"הרווק" באוברדראפט: הרייטינג הממוצע נמוך מדי ביחס להשקעה

התוכנית רשמה רייטינג ממוצע של 11.7%, אך כדי להצדיק את ההשקעה היה עליה להניב לפחות 20% ■ בערוץ 10 מסרבים להגדיר את ההפקה כ"כישלון" - אך מודים כי אם יוחלט לחזור לעונה שנייה יידרשו שינויים מהותיים

הערב (ג') תגיע לסיומה תוכנית הריאליטי "הרווק" של ערוץ 10. הרייטינג הממוצע של העונה, ללא פרק הגמר, מוכיח כי התוכנית כשלה בניסיונה להיות מחממת החורף של לוח שידורי הערוץ, שרק עכשיו יוצא מתסבוכת רגולטורית שהקפיאה את התפתחותו. בערוץ 10 מתקשים להתווכח עם אי-ההצלחה - ובכל זאת דוחים את המילה "כישלון". אז מהם בכל זאת הישגיה של הגירסה הישראלית לריאליטי האמריקני המצליח, והיכן היא פספסה?

רווח והפסד

עלות הפקת העונה הראשונה של "הרווק" דומה לעלות הפקת העונה הרביעית של "הישרדות" בפיליפינים, לא פחות. ערוץ 10 וחברת ההפקה אבוט-רייפ-המאירי השקיעו 3 מיליון דולר בתוכנית, שהביאה רייטינג ממוצע של 11.7% בלבד. תוכנית בסדר השקעה כזה חייבת להביא לפחות 20% רייטינג על מנת להצדיק את קיומה.

עם זאת, "הרווק" היתה כר נוח לתוכן שיווקי, ועל-פי ההערכה הכניסה מאות אלפי דולרים רק מהכנסות שהגיעו מחברות כמו זר פור יו, ה. שטרן" ומלונות דן, שמימנו חלק ניכר מהצילומים. גם הסכמי החסויות שנחתמו לפני עליית התוכנית הכניסו סכומי כסף ניכרים.

בערוץ 10 מתעקשים כי הפרויקט לא נכשל עסקית-כלכלית וכי לכל הפחות הוא הוציא את הערוץ מאוזן. זאת לאור העובדה שהתוכנית אולי לא עמדה בציפיות של עצמה, אך היא הביאה לעלייה בסך הצפייה בימים שבהם היא שודרה.

כך, בימים שבהם שודרה "הרווק", נהנתה המהדורה המרכזית של ערוץ 10 מעלייה של 4% ברייטינג עם 9.9% לעומת 9.5% ממוצע בימים בהם היא לא שודרה. "גיא פינס" רשם עלייה של 35% ברייטינג בימי השידור של "הרווק" (7.2 בממוצע, 9.7 בימי הרווק), וגם הרייטינג של "לילה כלכלי" ו"היום שהיה" האמיר בימים אלה, כשתוכניתו של גיא זוהר עלתה ב-29% בימי "הרווק" - מה שהפך את ימי שלישי לימים הנצפים בתוכנית זו במהלך השבוע.

כך, למעשה, הצליח ערוץ 10 לגרוף רווחים שהפסיד על "הרווק" ביום השידור כולו.

לוח השידורים

אסור לשכוח כי ערוץ 10 היה שממה בשנה וחצי האחרונות, ובתוך המדבר הזה נשתל הוורד של גיא גיאור. באופן עצוב, ערוץ 10 יכול להצהיר כי "הרווק" היא התוכנית הנצפית ביותר שלו לשנת 2010, שהשיגה נתון של כמעט פי שניים מהפריים-טיים הממוצע.

מצד אחד, זה אולי מה שחיסל את "הרווק" - תוכנית ריאליטי, ולו הפופלרית ביותר, חייבת לוח שידורים תומך כדי להצליח. היא צריכה מהדורת חדשות חזקה לפני ובסיס צופים שמגיע בשעת שידורה לערוץ מדי ערב, ולא רק לכבודה, ושיהיה לו עבור מה להישאר גם אחריה. לערוץ 10 לא היתה יכולת לספק זאת, ולכן אולי היתה זו טעות מצדו להקריב הפקה יקרה כל-כך בתקופה בעייתית כזו.

מצד שני, אומרים בערוץ 10, "'הרווק' הצילה את הערוץ מקטסטרופה", בכך שהיתה לפחות נקודה אטרקטיבית אחת על מסכו.

קהלים

"הרווק" היתה הצלחה בקרב הקהל הנשי, אחד הקהלים החשובים ביותר למפרסם הישראלי. הנשים הן נאמנות יותר כצופות, והנתונים אכן מראים כי התוכנית יצרה קהל נאמן ששב אליה מדי שבוע.

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" 65.6% מצופי "הרווק" הן צופות - אחוז הנשים הגבוה ביותר בתוכנית כלשהי מאז ראשית השנה. במקום השני, לשם השוואה, ניצבת "סופר נני" של זכיינית ערוץ 2 קשת עם 62.1% נשים.

באזז

אחד היתרונות המשמעותיים בקהל נשי הוא דיבור. נשים הן יצרניות "באזז" טובות יותר מגברים, שנוהגים לשוחח על טלוויזיה למחרת בעבודה, בעיקר על בסיס מספר הגולים שהיו בתוכנית. נשים מתחברות יותר לתוכנית גם באופן רגשי, ונוכחות התוכנית ברשתות החברתיות היתה לפיכך מורגשת.

על-פי סקר של ערוץ 10, ברשת פייסבוק הצביעו בתוך 12 שעות 70 אלף צופים בעבור הבחורה שבה יבחר גיא גיאור. לשם השוואה, בסקר אחר שהוביל הערוץ, באשר לאיזו קבוצה תגיע לגמר ליגת האלופות, השתתפו בתוך 24 שעות 50 אלף איש.

פיצוח הפורמט

בערוץ 10 לא הורידו מהשולחן את האפשרות שהתוכנית תשוב לעונה שנייה, אולם כבר עכשיו ברור שם כי הפורמט ישתנה. התוכנית זכתה אמנם לביקורת מצד ארגוני נשים, אך הבעייתיות בהפקה היא בעיקר בהבנה שהיא לא משקפת את חלומה של הנערה הישראלית - אלא את זו של הצעירה האמריקנית.

האווירה הבלונדינית והאלגנטית של שמלות ערב, ורדים ורומנטיקה בטירה מרוחקת אינה מתאימה לתרבות המקומית. במהלך הפיתוח הוחלט לא לשבור את ההצלחה האמריקנית ולהיצמד לספר הפורמט האמריקני. כעת תוגבר האדפטציה הישראלית, והתוכנית צפויה לעבור שינוי מהותי אם תשוב למסך.

11
 11