דרמה בשוק המט"ח: האירו נפל לשפל של 7 שנים מול השקל

(עדכון) - לאחר קביעת השערים היציגים נפל האירו ל-4.686 שקלים - שפל שלא נראה מאז דצמבר 2002 ■ האירו צונח בעולם ■ ניקולא סרקוזי איים להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי ■ למרות קריאה גבוהה מהצפוי של מדד אפריל - הדולר המשיך לעלות לאחר קביעת היציג

מגמה מעורבת נרשמה היום (ו') במסחר הבין בנקאי בישראל: מחד, הדולר רשם התחזקות של 0.16% מול השקל לשער יציג של 3.759 שקלים ומנגד המשיך שערו של האירו להיחלש ב-0.38% לשער יציג של 4.713 שקלים. עם זאת, הדרמה האמיתית בשוק הגיעה לאחר קביעת השערים היציגים, בשל הטלטלה בשווקים בחו"ל.

הסוחרים עצמם נערכו לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל. לאחר קביעת היציגים פורסם המדד והוא עלה ב-0.9% - מעל התחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על 0.6-0.8%. בעקבות העלייה החדה במדד גוברות ההערכות כי בנק ישראל ייאלץ להעלות בסוף החודש את הריבית ב-0.25% ל-1.75%.

אך הדרמה האמיתית בשוק המט"ח התרחשה כאמור בשעות אחר הצהריים, לאחר קביעת השערים היציגים. בעקבות החששות ממשבר החובות באירופה וההתבטאויות השונות על התפרקות גוש האירו, המטבע האירופי יורד בחדות ושוקי המניות נחלשים גם כן. במקביל, הדולר התחזק, במהלך קלאסי של "ריצה לביטחון" במסגרתו המשקיעים נוהרים לעבר אפיקים בטוחים יותר כמו הזהב, הדולר ואג"ח ממשלתיות של ארה"ב.

הדולר עלה ב-0.2% לאחר קביעת היציג, לרמה של 3.767 שקלים, כאשר יש לציין שמחזורי המסחר היו דלילים היום יחסית, כמדי יום שישי. האירו נחלש ב-0.6% לרמה של 4.686 שקלים - שפל שלא נראה מאז דצמבר 2002. זאת, נוכח היחלשות האירו מול המטבעות המובילים בעולם, כאשר המטבע האירופי נסחר מול הדולר סביב 1.273 דולרים - שפל שלא נראה מאז אוקטובר 2008. לשם ההשוואה, רק בדצמבר האחרון הוא נסחר מעל 1.51 דולרים ומאז נפל ב-18%.

החרפת החששות מהתפרקות גוש האירו מגיעה לאחר שאמש אמר פול וולקר, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב והיום יועצו הכלכלי הבכיר של נשיא ארה"ב ברק אובמה, כי הוא מודאג מהאפשרות שגוש האירו יתפרק. וולקר אמר את הדברים בנאום בלונדון ופנה אל האירופים באומרו: "יש לכם את הבעיה הכי גדולה של התפוררות פוטנציאלית של גוש האירו". היום דיווח עיתון ספרדי מוביל שניקולא סרקוזי, נשיא צרפת, איים בשבוע שעבר להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי אם כל מדינות אירופה לא יושיטו יד לסייע ליוון.

בנק פועלים: השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת

בבנק הפועלים מעריכים כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת בהשפעת התפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. כמו כן, מציינים בפועלים כי השקל יושפע מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישת דולרים אפשרית על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל (אם כי בקצב מתון) ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית.

בלאומי מציינים כי הדולר ימשיך בתקופה הקרובה להתחזק בעולם וישמור על יציבות מול המטבע המקומי. בעולם, מעריכים בבנק לאומי כי התחזקותו של המטבע האמריקני תושפע מהשלכותיה של תוכנית הייצוב בגוש האירו על ריסון צמיחתן של מדינות ה- PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) ועל הגברת נזילות המטבע האירופאי בשווקים. מול המטבע המקומי, מעריכים הכלכלנים כי יציבותו של שער החליפין תיתמך מהיציבות היחסית שמפגין השוק המקומי שמלווה בזרימת מט"ח לארץ. בטווח הארוך יותר, השטר הירוק צפוי להתחזק כתוצאה מהתאוששות הכלכלה האמריקנית.

פישר ממשיך את "מלחמתו" מול הסוחרים הזרים

ראש ממשלת סין וון ג'יאבאו אמר אתמול בלילה כי "היסודות להתאוששות הגלובאלית אינם 'מוצקים' ומשבר החובות באירופה מעמיק".

בתוך כך, ממשיך פישר את "מלחמתו" מול הסוחרים הזרים. אתמול נחשף ב"גלובס" כי בנק ישראל רכש השבוע כ-500 מיליון דולר, זאת לעומת הערכות קודמות בשוק שדיברו על רכישות מתונות בהרבה של הבנק. נזכיר כי בכל חודש אפריל רכש הבנק 2.5 מיליארד דולר, מה שהרים את יתרות המט"ח של ישראל לשיא של 64.4 מיליארד דולר.

גורמים בכירים בשוק עימם שוחח אתמול "גלובס" מסרו כי הסיבה להיחלשות הדולר מול השקל הינה מכירות מאסיביות של דולרים על ידי מודלים (מערכות מסחר אוטומאטיות) המופעלים על ידי הגופים הפיננסיים הזרים. לדברי אחד הגורמים בשוק, "בנק ישראל קונה דולרים והמודלים מוכרים לו".