שווייץ תפצה את מיכאל צ'רנוי כ-100 אלף שקל בגין הליכי-סרק נגדו

צ'רנוי נעצר לפני 14 שנה למשך 4 ימים בחשד להשתייכות לארגוני פשע מרוסיה ■ ב-2008 קבע ביהמ"ש בשווייץ כי אין בסיס לחשדות נגדו ■ יקבל פיצוי הגבוה פי 3 מהתקרה המקסימלית הקבועה בחוק השווייצי בגין הליכי-סרק

‎‎איש העסקים מיכאל צ'רנוי יפוצה ב-30 אלף פרנק שווייצי (כ-100 אלף שקל) בגין הליכי-סרק שנפתחו נגדו במדינה לפני 14 שנה - כך פסק בית משפט בשווייץ. צ'רנוי נעצר בזמנו ל-4 ימים בגין חשד שהשתייך לשני ארגוני פשע מרוסיה. גם משטרת ישראל טענה אז בפני הרשויות בשווייץ כי צ'רנוי היה כביכול איש העולם התחתון ברוסיה וחבר בכנופיית פשע. כיום משטרת ישראל אינה טוענת זאת.

בעקבות המעצר נפתחה בשווייץ חקירה מקדמית על-ידי שופט חוקר, והיא נמשכה מספר שנים. במסגרת אותה חקירה נגבתה עדות מצ'רנוי עצמו, שטען לחפותו המוחלטת כל אותן השנים. לבסוף, בתום הליכים משפטיים שארכו יותר מ-11 שנה, קבע בית המשפט העליון הפדרלי של שווייץ בתחילת שנת 2008 כי אין בסיס לחשדות נגד צ'רנוי.

לאור סגירת התיק נגדו, הגיש צ'רנוי, המיוצג בישראל בידי עוה"ד ירון קוסטליץ, יואב סגל ויבגני טרספוב ממשרדו של עו"ד יעקב וינרוט, בקשה לפיצוי בשל מעצר השווא והנזקים שנגרמו לו בשל התמשכות ההליכים.

בסוף החודש שעבר קבע בית המשפט כי "צ'רנוי נעצר על לא עוול בכפו... תקופת המעצר כשלעצמה היתה אמנם קצרה, אך ההליכים המשפטיים היו ארוכים במיוחד, ובהחלט היו להם השלכות כואבות על מיכאל צ'רנוי ומשפחתו".

על-פי החוק השווייצי, פיצויים בגין הליכי-סרק לא יעלו על 10,000 פרנקים שווייציים, מלבד ב"נסיבות חריגות". במקרה של צ'רנוי קבע בית המשפט כי אכן התקיימו נסיבות חריגות כאלה, המצדיקות מתן פיצוי הגבוה פי שלושה מהתקרה.‏‎‎‏