מה צריך לדעת לפני שרוכשים משומשת מיבוא אישי?

בינואר 2007 נכנסו לתוקף תקנות חדשות בנוגע ליבוא רכב אישי, המוזילות משמעותית את המכס המשולם עליהן ■ עם הגעת הגל ראשון של המכוניות הללו לשוק המשומשות, רצ"ב 3 המלצות לאובדי העצות

בינואר 2007 נכנסו לתוקף תקנות חדשות בנוגע ליבוא רכב אישי, לפיהן המכס על הרכב ייקבע בהתאם למחיר העסקה שמופיע בחשבוניות הרכישה של המייבא ולא עפ"י "מחיר מחירון" שרירותי. האוצר לא ביצע את השינוי הזה ברצון, הוא נכפה עליו ע"י השוק האירופי המשותף כחלק מהסכמי גאאט.

התקנות החדשות הביאו עמן הפחתה דרמטית בעלויות היבוא האישי, וההבדלים בין מחירי עסקאות הרכישה בחו"ל (בפועל) למחירי המחירון, שהגיעו לעשרות אחוזים, תורגמו ישירות להפחתה של עשרות אלפי שקלים במס על רכבי פרימיום ויוקרה. התגובה הראשונה של הלקוחות הישראלים הייתה מהוססת. בחודשים הראשונים נרשמה תאוצה ביבוא האישי, אך היא עדיין הסתכמה במאות בודדות. אבל, מסוף 2007 ועד החודשים האחרונים, הסכר נפרץ וקרוב ל-5,000 מכוניות הגיעו ארצה ביבוא אישי.

למה נזכרנו בכך עכשיו? כי הגל הראשון המאסיבי של המכוניות הללו מתחיל "להבשיל" ולצאת בהדרגה לשוק המשומשות (תקנות היבוא האישי מאפשרות למכור את הרכב רק שנתיים לאחר יבואו כדי למנוע יבוא מסחרי). מיהן הבריות החדשות הללו ומה הן מביאות איתן?

1. מבחר

היתרון הגדול ביותר של רכב מיבוא אישי הוא המבחר. מי שמחפש דגמים ייחודיים שלא יובאו ארצה, ימצא בהן את מבוקשו. רוב המכונית הללו גם מגיעות ברמת אבזור נדיבה הרבה יותר משל מכוניות מקבילות בנות שנתיים שיובאו ביבוא סדיר. אבל, לפני שמתלהבים צריך לזכור, שאבזור "אקסטרה" מתומחר בשוק המשומשות הישראלי בצורה כמעט זניחה.

2. מחיר

כעיקרון, הקו המנחה הרשמי לתמחור רכב משומש "טרי" מיבוא אישי הוא מחירון "לוי יצחק" (מחירון נפרד לרכב כזה), עם הפחתה ממוצעת של כ-15% ממחירו של רכב מקביל מיבוא סדיר. 15% נשמעים כמו ירידת ערך גדולה, אבל בפועל המצב שונה כיוון שגם מחירון המשומשות "הרגילות" מבוסס על המחירונים הרשמיים של היבואנים, ואלה, כידוע, מנותקים מהמציאות ולא משקפים הנחות של עשרות אחוזים ללקוחות.

יוצא, שמוכרי הרכב המשומש מיבוא אישי יכולים לתפוס טרמפ על שיטת "ההנחות הסמויות" של כל שוק הרכב הישראלי, במיוחד בפלח היוקרה. הפתרון: אם הרכב מיובא ארצה, לבדוק מה המחיר הריאלי שלו כחדש אחרי ההנחה ולהתייחס למחיר זה כנקודת ייחוס אמיתית להפחתת הערך של רכב מיבוא אישי. פתרון נוסף הוא לשדרג את כישרון המיקוח. סביר להניח, שמוכר רכב יד-שנייה מיבוא אישי, ששילם עליו מחיר מציאה בזמנו, יהיה מוכן להפגין גמישות רבה יותר.

3. ממה להיזהר

רכב מיבוא אישי הוא רכב שההיסטוריה המקומית שלו מתחילה בעצם מרגע נחיתתו בארץ, ולכן לרוכש יש מעט מאוד מידע על מה שעבר עליו לפני כן. כיוון שמשרד התחבורה מתייחס להיסטוריה של כלים כאלה כ"דף חלק", הם נרשמים כיד ראשונה, ולעתים אפילו נרשמת שנת היבוא כשנת המודל למרות שהם בני שנה-שנתיים.

אין ספק שבקרב המשומשות מיבוא אישי יש הרבה מאוד מכוניות "כשרות" וטובות, שנקנו ישירות "מהניילונים" מדילרים בארה"ב ובאירופה, אבל מי שרוצה להיות בטוח ב-100% יכול לקחת את מספר השלדה (VIN) ותמורת תשלום צנוע לבדוק את היסטוריית הרכב באתרים שמתמחים בכך כמו CARFAX. אם המוכר מסרב לספק את המספר הזה, יש סיבה לחשוד בו.