מנדלוביץ': "עברנו מאג"ח זבל להשקעה בזבל של ממש"

משקיע ב-EER של לידר 12 עד 18 מיליון שקל - לפי שווי חברה של 50 מיליון דולר

חברת החלום EER ממשיכה לגייס משקיעים. הפעם תורו של המרצה ואיש העסקים נפתלי מנדלוביץ' לחתום על עסקה לרכישת 8% (14% בדילול מלא) ממניות חברת המיחזור תמורת 12 עד 18 מיליון שקל. העסקה משקפת ל-EER שווי של כ-50 מיליון דולר.

מנדלוביץ', שביצע בשנתיים האחרונות שורה של עסקאות (באמצעות חברת יו-טרנד שבשליטתו) באג"ח של חברות נדל"ן בקשיים, אמר ל"גלובס" כי "אנו מאמינים בתחום הקלינטק כמוקד השקעות בעשור הנוכחי. יו-טרנד תשקיע בטכנולוגיות מובילות בתחום, ו-EER היא אחת מהן. עברנו מהשקעה באג"ח זבל לזבל של ממש".

עם חלומות, בלי הכנסות

EER בשליטת קבוצת לידר ובניהולו של משה שטרן, יזם החברה, פיתחה טכנולוגיה ייחודית לסילוק פסולת. ההשקעה של מנדלוביץ' בחברה כפופה לכך שתירשם למסחר בבורסה של ת"א. תנאי נוסף לעסקה הוא, שגרינסטון מקבוצת לידר, המחזיקה ב-21.3% ממניות EER, תשקיע בה עד 4 מיליון שקל כנגד הקצאה של מניות.

בנוסף, EER התחייבה לפעול לקבלת הסכמת בעלי המניות להמיר חוב של 8.5 מיליון דולר למניות של EER, כשחלקה של גרינסטון בסכום זה הוא 2.6 מיליון דולר. גם פיקדונות בסך של 2.3 מיליון דולר שהופקדו על ידי גרינסטון בבנק לצורך הבטחת אשראי שנטלה EER, יומרו למניות החברה.

ל-EER אין חוזים, הכנסות, או לקוחות. את 2009 היא סיימה בהפסד של 25.5 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 31.5 מיליון שקל ב-2008, בדומה למצב בשנים שלפני כן. בקופת החברה מזומנים ושווי מזומנים של 1.2 מיליון שקל בלבד נכון לסוף 2009, והיא ייצרה בשנה זו תזרים מזומנים שלילי בסך 12 מיליון שקל.

ההשקעות בחברה בוצעו לפי שווי משתנה לאורך השנים, שבשיאו הגיע למעל 200 מיליון דולר. בתחילת 2009 נעשה ניסיון לבצע עסקת בעלי עניין לפיה ימכרו שרפ"ג ושרפ"ט לגרינסטון את אחזקותיהן תמורת כ-51.6 מיליון שקל (מחיר ששיקף שווי של כ-100 מיליון דולר חברה) אך העסקה טורפדה. בתחילת השנה דיווחה גרינסטון כי העבירה מיליון דולר למימון פעילות EER, לפי שווי חברה של 65 מיליון דולר .

מדו"חות החברה עולה שמשה שטרן נהנה בשנה החולפת משכר בעלות של 6 מיליון שקל, שהתפלגו כך: משכורת של 330 אלף שקל בשנה, דמי ניהול של 800 אלף שקל בשנה, ותשלום מבוסס מניות של 3.3 מיליון שקל. הדובדבן שבקצפת היא הלוואה בסך 1.5 מיליון שקל, שהפכה למענק.