תקציב אסכולת אתונה

קשה לחשוב על עיתוי מושלם יותר, מבחינת האוצר, למשבר שפקד את הרפובליקה ההלנית

הקיצוצים בתקציב מעיקים? יוון. הגזירות הכלכליות קשות? יוון. חוק ההסדרים מבלבל? יוון, יוון ושוב - יוון. בימים האחרונים נישא שם מדינה זו בפי כול במשרד האוצר, ולא רק בגלל ההשלכות על גוש האירו.

בשבוע הבא יחלו הדיונים על תקציב המדינה, וקשה לחשוב על עיתוי מושלם יותר, מבחינת האוצר, למשבר שפקד את הרפובליקה ההלנית. אפשר להניח שחברי הכנסת, הארגונים החברתיים והעיתונאים כבר משחיזים את חצי הביקורת, שבאופן מסורתי מרימה את ראשה בכל פעם שרק מזכירים את המילה תקציב. הפעם, לצד אנשי האוצר ישנם היוונים.

הממונה על אגף התקציבים אודי ניסן אפילו לא חיכה לשבוע הבא, ובראיון לגלי צה''ל בנושא המשבר ביוון כבר נתן את יריית הפתיחה: "צריך ללמוד עוד מוסר השכל אחד, המדיניות הכלכלית של 15 השנים האחרונות, עם כל הביקורת של האוצר, הובילה אותנו למקום שונה (מיוון, א' פ')".

בתקופת אישור תקציב "רגילה" נאלצים באוצר להסביר את הקיצוץ דרסטי ואת השינויים מרחיקי הלכת בחוק ההסדרים. השנה הם לא צריכים לעשות הרבה, אלא פשוט להצביע לכיוונה של אתונה ולהגיד: "רואים? זה מה שיקרה אם לא תקשיבו לנו".

האמת היא שיוון יכולה לשמש דוגמה מצוינת בכל אתגר שעומד בפני האוצר היום: מדינה שצברה גירעונות תקציביים עצומים; מדינה עם דירוג אשראי "זבל"; מדינה בעלת הוצאה ציבורית עצומה, הנובעת בעיקר מסקטור ציבורי מנופח שאין בו טיפה גמישות ניהולית.

בקיצור, דוגמה מצוינת לכל כללי ה"אל תעשה" של המדיניות הפיסקלית. השאלה שנשאלת עכשיו היא מה חזק יותר: צילומי הלהבות למרגלות האקרופוליס, או זעם הציבור הישראלי על קיצוצים בתקציב.