צ'יוואווה, iPad וב.מ.וו: כמה אפשר לחסוך ביבוא אישי?

החל ממכוניות, דרך כלבים וחתולים אריסטוקרטיים ועד גאדג'טים ומוצרים אחרים שלא נמכרים בארץ או שמחירם כאן גבוה - הישראלים מפסיקים להיות צרכנים פסיביים ומגלים את פלאי היבוא האישי

הבאתם iPad מארצות-הברית? קניתם מצלמה משוכללת (ובזול) בחנות האלקטרוניקה המפורסמת ברחוב 42 במנהטן? הזמנתם נעליים באתר אינטרנט? גם אם לא ידעתם, אתם בעסקי היבוא האישי.

למרות שהמושג יבוא אישי נכרך בדרך-כלל בהבאתם לארץ של מוצרים "כבדים" או יקרים, דוגמת מכוניות שכדי לייבא אותן דרושים תיאומים, שירות של עמילי מכס והיערכות - מבחינת הגורמים הממלכתיים (רשויות המס והמשרדים הממשלתיים), יבוא אישי מתייחס לכל סחורה (או בעל-חיים) המגיע מחו"ל לישראל, למעט מוצרים שערכם נמוך מהערך המקסימלי הפטור ממס.

באופן עקרוני מותר לייבא לישראל כמעט כל פריט, למעט פריטים המופיעים ברשימת הפריטים האסורים ליבוא המופיעה באתר האינטרנט של המכס, כשהבולטים ביניהם הם זיופים וחיקויים של מטבעות ושל מסמכים, מד מהירות לייזר, וחומרי נפץ וחומרים מתלקחים.

מלבד אלה מותר יבוא כל פריט, כשכאן נכנסות לתמונה רשויות המס, המחייבות בתשלום מכס עבור פריטי היבוא, למעט במקרים שבהם שווי היבוא אינו עולה על הסכום הפטור ממס. כך לדוגמה פטורים בגדים ונעליים שערך הרכישה שלהם נמוך מ-75 דולר.

גאדג'טים: לא מחכים ליבוא רשמי של ה-iPad

11
 11

"הישראלים חובבים יבוא אישי של מוצרי אלקטרוניקה וגאדג'טים", מספר מוטי מזומן, מנכ"ל חברת הלוגיסטיקה הבינלאומית יו-שופס (www.ushops.co.il), המאפשרת בין היתר יבוא של מוצרים הנרכשים באתרי אינטרנט בארה"ב.

כך, לדוגמה, מאז חזר בו משרד התקשורת והתיר לייבא לישראל את ה-iPad, נרשמה עלייה של 400% בהזמנות של ישראלים למוצר.

לדברי מזומן, "אין ספק שמדובר כאן בלהיט היסטרי, אנשים מנצלים את הזמינות שלו באתרי האינטרנט ומקבלים אותו עד הבית תמורת 2,400 שקל (מחיר המכשיר כולל מס בארה"ב 1,975 שקל , מחיר ההובלה 90 שקל, והמע"מ 315 שקל)".

מזומן מציין גם את המחשבים הניידים כאחד מלהיטי היבוא האישי, שכן בארה"ב המבחר גדול יותר והמחירים נמוכים יותר מאלה שבישראל. מזומן מביא כדוגמה מחשב נייד מדגם HP Pavilion DV 4 שמחירו ביבוא אישי נמוך בכ-2,000 שקל ממחיר ממוצע של מחשב זהה בישראל.

להיטי יבוא אישי נוספים לפי נתוני ushops הן מצלמות וידיאו HD המאפשרות צילום באיכות של שידור, שמחירן ביבוא אישי נעים סביב 3,400 כולל שילוח עד הבית, לעומת כ-6,000 שקל בישראל; טלפונים סלולריים מיוחדים מדגמים שלא נמכרים בישראל כמו נקסוס של גוגל; האקססוריס למכשירי אפל; מערכות שמע לקולנוע ביתי, דוגמת polk audio (שמחירה ביבוא אישי כ-2,300 שקל לעומת כ-5,000 בישראל).

רכב: עלייה חדה בשל הרפורמות

22
 22

בשנת 2006 שונו תקנות המכס כך ששיעור המכס שנדרש לשלם מי שייבא רכב ביבוא אישי נגזר מהמחיר ששולם עבור הרכב בפועל, ולא בהתבסס על מחירי המחירון של המכס.

בעקבות שינוי זה נרשמה עלייה משמעותית במספר כלי הרכב שיובאו לישראל ביבוא אישי בשנים 2006-2009. אם עד כניסת התקנות החדשות לתוקף יובאו מדי שנה ביבוא אישי כ-300 מכוניות - הרי בשנת 2009 יובאו לישראל כ-3,500 מכוניות ביבוא אישי.

אלא שמאז שנכנסה לתוקף בתחילת אוגוסט 2009 רפורמת "המיסוי הירוק" (ולפיה עלה שיעור מיסי הקנייה החלים על כלי רכב יקרים ומזהמים, וירדו מסי קנייה על כלי רכב "נקיים" יחסית), צפויה ירידה במספרי כלי הרכב המיובאים ביבוא אישי בנתוני שנת 2010.

על-פי נתוני המכס, הדגמים השכיחים ביותר ביבוא אישי הם ג'יפים גדולים ומכוניות פאר כמו ג'יפ גרנד צ'רוקי, ב.מ.וו, דגמי מרצדס רבים, טויוטה קאמרי עם מנוע היברידי וקונבנציונלי, סובארו טריבקה ועוד. בדגמי יוקרה מסוימים, כמו סובארו טריבקה, קאמרי ההיברידית, פורד מוסטנג וטויוטה, יותר כלי רכב יובאו ביבוא האישי מאשר ביבוא העסקי.

בדגמים אחרים המיובאים ביבוא אישי, דוגמת טויוטה סקויה או ביואיק אנקלייב, לא קיים כיום כלל יבוא סדיר מסיבות שונות, רובן רגולטוריות.

אלא שבעקבות העלייה הגדולה במספרי כלי הרכב המיובאים ביבוא אישי, ולאור טענות המכס ולפיהן מקבל התחום אופי מסחרי האסור על-פי חוק, החמיר באחרונה המכס את הפיקוח על יבוא אישי של רכב.

לטענת המכס, קיימות חברות רשומות ומשגשגות, חלקן אף רושמות בתיאור פעילות יבוא אישי: מתווכים, סוחרים, יועצים וכדומה. חברות אלה פועלות בגלוי ומפרסמות את שירותיהם בכל הדרכים, לרבות שלטי פרסומת ואמצעי תקשורת.

בשל המגבלה החוקית של יבוא אישי (עד שני כלי רכב בשנה), הסוחרים משתמשים לעתים קרובות ב"אנשי קש" לרישום הרכב על שמם. ולראיה, גם בשנת 2009 לכ-30% מאלה שייבאו רכב ביבוא אישי כלל לא היו מקורות מדווחים של הכנסה ממשכורת או מעסק, ו-10% נוספים השתכרו פחות משכר מינימום. סממן נוסף של רישום פיקטיבי על שם איש קש הוא שאותו בעל הכנסה נמוכה לעיתים כלל לא החזיק רכב לפני רכישת הרכב המפואר, או שהחזיק ברכב "עממי" ישן ולא מכר אותו הגם ש"רכש" מרצדס.

כמו כן, ניכרת תופעה של יבוא "אישי" באופן "סדרתי" כאשר אותם אנשים מייבאים שנה אחרי שנה רכב אחד או שניים על שמם, וכך עושים בני/בנות-זוגם.

בנוסף, לאחר שנמצא כי אובדן ההכנסות ממסים כתוצאה מיבוא אישי הגיע להיקף של עשרות שקל בשנה מפעילים עובדי המכס אמצעי בקרה מחמירים בכל הנוגע לעבירות ביבוא האישי כגון הצהרות כוזבות עם הנמכת מחירי יבוא. במקביל הוחלט על עריכת בדיקות הכנסה במקרים בהם לכאורה לא מתקיימת התאמה בין היקף ההכנסות המוצהר לרשות המסים לבין עלות הרכב המיובא.

חיות מחמד: חוקי היבוא הוחמרו בשל התפרצות כלבת

3
 3

בשנים האחרונות, בייחוד מאז העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים, עלתה הפופולריות של יבוא אישי של חיות מחמד.

"מרבית הכלבים המיובאים הם מגזעים קטנים המכונים 'כלבי כיס', כשהפופולריים ביותר ביניהם הם כלבים מסוג צ'יוואווה, מלטז, שיצו או פג", מספר הווטרינר ד"ר יחיאל מני. "החתולים המיובאים הם מהגזעים הפרסיים וההימלאיה, בעיקר כאלה בעלי ייחוס או נצר למשפחות חתולים שזכו למקומות מכובדים בתחרויות יופי של חתולים".

ככלל אוסר משרד החקלאות לייבא כלב ששייך לגזע מסוכן או שהוא הכלאה של גזע מסוכן ובעל תכונות פיזיות והתנהגותיות של כלב מסוכן, אולם גם בכל הנוגע ליבוא אישי של בעלי-חיים המותרים ביבוא ולאחר התפרצות של כלבת, החמיר משרד החקלאות את נהלי היבוא האישי.

בעוד שבעבר נקבע כי כל חתול או כלב שמיובא לישראל חייב לקבל חיסון נגד כלבת לא יותר משנה לפני הגעתו לישראל, ולא פחות מ-30 ימים לפני מועד ההגעה ארצה, דורשות ההנחיות החדשות בנוסף גם הצגת תוצאות בדיקות דם המאשרות כי גופו של בעל החיים אכן מגיב לחיסון הכלבת ומייצר נוגדנים. הבדיקה צריכה להתבצע במעבדות מאושרות בלבד.

עוד נדרשים תעודת בריאות שניתנה על-ידי רופא וטרינר ממשלתי מארץ המוצא, ושבב אלקטרוני הניתן לקריאה באמצעות קורא שבבים.

במקרה שהדרישות לא מתקיימות, ובעל חיית המחמד/היבואן אינו עומד בהן - החיות מוחזרות לארץ המוצא, על חשבון בעל חיית המחמד.

"ההחמרה בהנחיות נדרשת המציאות לאור ההתפרצות הרחבה של מחלת הכלבת בישראל בשנה האחרונה, בניגוד לכמות המקרים המעטה שאפיינה את השנים הקודמות", מסביר מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, ד"ר משה חיימוביץ'. במהלך שנת 2009 התגלו (בעיקר בצפון הארץ) בישראל 58 מקרים של בעלי חיים הנגועים בכלבת, מתוכם 32 כלבים.

אופנה, ספורט ומוצרי תינוקות: אפילו חלקי חילוף לאופניים

44
 44

לדברי מזומן, הישראלים מרבים לרכוש בחו"ל גם אופנה ממותגת: "באתרי האינטרנט בארה"ב יש מציאות כמו נעליים של אלדו מהקולקציה האחרונה בפחות מ-200 שקל, או מכנסי ליווי'ס ב-180 שקל. הישראלים למדו לנצל את הפטור ממכס עד לסכום של 75 דולר, והם מחלקים את הקניות ושולחים חבילות נפרדות".

גם חלקי חילוף לרכב ואופניים מיובאים ביבוא אישי, אולם כאן השילוח לרוב הוא ימי. לדברי מזומן, באמצעות רכישה נבונה בחו"ל ניתן לעיתים להוזיל את מחיר חלקי החילוף גם ב-80% לעומת המחירים בישראל.

באחרונה אנו עדים גם לעליה ביבוא אישי של מערכות ריהוט ממותגות, ואפילו של עגלות ילדים. לדוגמה, עגלת ילדים של המותג baby jogger, הנמכרת בישראל בכ-1,690 שקל - ניתנת נמכרת ביבוא אישי, כולל הובלה עד לבית הלקוח, תמורת 1,520 שקל.