המשקיעים מתבקשים להדק חגורות

לפנינו משתרעת תקופת גאות לא קצרה, אלא שהיא תהיה רצופה טלטלות מבהילות

באווירת הפוסט-טראומה שאופפת אותנו שנה וחצי אחרי הצלילה לתהום, כל תנודה שלילית ממהרת להתפרש כמשבר. כדאי להעמיד דברים על דיוקם - משבר בשוק ההון משמעו ירידה מתמשכת בשער מדדי המניות על רקע הרעה בתנאים הכלכליים ומיתון (ירידה בתמ"ג במשך שני רבעונים רצופים).

משבר כלכלי נמשך שנים אחדות ומעמיק עד לכדי 50% צניחה במדדי המניות המובילים, אלא אם מדובר בשפל כלכלי עמוק וממושך עוד יותר.

פאניקה בלב נבוכים

לפיכך, בעיית החוב היווני שהביאה את המדדים המובילים להשיל 9% בשבועיים האחרונים אינה עומדת בהגדרה של משבר, וניתן לכנותה "תיקון טכני בשוק שורי" או "מימוש" אם תרצו. העדפתי לכנות את המהלך "משברון" לאות גנאי, משום הקלות הבלתי נסבלת בו הוא זורה פאניקה בנפשם של ציבור הנבוכים.

שאלת השאלות עוסקת בדילמה כיצד נדע כבר בראשיתו של התהליך, האם לפתחנו משבר ממושך או שמא מדובר שוב במימוש רפה וקצר חיים. הלא בקלות יכלה בעיית החוב היווני להתפתח לכדי קריסה אירופאית, כזו שתביא את הכלכלה הגלובאלית בחזרה לרמות התחתית. אם כן מה מבדיל בין התפתחות משברית לתיקון בר חלוף?

לפי תורת הכאוס, מערכות דינאמיות מגלות רגישות גבוהה לשינויים קטנים בתנאי ההתחלה. מערכות כלכליות מושפעות ממגוון רב של משתנים, אך החוקיות והמחזוריות המוצגת בפנינו לאורך ההיסטוריה מראה כי התפתחותו של משבר ממשי מחייבת קיומם של נתוני פתיחה מסוימים, שאם לא יתקיימו תוסיף הכלכלה לצמוח כברירת מחדל.

הזמן מרפא

היסטורית, בין כל שני מחזורים שליליים בכלכלה מתקיים פער זמן של ארוך מ-5 שנים. המרווח כנראה אינו מקרי, שכן תהליכים פסיכולוגיים וכלכליים צריכים להגיע לכדי הבשלה כדי לספק את תנאי הפתיחה לתחילת תהליך משברי.

כלכלה בנויה על בסיס אמון: מי שלא מאמין שנכס ישמור על ערכו - לא ירכוש. מי שלא מאמין שהלווה ממנו יחזיר לו את כספו - לא ילווה. מי שחושש לעתיד קיומו - ישמור את כספו קרוב לחזה. אלא שהזמן מרפא, והאמון שאבד לנו עם פרוץ המשבר החולף ייבנה לאיטו מחדש, עד שאחרון הלומי הקרב יזנח את זיכרון הכאב ויתפתה להצטרף לחגיגה כשזו תהיה בשיאה, בשעה שאמון המשקיעים יגיע לרוויה.

מחזור כלכלי חיובי מגיע למיצוי בתקופת שפע מטבע הדברים, כאשר רמת האבטלה נמוכה (משק בתעסוקה מלאה), רמת המחירים גבוהה וכשהבנקים המרכזיים מנהיגים מדיניות מוניטארית מרסנת (ריבית גבוהה). משברים כלכליים בני קיימא יוכלו לתפוס תאוצה רק כאשר אין עוד הרבה מקום לשיפור, בעוד שהדרך למטה סלולה.

אלא, שהמצב בכלכלה הגלובאלית היום הוא צולע במלוא מובן המילה. רמת אבטלה בת 10% במשקים המפותחים, אינפלציה נשלטת ורמת ריבית נמוכה אינם מהווים מצע בשרני ונח לתחילתו של מהלך נסיגה ממושך. כשאלו הם נתוני הפתיחה וכשאמון המשקיעים הרפוי מכוון לתמחור שמרני של הנכסים הפיננסים, הסבירות לכניסה לסחרור אימתני היא נמוכה ביותר.

כיסי אוויר במסלול הטיסה

ובכל זאת המצב עודנו שברירי, ויש להניח שמשברונים דוגמת בעיית החוב היווני עוד ידירו שינה מעינינו. מי שבוחר ליהנות מהתשואה העודפת שעשוי להניב שוק המניות בשנות הצמיחה, יאלץ להתמודד עם תיקונים אלימים ומשולחי רסן חדשות לבקרים.

ממשלות נוספות שיתקשו לשרת את חובן, התפרצות אינפלציונית בסביבת ריבית אפסית, התפוצצות בועת נכסי הנדל"ן למגורים בישראל ומשבר ביטחוני בסדר גודל היסטורי נוכח הטיפול הצפוי בבעיית הגרעין האירני. כל אלה יהיו בוודאי מנת חלקנו בעתיד הנראה לעין.

ועדיין, אלו שמצפים בכיליון עיניים למשבר ממושך וכואב, כזה שידרדר את הכלכלה הגלובאלית התהום שאולה, יאלצו להתאזר בסבלנות לפחות עוד שנים אחדות, עד שימולאו תנאי הפתיחה המחייבים לקראת מחזור שלילי בכלכלה.

  1. אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  2. eldar@astrateginvest.co.il

  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד