מכתשים אגן מנפצת התחזיות - המניה מזנקת 5% במחזור גבוה

הרוויחה 71 מיליון דולר - בשוק ציפו לרווח נקי של 48 מיליון דולר בלבד ■ ההכנסות הסתכמו ב-723 מיליון דולר - 5.5% מעל הציפיות בשוק ■ תשלום מס נמוך חלחל לשורת הרווח וסייע לחברה להכות את התחזיות המוקדמות בשוק

מכתשים אגן , היצרנית הגדולה בעולם של מוצרי אגרו-כימיה גנריים, פרסמה היום (ד') דו"חות כספיים טובים לרבעון הראשון, אשר עקפו את התחזיות המוקדמות בשוק ובהם רווחיות גולמית מפתיעה במיוחד. מנכ"ל מכתשים אגן הוא ארז ויגודמן והרבעון הראשון של 2010 הוא הרבעון המלא הראשון של ויגודמן על כס המנכ"ל.

לאחר 3 רבעונים רצופים בהם פרסמה מכתשים אגן אזהרות רווח, את הרבעון הראשון של 2010 היא סגרה ברווח נקי של 71 מיליון דולר. מדובר אמנם בירידה של 7.3% בהשוואה לרווח של 78.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, אך ציפיות האנליסטים בשוק היו לרווח של 48.4 מיליון דולר, כך שהשורה התחתונה של מכתשים בהחלט הפתיעה לטובה.

גם בשורה העליונה הפתיעה מכתשים עם הכנסות של 723 מיליון דולר, בדומה להכנסות ברבעון המקביל. בשוק ציפו להכנסות של 685 מיליון דולר, כך שמכתשים היכתה את התחזיות ב-38 מיליון דולר.

אך ההפתעה המהותית של מכתשים הייתה בשיעור הרווחיות הגולמית: שיעור זה עלה ל-32% ברבעון הראשון מ-30% ברבעון המקביל אשתקד - מעל התחזיות בשוק שעמדו על 28% בלבד. הרווח הגולמי עצמו גדל ב-15% ל-233 מיליון דולר.

"התחלנו בצורה טובה את שנת 2010 תוך התמודדות עם אתגרים גדולים, שפתיחת העונה החקלאית הציבה בפנינו", אמר ויגודמן. "במקביל להתמודדות היומיומית בכול האזורים בעולם, אנחנו מיישמים מתחילת השנה תהליכים של שינוי והיערכות שכבר מקבלים ביטוי בתוצאות שלנו. כל אלה יאפשרו לנו, לצד ההתמודדות עם אתגרי שנת 2010, לצמוח ולהתרחב באופן רווחי בשנים הבאות תוך מימוש הזדמנויות מתאימות בסביבה העיסקית וחיזוק המעמד התחרותי הגלובלי שלנו".

אחת הסיבות לרווח האיתן של מכתשים ברבעון הראשון היא שיעור מס נמוך במיוחד, אשר עמד על 6.4% בלבד לעומת ממוצע של 18% אשתקד. כמו כן, יש לזכור כי ברבעון הקודם ויגודמן ביצע "ניקוי אורוות" של ממש בדמות מחיקת מלאים, מה שהסב לחברה הפסדים כבדים.

נקודות אור

הפעילות העסקית של מכתשים הושפעה ברבעון הראשון לרעה ממספר גורמים, ובהם החורף הקר באירופה וצפון אמריקה שגרם לעיכוב בפתיחת העונה החקלאית, מה שהביא לדחיית המכירות של מכתשים לתחילת הרבעון השני. החברה מדגישה בדו"חותיה, כי מכירות המוצרים להגנת הצומח לא נפגעו, אלא רק נדחו בשל החורף הקר.

ברבעון הראשון נמשכה גם השחיקה במחירי קוטל העשבים גלייפוסט ומוצרים נוספים של החברה, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אך גם כאן החברה מציינת כי כבר בסוף 2009 ניכרת התייצבות במחירי המוצרים. המשקיעים יכולים להתעודד בכך שרמות המלאים בחברות בענף יורדות, בעיקר בברזיל, וכמו כן מכתשים מציינת כי חלה ירידה במחירי חומרי הגלם, מה שמביא לחיסכון בעלות המכירות שלה.

אחרי תקופה ממושכת של הרעה עסקית ופיננסית, בדו"חות הרבעוניים של מכתשים אגן ניתן למצוא לא מעט נקודות אור. המלאי, למשל, ירד לרמה של 897 מיליון דולר בסוף הרבעון, לעומת כמיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד ו-960 מיליון דולר בסוף 2009. החברה הפגינה שליטה בהוצאות ההנהלה וההוצאות הכלליות, שירדו ב-3.6% ל-18.4 מיליון דולר.

2 נתונים מעודדים נוספים בדו"ח קשורים ל-EBITDA (רווח לפני ריבית, מס, פחת והפחתות) ולתזרים המזומנים מפעילות שוטפת. ה-EBITDA עלה ב-3.4% ל-133 מיליון דולר ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון הראשון ב-18 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 63 מיליון דולר ברבעון המקביל.

ויגודמן: "שמח שאנו פותחים את השנה ברגל ימין"

ויגודמן אמר במסיבת העיתונאים שנערכה לרגל הדו"חות כי "אני שמח שאנו פותחים את השנה ברגל ימין במיוחד בארה"ב ובאירופה. ברוב הפרמטרים אנחנו מצויים מעל היעדים שלנו. מזג האוויר הקשה הקשה עלינו אבל בשבועיים האחרונים של מארס נעשו מאמצים אדירים. אנחנו מתחילים את העונה באיחור ומאז סוף מארס אנו נמצאים בעיצומה של העונה".

ויגודמן הוסיף כי "2009 עדיין משאירה סימנים בתחילת 2010 אך אנו רואים התייצבות של המחירים ביחס לרבעון הרביעי אך הם עדיין נמוכים יותר לעומת הרבעון המקביל ב-2009. העונה החקלאית בסה"כ טובה מאד בדרום אמריקה, בעיקר במדינות שאינן ברזיל. בברזיל אנו מדברים על קנה סוכר וכותנה ששם עדיין אנחנו בתחילת העונה ובסה"כ אנו צופים לעונה טובה. הפעילות במזרח אסיה ובעיקר בהודו בה הגדלנו את הפעילות שלנו היא טובה מאוד".