בובליל: "לקח לנו שנתיים להסביר שבקבוצות רכישה לא קונים דירה"

נשיא התאחדות הקבלנים ניסים בובליל בכנס באילת: "הממשלה רוצה שנבנה דירות ללא קרקע, אך להפתעתי היא רוצה גם שנבנה ללא עובדים - ואיננו יודעים לעשות זאת"

"אנחנו הקבלנים עשינו כמיטב יכולתנו והצלחנו להעביר את זה גם לאזרחים וגם לרשויות, שקבוצות הרכישה כפי שהתנהלו עד היום לא יכולות להמשיך להתנהל, ואני מניח שהדבר הזה יבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים. קבוצות הרכישה ימשיכו להתקיים אך לא במתכונתן הנוכחית", כך אמר היום (ה') נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, בכנס השנתי של התאחדות הקבלנים שנערך במלון הנסיכה באילת.

בובליל הוסיף: "בשנה וחצי האחרונות היה להיט מסוים שנקרא קבוצות רכישה ובהתאחדות הקבלנים טיפלנו בזה בצורה מאוד אינטנסיבית. מישהו המציא בלון, פטנט של לקנות קרקע במחיר גבוה יותר, לבנות במחיר גבוה יותר ולמכור את הדירה לכאורה במחיר יותר זול. לקח לנו כמעט שנתיים להסביר לאנשים שהם לא קונים דירות. לקח לנו הרבה זמן להבהיר לציבור הרחב שבקבוצות הרכישה הוא הופך להיות יזם וכל הסיכונים נמצאים אצלו. בנק ישראל הוא הראשון שהרים את הכפפה והבין את הסיכון של קבוצות הרכישה לאחר פעילות אינטנסיבית. הבנקים טענו שהלקוחות קונים דירות וכשהם מקצים את האשראי הם מקצים את האשראי כרוכשי דירות אך בפועל הם לא היו רוכשי דירות".

"אתמול התבשרנו על מהלך חשוב שבו יחילו את המע"מ גם על קבוצות הרכישה ושהמיסוי של קבוצות הרכישה יהיה זהה למיסוי שלנו", המשיך בובליל."בשבועות הקרובים כנראה תתוקן התקנה שלפיה קבוצות הרכישה ישלמו מע"מ בגין רכישת הקרקע מגורמים פרטיים. ביקשנו שקבלן שרוכש קרקע ומשלם מס רכישה ויתחיל לבנות תוך פרק זמן מסוים יקבל חזרה את מס הרכישה ששילם על הקרקע כדי להשוות את התנאים".

בובליל המשיך לבקר את טרנד קבוצות הרכישה ואמר: "הייתי רוצה לראות קבוצה של אלף איש שמארגנת שכונה שלמה ושמקבלת את כל ההחלטות שהיא צריכה לקבל כדי לקדם את הפרויקט".

"למרות המשבר באירופה - מחירי הדירות רק יעלו השנה"

בובליל אף התייחס להשפעות הצפויות של המשבר הכלכלי באירופה ואמר: "אנחנו נמצאים היום אחרי משבר מאוד גדול שהתחיל בארה"ב כמשבר של בועת נדל"ן. ישבנו פה לפני שנה וחצי ואנשים דיברו על כך שתהיה התמוטטות כללית ושאנשים יקפצו מהמרפסות כי זהו המשבר הכי גדול מאז שנות ה-30, ולשמחתי זה לא קרה. טענו שבמדינת ישראל אין בועת נדל"ן. לא היתה בועת נדל"ן ולא קיימת היום בועת נדל"ן מפני שהמשק בישראל והנדל"ן בישראל התנהלו בצורה אחרת לחלוטין - לא היה ניפוח של המחירים. בשנים האחרונות היתה עליית מחירים אך בעשור האחרון, אם בודקים את זה, המחירים לא עלו בצורה דרמטית. אם בודקים את עליות המחירים בישראל לעומת ארה"ב, הרי שבארה"ב המחירים עלו במאות אחוזים ובישראל זה לא קרה. נתנו שם משכנתאות ללא ערבויות ובישראל זה לא קורה. לכן שוק הדירות שומר על יציבות".

"להערכתנו, למרות המשבר הפיננסי שהולך ומתפתח באירופה, מחירי הדירות בישראל לא יירדו ב-2010 אלא אף יעלו, אמנם בקצב יותר איטי מאשר בשנים עברו", המשיך בובליל ושטח את הערכותיו שאותן כבר השמיע בעבר. "אם מישהו באמת רוצה לשמור על יציבות מחירי הדירות - יש לפעול. כדי להשלים את הגידול הטבעי בישראל יש ביקושים של 41 אלף דירות דיור בשנה ואנחנו הקבלנים בונים רק 30 אלף יחידות דיור בשנה. מישהו צריך להשלים את הפער הזה. אני מברך את שר הבינוי והשיכון, שהוא נמרץ ועושה פעולות נהדרות ומשווק קרקעות, אך הוא משווק קרקעות שבכלל לא ניתן לבנות עליהן, כי למשל התב"עות (תוכניות בניין עיר) שלהן לא גמורות".

בובליל התייחס גם לרפורמה בחוק התכנון והבנייה שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הרפורמה של נתניהו היא רפורמה נהדרת והמלצנו שתהיה רפורמה של תוכנית אחת בוועדה אחת. זה רעיון נהדר, אך מה הרפורמה הזו באה ועושה? מדברת על ועדת מחוזית וועדה מקומית, כאשר היא מחזקת את הוועדה המקומית והופכת אותה לעוד ועדה מחוזית. אז אנחנו הקבלנים אומרים 'לא תודה'. עדיף לנו שתשאירו אותנו ללא הרפורמה הזו כי היא תגרום לביורוקרטיה הרבה יותר קשה ולאור סיפורי השחיתות טוענים שיש לחזק את הוועדות במקומיות כפתרון לשחיתות. אבל יש טעות במהלכים האלה, כי השוטרים שרוצים להציב במסגרת הרפורמה יגרמו לעוד ביורוקרטיה ולעוד שחיתות. אם רוצים שהשחיתות תיפסק עלינו לפשט את הליכי התכנון, כך שיזם או קבלן במדינת ישראל שרוצה להוציא היתר בנייה יידע איך לעשות את זה בצורה פשוטה. אזרח שרוצה לבנות את ביתו בישראל צריך לדעת שהוא יכול לעשות את זה ולא שכל פקיד ברשות הממשלתית יכול לעצור לו תהליך ולהמשיך ולהתעלל בו. מי שחושב שהפתרון להוסיף עוד שומרים ועוד יועצים ועוד שוטרים - טעות ביסודו".

"כולם מדברים על כך שיש סיכוי שתהיה רעידת אדמה בקרוב"

ביקורת נוספת נמתחה על כוונת הממשלה לקצץ את מספר העובדים הזרים מ-8,000 ל-5,000 ביולי הקרוב. "הממשלה רוצה שאנחנו נבנה דירות ללא קרקע", אמר בובליל, "אך להפתעתי היא רוצה גם שנבנה ללא עובדים ואיננו יודעים לעשות זאת. הממשלה החליטה להוציא את העובדים הזרים מישראל. הענף העסיק 80 אלף עובדים זרים בשנים עברו ואז הממשלה החליטה להעמיד את המספר על 8,000 עובדים. אנחנו משלמים היום שכר של מעל ל-100 דולר ליום לעובד זר, אז אם המדינה חושבת שהיא תוציא את ה-8,000 עובדים מישראל ואנחנו נצליח לבנות יותר מהר ויותר טוב, אני חייב לומר שבלי עובדים בענף לא ניתן לבנות".

עוד הוסיף בובליל: "ראינו מה קרה לקבלן שבנה את כביש 431, שכולם נהנים ממנו, אבל הקבלן הפסיד 300 מיליון שקל. צריכים להפסיק את המצב הזה. התופעה הזו שלא רואים את מצוקות הקבלן חייבת להיפסק. אם לא יתחשבו בקבלנים אז נאבד את הכוח המניע של מדינת ישראל. קבלנים הם הכוח המניע של המשק בישראל".

על תמ"א 38 אמר בובליל כי "כולם מדברים על כך שיש סיכוי שתהיה רעידת אדמה בקרוב, אך דיבורים הם דיבורים. החלטות התקבלו לפני שנים ועד היום בוצע מספר מאוד מצומצם של פרויקטים בתמ"א 38. אנחנו רואים דוגמאות בהאיטי, שבה נהרגו מאות אלפי אנשים, ואילו בצ'ילה שהיתה מוכנה לרעידות אדמה, נהרג מספר מצומצם ביותר של אנשים. בישראל יש עשרות אלפי בתים שהמדינה הכריזה שהם רעועים וחייבים ללכת לחיזוק, ויש דיבורים ויש הסכמות, אך הביצוע הוא בלתי ניתן ליישום, במיוחד באזורים הבעייתיים בישראל כי שווי הקרקע נמוך מאוד".

"ההתאחדות מצאה פתרון והציעה אותו לממשלה", המשיך בובליל, ופירט: "הפתרון מציע חיזוק מבנים בשיטה של ניוד זכויות. ההצעה הזו עלתה פעם אחר פעם ואמרו שההצעה נשמעת טובה אך ראשי הרשויות לא מסכימים בגלל ענייני היטלי השבחה ואגרות בנייה. אבל חס וחלילה, במידה שתהיה רעידת אדמה, כולם פה ימרטו שערותיהם ולאחר מכן נלך לתת הסברים בוועדות חקירה. צריך לתפוס את השור בקרניו - וניתן לבצע את זה, כי חייבים".