הצמיחה נמשכת: מדד מנהלי הרכש עלה ל-59.2% באפריל

מרבית סעיפי המדד ממשיכים להצביע על התרחבות בפעילות ■ רכיב הביקושים ליצוא רשם עלייה של 7.9 נקודות, לאחר ירידה חדה של 21.4 נקודות בחודש הקודם ■ תפוקות הייצור והביקושים המקומיים עלו ב-2.8 נקודות ו-0.3 נקודות בהתאמה ■ רכיב התעסוקה נמצא זה החודש התשיעי במגמת התרחבות

משבר החובות באירופה עדיין לא משתקף בנתוני המאקרו של התעשייה הישראלית. מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש אפריל 2010 רשם עלייה של 3.3% לרמה של 59.2% מרמה של 55.9% בחודש מרץ. זהו החודש האחד-עשר ברציפות בו המדד נמצא מעל רמת ה-50%, המבחינה בין התרחבות להתכווצות הפעילות במגזר היצרני.

מרבית סעיפי המדד ממשיכים להצביע על התרחבות בפעילות. רכיב הביקושים ליצוא רשם עלייה של 7.9 נקודות, לאחר ירידה חדה של 21.4 נקודות בחודש הקודם. תפוקות הייצור והביקושים המקומיים עלו ב-2.8 נקודות ו-0.3 נקודות בהתאמה. רכיב התעסוקה נמצא זה החודש התשיעי במגמת התרחבות.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, המשיך לעלות בחודש אפריל והגיע לרמה של 57.8 נקודות, הרמה השנייה בגובהה אי-פעם (במאי 2004 נרשמה רמה גבוהה יותר). עלייה ברמות המדד אפיינה את מרבית המדינות הנסקרות. רכיבי ההזמנות החדשות וההזמנות ליצוא המשיכו לעלות, לאחת הרמות הגבוהות שנרשמו עד כה, דבר שמעלה את האופטימיות ביחס להמשך התרחבות הפעילות היצרנית בעולם.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי מדד מנהלי הרכש שב לעלות בחודש אפריל לאחר חודשיים של ירידה. המגמות במדד של ישראל דומות מאוד לאלו שבעולם. אחת ההתפתחויות המעניינות היא שמדדי מנהלי הרכש בעולם מגיעים לשיא, בעת בה משבר החובות במדינות המפותחות מקרין לשלילה על השווקים הפיננסיים. התפתחות זו שונה מאוד מזו שנצפתה במשבר הסאב-פריים, אז המדדים רשמו ירידות חדות.

לעת עתה, אומרים בפועלים, השפעת משבר החובות בולטת בשווקים הפיננסיים ופחות משפיעה על הפעילות הריאלית. עם זאת, במידה ותואט הצמיחה באזור האירו, הדבר עלול לבוא לידי ביטוי במדדי מנהלי הרכש בחודשים הקרובים.