שיאן שכר חדש: עלות שכרו של דוד עזריאלי אשתקד - 26.9 מיליון שקל

‎‎בשנתיים האחרונות צבר עזריאלי, יו"ר הקבוצה, עלויות שכר בשווי של 51.5 מיליון שקל ‏‎‎■ מנחם עינן, המנכ"ל השכיר של הקבוצה מזה 18 שנה, צבר עלויות שכר של 19.3 מיליון שקל בשנתיים‏‏

‎‎קבוצת עזריאלי, המרכזת את פעילותו של "מר קניונים", דוד עזריאלי, עדיין לא הונפקה אך אם הייתה הופכת לציבורית במהלך השנה האחרונה, עזריאלי - יו"ר הקבוצה - היה מתברג בראש צמרת מקבלי השכר לשנת 2009 ומותיר את בעל השכר הגבוה אשתקד, חיים כצמן, יו"ר גזית גלוב, הרחק מאחור.

‏עלות שכרו של עזריאלי עמדה אשתקד על 26.9 מיליון שקל, וזאת לעומת עלות של 18.8 מיליון שקל "בלבד" במקרה של כצמן - כך עולה מטיוטת התשקיף שהגישה אתמול קבוצת עזריאלי לרשות ניירות ערך. עלות שכרו של עזריאלי הורכבה אך ורק מדמי ניהול. בשנת 2008 עמדה עלות שכרו של יו"ר הקבוצה על 24.6 מיליון שקל, ולכן במהלך השנתיים האחרונות צבר עזריאלי דמי ניהול בשווי כולל של 51.5 מיליון שקל - סכום בהחלט מכובד עבור בעל שליטה שאינו שכיר.

עם זאת, ייתכן כי סכומים אלה ישתנו בעתיד לאור שינוי בהסכם ההעסקה של עזריאלי, שנכנס לתוקפו רק לפני מספר ימים. לפי ההסכם החדש, חברת הניהול שבבעלות עזריאלי תעניק לקבוצה שירותי ניהול למשך תקופה של 5 שנים, תמורת דמי ניהול שנתיים של 8 מיליון שקל (צמודים למדד המחירים לצרכן), וכן מענק שנתי בגובה של 1% מרווח ה-‏EBITDA‏ (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) השנתי של החברה. לפי התשקיף, אם הסכם הניהול החדש היה נכנס לתוקפו אשתקד, סך דמי הניהול שהיה מקבל עזריאלי היה 18.7 מיליון שקל - פחות מהסכום ששולם בפועל, אך עדיין כזה שהיה גורם לעזריאלי לנשוף בעורפו של כצמן.

עוד עולה מהסכם הניהול המעודכן כי הקבוצה תישא בעלויות שנתיות שהיקפן לא יעלה על 175 אלף שקל בגין החזקת רכב, קו טלפון בביתו של היו"ר וכן הוצאות נסיעה ואש"ל בארץ ובחו"ל.

מקבל השכר הבכיר השני הוא מנחם עינן, נשיא ומנכ"ל הקבוצה מאז 1992 (3 שנים לאחר שחרורו מהצבא בדרגת אלוף). עלות שכרו של עינן עמדה אשתקד על 11.9 מיליון שקל, וגם היא הייתה ממקמת אותו בין מקבלי השכר הבכירים במשק הישראלי. בשנת 2008 עמדה עלות שכרו של עינן על 7.4 מיליון שקל, ולכן במהלך השנתיים האחרונות הוא צבר עלויות שכר בסכום כולל של 19.3 מיליון שקל - סכום שיכול להפוך אותו לאחד השכירים העשירים בישראל, אם יבוא לידי ביטוי גם בשנים הבאות.

גם במקרה של עינן נחתם הסכם העסקה חדש, וזה קובע כי עלות שכרו החודשית תעמוד על 300 אלף שקל (3.6 מיליון שקל בשנה) וכן הוא יקבל מענק שנתי קבוע של מיליון שקל.

‎‎לא מקפח את המשפחה

‎עזריאלי מתגמל בנדיבות לא רק את המנכ"ל השכיר עינן, כי אם גם את בני משפחתו. עלות שכרה של דנה עזריאלי, בתו של יו"ר הקבוצה המכהנת כסגניתו, עמדה אשתקד על 4.3 מיליון שקל, וכללה שכר בשווי של 2 מיליון שקל, דמי ניהול של 331 אלף שקל ותגמול נוסף בשווי של 2 מיליון שקל. גם במקרה של דנה עזריאלי עודכן הסכם העסקתה לפני מספר ימים, וזה קובע כי עלות שכרה החודשית תעמוד על 164,711 שקל (2 מיליון שקל בשנה) עבור היקף משרה של 80%.

בני משפחה נוספים של עזריאלי שעובדים בקבוצה הם אחיינו, המכהן כמנכ"ל אוצם ועלות שכרו השנתית עומדת על 546 אלף שקל, ובנו של אחיין של עזריאלי המכהן כדירקטור בחברת טמבור, ועלות שכרו השנתית היא 49 אלף שקל. גם לעינן יש קשר משפחתי לאחד מעובדי הקבוצה, והמדובר בגיסו העובד בבקרה בחניון מרכז עזריאלי, בעלות שכר שנתית של 81 אלף שקל. בנוסף, אחיו של פאר נדיר, מנכ"ל קניוני עזריאלי, מכהן כמנהל בקרת שירות לקוחות במפעל הגבס של טמבור ועלות שכרו השנתית היא 241 אלף שקל.

בנוגע לנדיר עצמו, עלות שכרו בשנת 2008 עמדה על 2.7 מיליון שקל (רובה כדמי ניהול), ואילו במהלך 11 החודשים הראשונים של 2009 צבר נדיר עלות שכר של 2.5 מיליון שקל, ולכן עבור שנתיים מדובר ב-5.2 מיליון שקל.

סיפור מעניין ברשימת מקבלי השכר של קבוצת עזריאלי הוא סיפורו של יובל ברונשטיין (41), סמנכ"ל הכספים של החברה ומי שהיה בעברו הלא רחוק המשנה לחשב הכללי במשרד האוצר. ברונשטיין מספק לקבוצה שירותי ניהול דרך חברה שבבעלותו - ברונשטיין ניהול כספים - ולמרות שהקבוצה לא מפרטת את פרטי הסכם הניהול, סביר להניח שהם די נדיבים, ולא גורמים לברונשטיין להתחרט על כך שעזב את המגזר הציבורי.‏‏‏‎‎‏

‎‎לפי התשקיף, דמי הניהול של עזריאלי בהסכם החדש יסתכמו ב-18.7 מיליון שקל, עדיין סכום שיגרום לעזריאלי לנשוף בעורפו של כצמן