מבחן דרכים: מיטו עלה-תלתן-ירוק - ד"ר ג'קיל ומר הייד

אחרי שכיסו את חובם ל"ירוקים", ציידו מהנדסי אלפא-רומיאו את מיטו עלה-תלתן-ירוק במצב ספורטיבי ■ במצב זה משתחררים מלוא כוחות הסוס של המנוע, המאפשרים לנהג לקבל ביצועים שתואמים את העיצוב המרהיב ולהשאיר מאחור את חובבי איכות הסביבה ■ חבל שתג המחיר בעייתי

אחד הפרקים המרתקים בהיסטוריה של תעשיית הרכב נכתב בימים הללו. מדובר במיזוג בין פיאט לקרייזלר, שמנסה כיום לארגן בצורה גלובלית, הגיונית ורווחית עשרות דגמי ופלטפורמות רכב, 7 מותגי רכב בינלאומיים, מפעלי ייצור המפוזרים ב-4 יבשות, ושתי תרבויות: אירופאית ואמריקנית.

תוכנית המיזוג שפרסמה פיאט באחרונה, עתידה להביא לארה"ב דגמים של פיאט תחת השם קרייזלר, ולאירופה דגמים של קרייזלר-ארה"ב תחת שמות מותגי פיאט.

בתוך מהומה זו עתיד גם המותג הספורטיבי-יוקרתי אלפא-רומיאו לעבור טלטלה לא קטנה. מכוניות הסאלון הגדולות העתידיות של אלפא יתבססו בתוך 3 שנים על פלטפורמות של קרייזלר וייוצרו בארה"ב. מכוניות הספורט העתידיות של אלפא, שעליהן גאוותה, ייוצרו במשותף בארה"ב ובאירופה, ולמבחר של אלפא יצטרפו בהמשך גם רכבי כביש-שטח ספורטיביים פרי פיתוחה של קרייזלר.

גם האלפא מיטו הקטנה תיקח חלק בתהליך. דגם 5 הדלתות שלה יופיע בתוך כשנתיים וישווק במקביל באירופה ובארה"ב. עד שזה יקרה מתרחבת משפחת מיטו הנוכחית בתצורת 3 דלתות, והחודש הצטרפה להיצע שלה בארץ עוד אחות ספורטיבית, שנושאת את השם "עלה תלתן ירוק", כשמם של דגמי הביצועים הנוסטלגיים שנעלמו לפני שני עשורים.

נטייה לדור הפלייסטיישן

חיצונית המיטו עלה תלתן היא יצירה מרהיבה, שמצליחה לקלוע היטב הן ללבם של מבוגרים נוסטלגיים, שמעריצים את אלפא-רומיאו מימים-ימימה, והן ללבם של צעירים בעלי ממון וחובבי GTI למיניהם, שעוד לא נולדו כשהמותג היה בשיא פריחתו.

בגרסה המיוחדת העיצוב השרירי והדחוס של מיטו ה"רגילה" משודרג באמצעות ערכה מותאמת היטב של תוספות אווירודינמיות, פגושים בעיצוב שונה, חישוקים רחבים ומרהיבים בצבע טיטניום, מראות מיוחדות ומרכב מונמך. עיצוב זה מייצר יצרים סוערים ברחוב הישראלי, ועדות לכך הם מבטי הקנאה האפלים, שנשלחו אל המיטו האדומה בכל פינה, ושני ניסיונות כושלים לעקור ממנה את סמל הנחש המתפתל בחניה.

גם מעצבי הפנים ניסו לפנות בו-זמנית אל הלקוחות הנוסטלגיים והצעירים, אך התוצאה הסופית נוטה בבירור לכיוון דור הפלייסטיישן. המחוונים ופתחי האוורור העגולים הקלאסיים עדיין קיימים, אך ביניהם פזורים שלל צגים דיגיטליים באדום זוהר ומאסה של מתגים שתכליתם לא ברורה מיד. בגרסת עלה התלתן נוספו לתא כמה קישוטים כמו ריפוד מיוחד, מושבים בעיצוב שונה ומשטחי דיפון נאים שתואמים את הגוון החיצוני.

למעט כמה חלקי פלסטיק מחוספסים, איכות הגימור מרגישה מכובדת. הדלתות כבדות, בידוד הרעשים טוב גם במהירויות גבוהות, ויחד עם האבזור התקני השופע יוצר התא תחושת פרימיום שחיונית כדי לבדל את המיטו מהפונטו, שעל הפלטפורמה שלה היא מבוססת.

תא הנוסעים מציע נפח שימושי, ולמרות שמרחב הרגליים מאחור אינו טוב מזה של סופר-מיני, אנשי אלפא טרחו לצייד את המושב האחורי באפשרות להסעת טרמפיסט שלישי, ואפילו העניקו תא מטען בגודל הולם.

ללא עצבנות אוטוסטרדית

מנועי הטורבו המודרניים, דוגמת 1.4 ליטר של מיטו, הם מנגנונים אלקטרו-מכניים סופר-מתוחכמים, שנולדו מאילוץ: מחד עליהם להציג נתוני חיסכון בדלק ונתוני פליטה סופר נקיים, כדי לקבל את בונוס המס "הירוק"; ומאידך הם צריכים להציע ביצועים הולמים.

אלפא לקחה את הרעיון צעד אחד קדימה והעניקה לנהג אפשרות בחירה, באמצעות מתג ששולט על תגובת (והספק) המנוע, ההגה ומערכת בקרת היציבות. בגרסת עלה התלתן, עם 170 כ"ס, התוצאה דו-קוטבית: כשמתג הבקרה במצב "רגיל", מרגיש הנהג כמו בסופר-מיני רגועה, שאומנם מגיבה בעצלתיים לפקודות האצה אבל מסוגלת לרשום נתוני פליטה מרשימים מאוד, ואולי אפילו להתקרב לצריכת הדלק המוצהרת הממוצעת, שעומדת על יותר מ-16 ק"מ לליטר.

אם לא די בכך, אנשי אלפא ציידו את המכונית במנגנון "עצור/סע" אופנתי, שמכבה את המנוע אוטומטית בעת עמידה בפקקים לטובת הקטנת הפליטה בעיר ומתניע אותו מידית ברגע התזוזה. מנגנון לא-מהוקצע זה התגלה כמטרד אמיתי, ויורשה לנו להמר שרוב הרוכשים בארץ ילחצו על מתג הכיבוי שלו פעם אחת ולא יפעילו אותו שנית.

אחרי שכיסו את חובם ל"ירוקים" ציידו מהנדסי אלפא את המיטו גם במצב "דינמי", שמעביר למגדש הטורבו פקודה לשחרר את מלוא 170 כ"ס של המנוע. במצב הספורטיבי נעלם ד"ר ג'ייקל התרבותי וחובב איכות הסביבה, ובמקומו מופיע מר הייד, כששריריו המשורגים בוקעים מבעד לבגדיו הקרועים ומבט אדום ומשונה בוהק בעיניו.

במצב הדינמי תגובת המנוע הופכת חדה ומידית, סיבובי המנוע מזנקים אל-על, כמו גם צריכת הדלק, והמכונית מייצרת תאוצות ומהירויות שיחממו את לבם (וראשם) של נערי GTI העשירים. מוט ההילוכים הידני אומנם יכול היה להיות זריז יותר ודוושת המצמד הייתה יכולה להיות ידידותית יותר למפרק כף הרגל, אבל בסה"כ אין לנו תלונות.

גם התנהגות הכביש של עלה תלתן אינה שונה משאר דגמי מיטו. ההגה מעט חד יותר, אחיזת הכביש גבוהה כתמיד ונטיית הגוף בפניות מעט הדוקה יותר. זו מכונית זריזה, מהנה ובוגרת, שלא מאכזבת ולא מפגינה עצבנות גם בנסיעה מהירה על האוטוסטרדה. חבל שספיגת הזעזועים על כבישים עירוניים משובשים נוקשה עד כדי חוסר נוחות.

אלפא מיטו עלה תלתן עולה בישראל 183 אלף שקל, כ-16 אלף שקל יותר מגרסת הספורט ה"רגילה", שמסתפקת ב-155 כ"ס. זהו מחיר לא מבוטל, אך הוא אינו חריג בפלח המכוניות הקטנות-החמות בישראל. במחיר זה מקבלים כמות מכובדת מאוד של "ריספקט" (בעגת עדות GTI) על הכביש, ביצועים נאים, וסיפוק של מותג שמצליח לשמר את ערכיו גם בעידן המודרני.

אינפו: אלפא רומיאו מיטו
 אינפו: אלפא רומיאו מיטו

מתחרות

פיז'ו 207 GTI

פיז'ו 205 GTI
 פיז'ו 205 GTI

אחת המכוניות הוותיקות בסצנת הקטנות-החמות, אך עדיין יש לה הרבה מה להציע. עיצובה אגרסיבי-אך-אלגנטי, יש לה תגובות שלדה חדות וספורטיביות, תא נוסעים משודרג ומאובזר ומנוע 1.6 ליטר טורבו, שמייצר 175 כ"ס ומביא אותה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7.6 שניות. היא עולה 150 אלף שקל, מחיר מציאה בהתחשב בכך שהמיני-קופר עם אותו מנוע עולה 275 אלף

איביזה קופרה וליאון FR

איביזה קופרה, ליאון FR
 איביזה קופרה, ליאון FR

בטווח אחוזים בודדים ממחיר המיטו מציעה סיאט שתי אופציות: ב-165 אלף שקל אפשר לרכוש את איביזה קופרה הקטנה והנשכנית, עם מנוע 1.4 ליטר טורבו בהספק 180 כ"ס, מרכב קופה נאה לעין, ותא נוסעים מאובזר כהלכה. את התאוצה ל-100 קמ"ש היא עושה ב-7.2 שניות בלבד.

איביזה קופרה, ליאון FR
 איביזה קופרה, ליאון FR

מהצד השני של רף המחיר, ב-190 אלף שקל נמצאת הליאון FR הגדולה והמרווחת יותר, עם הספק רציני של 211 כ"ס וביצועים דומים

קליאו ספורט

קליאו ספורט
 קליאו ספורט

ב-178 אלף שקל מציעה רנו את ה"קליאו ספורט", עם עיצוב מרוחב וקרבי הרבה יותר משל הקליאו הרגילה. במחיר הזה מקבלים מנוע 2 ליטר נטול-טורבו, שיודע לסחוט 203 כ"ס, ובסיוע תיבה ידנית מאיץ ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות בואכה 223 קמ"ש. גם לקליאו יש תא נוסעים בעיצוב ייחודי ושלדה חדה וספורטיבית שאינה מקריבה את נוחות הנסיעה