עיריות שרוכשות בחו"ל יחויבו לדרוש ביצוע רכש גומלין בארץ

אלי ישי חתם על תקנה שזו הוראתה, בעקבות שת"פ עם הרשפ"ת ■ ישי: "מנגנון זה ישרת הן את המשק הישראלי והן את העיריות" ■ מנכ"לית הרשפ"ת, בינה בר-און: "היקפי ההתקשרויות של העיריות והחברות הכלכליות שלהן, מגלם פוטנציאל רכש גומלין משמעותי"‏

בשורה לתעשייה הישראלית: שר הפנים, אלי ישי, חתם באחרונה על תקנות שיחייבו את העיריות לחייב ספקים מחו"ל לבצע רכש גומלין בישראל. התקנות הן פרי עבודתם המשותפת של משרד הפנים ומשרד התמ"ת, כחלק מפעילות הממשלה לייעול רכש הגומלין במדינת ישראל.

לדברי מנכ"ל הרשפ"ת, בינה בר-און, עד כה פעלה הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד התמ"ת בהתאם לתקנות רכש הגומלין הכלליות, אשר הטילו חובת רכש גומלין רק בהתקשרויות של משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות, קופות חולים וגופים ציבוריים אחרים. "פעילות רכש הגומלין בישראל הניבה לתעשייה הישראלית בשנת 2009 לבדה סך של 2.4 מיליארד דולר, ומעל 12 מיליארד דולר בחמש השנים האחרונות.‏

מעתה, במסגרת התקנות, עירייה הרוכשת בחו"ל טובין בסך העולה על 5 מיליון דולר, תחייב את החברה הזרה שמכרה לה לבצע רכש גומלין בישראל, ואם אפשר באותה עיר עצמה בסך 20%-35% מערך הרכישה. על ידי כך, אומרים בתמ"ת, תגרום אותה עירייה, בנוסף לטובין שרכשה, להגברת ההזדמנויות העסקיות לתעשייה ולמחקר הישראלי.‏

בר-און מוסיפה כי התקנות החדשות מגדילות את פוטנציאל פעילות רכש הגומלין ויתרמו להגדלת נפח היצוא של ישראל, כמו גם לתעסוקה.

לדברי שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, "פעילות זו מהווה נדבך חשוב ביצוא של מדינת ישראל ומהווה כלי יעיל לפתיחת דלתות בחו"ל לתעשייה הישראלית, כמו גם להעברת ידע וטכנולוגיות למפעלים בארץ וכמובן תורמת לתעסוקה במשק".

שר הפנים, אלי ישי ציין כי "תהליך התקנת התקנות החל בזמן כהונתי כשר התמ"ת ובעקבות חשיבות מנגנון רכש הגומלין ותרומתו למשק הישראלי, מצאתי לנכון לקדם נושא זה גם לאחר שעברתי למשרד הפנים. אני מברך על החלת חובת רכש הגומלין גם על התקשרויותיהן של העיריות ומשוכנע כי מנגנון זה ישרת הן את המשק הישראלי והן את העיריות, מבחינתי זאת סגירת מעגל".

מינוף ההוצאה הממשלתית

מטרת פעילותה של הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי היא לדברי התמ"ת מינוף ההוצאה הממשלתית ליצירת הזדמנויות עסקיות ותעסוקתיות, להבאת טכנולוגיות חדישות מחו"ל, להגברת השקעות זרות במו"פ, להגברת היצוא ולפתיחת שווקים חדשים. כמו כן, פועלת רשפ"ת באמצעות הכלים שבידיה לחיזוק תעשיות ועסקים בפריפריה ובאזורי עדיפות לאומית ול"פתיחת הדלת" לתעשיות בינוניות וקטנות ליהנות מרכש גומלין.

שיתוף הפעולה התעשייתי מבוצע באופנים שונים ובהם: קניית מוצרים ושירותים כחול-לבן, קבלנות משנה מקומית, שתוף פעולה במו"פ, השקעות וסיוע שיווקי של החברה המחויבת ליצואן הישראלי בחו"ל.

הרשות קשורה בהסכמי שיתוף פעולה תעשייתי עם כ-300 חברות ותאגידים זרים, מהמובילים בעולם, בתחומי הביטחון, תעופה, אנרגיה ואקולוגיה, חשמל ואלקטרוניקה, מחשבים, ציוד רפואי, רכב ותחבורה ועוד. לרשפ"ת קשר ישיר למקבלי ההחלטות ואנשי הרכש באותן החברות והתאגידים.