סגן יו"ר MTS: "אין סיבה לבטל את הזיכיון של MTS"

מוסלום יאקיסן, האחראי בסימנס העולמית על פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן: "לא מדובר בעיכוב חריג"

"למדינה אין סיבה אמיתית לבטל את הסכם הזיכיון עם קבוצת MTS", כך אומר מוסלום יאקיסן, סגן יו"ר MTS והאחראי בסימנס העולמית על פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן בראיון ראשון ל"גלובס". יאקיסן הגיע לביקור בזק בישראל בעקבות כוונת האוצר לבטל את הסכם הזיכיון עם MTS בשל עיכובים בסגירה הפיננסית לפרויקט. בינתיים, הוסר האיום המיידי על הזיכיון בעקבות דיון שנערך היום אצל שר התחבורה ישראל כץ שבסיומו החליט כץ כי כל החלופות לפרויקט יוצגו לפניו בעוד שבועיים, לקראת הדיון שייערך אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-3 בחודש הבא. השר כץ אמר בישיבה כי ביטול הסכם הזיכיון עלול לגרור לחצים מדיניים על ישראל מצד ממשלות גרמניה וסין.

"מאוד הופתענו לקרוא בעיתונים על הכוונות לבטל את ההסכם", אמר יאקיסן ל"גלובס", "היינו בעיצומם של דיונים ממושכים ואנחנו מאמינים שענינו על כל השאלות".

זכיתם במכרז לפני ארבע שנים ומאז לא קרה כמעט דבר.

"לא ישבנו בחיבוק ידיים. עשינו את כל עבודת ההכנה הנדרשת מבחינה תכנונית ומבחינת האישורים וההיתרים. אני לא חושב שמדובר בעיכוב חריג, כשמסתכלים על מגה פרויקטים בתחום התשתיות. זה פרויקט של 2 מיליארד אירו ואחד מחמשת הפרויקטים הכי גדולים בתחום בתחבורה שסימנס עושה היום בעולם".

מדוע אתם מבקשים לשנות את הסכם הזיכיון? אתם בוודאי מכירים את הכלל "הסכמים צריך לכבד".

"נכון שהשתתפנו במכרז לפני כמה שנים, אבל חייבים להביא בחשבון את המשבר הפיננסי שעברנו. בהסכם צוין במפורש שייתכן מצב של שינוי מהותי בתנאי השוק שאינו בשליטת הצדדים ושבמקרה כזה ניתן לשנות תנאים בהסכם מבלי שהדבר יהווה הפרה. משום כך אנחנו משוכנעים שלא חרגנו מהמסגרת המותרת בהסכם הזיכיון".

באוצר אומרים שהשינויים שאתם מבקשים משנים את ההסכם המקורי ללא הכר.

"צריך להכיר בכך שהיה משבר פיננסי עולמי ושהבנקים יותר שונאי סיכון משהיו. הממשלה ו-MTS חייבים לקחת על עצמם סיכון גדול יותר. אנחנו עשינו זאת בכך שהגדלנו את היקף הפיצוי שנשלם על נזקים שייגרמו - אם ייגרמו - באחריותנו. אני אצטרך להסביר לבעלי המניות שלי למה לקחתי סיכון נוסף ולמה אני מאמין בפרויקט הזה. תושבי תל אביב יכולים להיות בטוחים שאנחנו מאמינים בפרויקט הזה כי הוא "פרויקט דגל" (Lighthouse Project) לא רק בישראל. השקענו, כל השותפים בקבוצה, עד היום חצי מיליארד שקל בפרויקט בגלל שאנחנו מאמינים במשק הישראלי ובמערכות הכלכליות והמשפטיות במדינה זו".

"בנק לאומי תומך"

באוצר אומרים שגם אם יקבלו את כל השינויים, עדיין אין לכם גוף בנקאי המוכן למחזר את החוב. מדוע בנק לאומי לא הצטרף להצעת הפשרה שלכם?

בנק לאומי הוא חלק אינטגרלי ממועדון הבנקים ולדעתי בימים האחרונים תיקן את אי ההבנה הזאת. הוא עומד מאחורי החבילה שהצענו.

אם הצעותיכם יתקבלו, בתוך כמה זמן בדיוק תצליחו להשלים את הסגירה הפיננסית?

"בתוך חודשים ספורים. הסכם המימון צריך לעבור את הליכי האישורים הפנימיים בבנקים ויש את חופשת הקיץ שקצת מעכבת, אבל נוכל להשלים את הסגירה בתוך זמן סביר".

סימנס נחשבת לגורם הרציני והדומיננטי בקבוצה למרות שחלקה שווה לזה של שאר השותפים. מדוע שסימנס לא תיקח על עצמה חלק גדול יותר בקבוצה?

"עד היום לא דיברנו על שינוי במבנה של הקבוצה. אני יכול לומר בשם כל חמשת השותפים שאנחנו נחושים לסיים את העבודה שהתחלנו".