נמצא על הכף"

חברת הנדל"ן סקורפיו נפגעה קשות ממשבר האשראי בשל פעילותה בשוק הנדל"ן במזרח אירופה. לחברה התחייבות של 2 מיליארד שקל וגירעון של 249 מיליון שקל בהון העצמי. בקופת המזומנים שלה שוכבים 78 מיליון שקל בלבד. את 2009 היא סיימה עם הפסד גדול של 313 מיליון שקל ורואי החשבון שלה הצמידו לה הערת "עסק חי" בדו"חות הכספיים, מה שמצביע על חשש ליכולת ההישרדות שלה בשנה הקרובה.

שטיינמץ ניסה להגיע להסדר חוב עם נושיו, לפני מכירת המכרות בגינאה. הוא ביקש מנושי החברה דחייה של 5 שנים בפירעון קרן האג"ח וכן לדחות את מועדי הפירעון של האשראי הבנקאי. מול בקשה זו הוא הציע לנושים להעביר לסקורפיו חברת נדל"ן פרטית שבבעלותו, ולשעבד נכסים כנגד אשראי נוסף בסך 60 מיליון דולר.

אך שטיינמץ נתקל בהתנגדות של בנק הפועלים להסדר. סקורפיו חייבת לבנק הפועלים כ-100 מיליון דולר. מנכ"ל בנק הפועלים הוא ציון קינן.

במערכת הבנקאית הרימו גבה לגבי התנהגותו של שטיינמץ, בניגוד לטייקונים אחרים שהזרימו לחברות בקשיים שבבעלותם מאות מיליוני שקלים, כמו למשל לב לבייב.

גורם בכיר בשוק ההון מסר ל"גלובס", כי "המוניטין האישי של בני שטיינמץ נמצא על הכף". הבנקאי לשעבר דוד גרנות בנקאי מנהל את המו"מ עם בנק הפועלים מטעמו של שטיינמץ.

דובר סקורפיו מסר בתגובה, כי "צר לנו שבעיצומו של מו"מ חיובי עם מחזיקי האג"ח ובנק הפועלים בחר בנק הפועלים לנקוט במהלך תקשורתי מיותר".