והמספר הנוסף

רכבת. היא מזהמת פחות, מהירה יותר, ובישראל נהנית מפופולריות גוברת והולכת. עולים על הפסים

מערכת רכבות הנוסעים בארץ מפעילה 338 רכבות המבצעות 130 אלף נסיעות ביום, ועוצרות ב-47 תחנות. מספר הנוסעים ברכבת גדל פי 5 בעשור האחרון, כשהגידול בא לידי ביטוי מדי שנה. כך, ההכנסות מכרטיסים עלו מ-38 מיליון שקלים בינואר 2009 ל-45 מיליון שקלים בינואר 2010

יתרון 1 | מזהם פחות

נסיעה ברכבת בקו חיפה תל אביב חוסכת מעל ל-3,000 ליטרים דלק, ובכך מפחיתה פליטות של 4,500 ק"ג פחמן דו-חמצני לאטמוספרה

יתרון 2 | חסכוני יותר

ניצול הדלק ברכבת יעיל פי 10 מאשר ברכב; צריכת הדלק לאדם אחד הנוסע ברכבת עומדת על כ-6 מ"ל לקילומטר, לעומת 50 מ"ל לקילומטר ברכב פרטי שבו 2 נוסעים

יתרון 3 | יותר משתלם

בשנה שעברה עמד מרחק הנסיעה השנתי של רכבת ישראל על 11 מיליון קילומטרים - מרחק השווה לנסיעה מכדור הארץ לירח וחזרה 15 פעמים. בינואר 2010 נרשמו 3 מיליון נסיעות ברכבת ישראל, 10% יותר מאשר בשנה שחלפה. אגב, רכבת ממוצעת, המסיעה 625 נוסעים, מהווה תחליף ל-13 אוטובוסים עם 50 נוסעים כל אחד, או ל-323 כלי רכב עם 2 נוסעים כל אחד

יתרון 4 | פחות שוחק

במערכת הרכבות בישראל פועלים 671 קרונות משא המובילים כ-8 מיליון טונות בשנה. החלופה להובלת מטענים כבדים ברכבת היא משאיות כבדות, אשר משקלן הרב גורם לבלאי מואץ בכביש ולעלייה בהוצאות האחזקה. רכבת משא אחת מובילה כ-2,400 טונות ומהווה תחליף ל-80 משאיות

הרכבת הקטלנית בעולם

בסרי לנקה, בשנת 2004, נפגעה רכבת נוסעים מגל צונמי בעת נסיעתה בנתיב לאורך החוף. 1,700 איש נהרגו, והאירוע קוטלג כתאונת הרכבת המחרידה בהיסטוריה. עד אז החזיקה באותו התואר תאונה שהתרחשה ב-1981 בהודו, כאשר רכבת נוסעים ירדה מן הפסים תוך כדי חציית גשר גבוה, צללה לנהר וגבתה את חייהם של 800 איש.

הרכבת הכי משורינת

המנהיג הצפון קוריאני, הידוע בפחד שלו מטיסות, מצא חלופה ב-6 רכבות פאר משוריינות. בכל אחת מהן 90 קרונות שבהם חדרי ישיבות, אולמות אירוח וחדרי שינה, המאובזרים במיטב הטכנולוגיות. ארוחות יוקרה מוגשות לדיקטטור על-ידי צוות מסוקים החג ממעל. כמו כן נבנו עבורן 20 תחנות מיוחדות, המשמשות אך ורק את רכבותיו של המנהיג.

הרכבת המהירה בעולם

בפארק Six Flags Great Adventure בניו ג'רזי נוסעת רכבת ההרים המהירה והגבוהה ביותר בעולם. היא מאיצה למהירות של 206 קמ"ש, עולה בעלייה סיבובית של 90 מעלות לגובה של 139 מטרים, פי שניים מפסל החירות. ומסיימת בלולאה בקוטר 41 מטרים. הרכבת היא מז'אנר "הממד הרביעי", שבו מלבד "לופים" ונסיעה מהירה גם הקרונות עצמם בעלי יכולת סיבוב של 360 מעלות.

המסילה לדמשק

מסילת הברזל הראשונה בארץ ישראל נחנכה ב-1892, אז נפתח קו הרכבת הראשון שאורכו 82 ק"מ מיפו לירושלים. אורך הנסיעה היה 3 שעות ו-50 דקות. בתחילת המאה ה-20 פיתחו הבריטים בארץ מסילות ברזל רבות, בהן רכבת יומית בקו חיפה-קהיר, ואת קו חיפה-ביירות-טריפולי.

הרכבת באה

האחים ז'אן ואוגוסט לומייר, הנמנים עם ממציאי הצילום הקולנועי והבמאים הראשונים של סרטי הראינוע, הקרינו ב-1895, סרט בשם "הרכבת מגיעה לתחנה". הסרט גרם להתרגשות רבה בקרב צופיו, שכן רבים בקהל, שלא היו מורגלים בפלא החדש, חששו באופן אינסטינקטיבי שהרכבת תצא מן המסך ותדרוס אותם.