נורת אזהרה: הצמיחה ברבעון הראשון התמתנה ל-3.3% עקב נפילה בייצוא

הלמ"ס: הייצוא נפל ב-7.3% לאחר שברבעון הקודם הוא זינק ב-47.3% ■ התמתנות נרשמה גם בעלייה בצריכה הפרטית ובתוצר העסקי ■ רמת החיים יורדת: הצריכה לנפש ירדה ב-0.2% ברבעון הראשון

התמתנות ניכרת בקצב הצמיחה במשק: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום (א') כי התוצר בישראל צמח ב-3.3% ברבעון הראשון של 2010. זאת, לאחר צמיחה של 4.8% ברבעון האחרון של 2009.

מדובר כאמור בירידה משמעותית בקצב הצמיחה במשק. מהלמ"ס נמסר עוד, כי נתוני התמ"ג משקפים עלייה בהוצאות הצריכה הפרטית והציבורית. לעומת זאת, ירד הייצוא וההשקעות בנכסים קבועים נשארו כמעט ללא שינוי.

התמ"ג העסקי צמח ב-4.8% ברבעון הראשון, לאחר עלייה של 5% ברבעון הקודם. התמתנות נרשמה גם בצריכה הפרטית, שעלתה ב-1.6% לעומת עלייה של 2.9% ברבעון הקודם. הצריכה לנפש ירדה ב-0.2%. מהנתונים עולה עוד, כי ההוצאה הציבורית של ממשלת ישראל זינקה ב-8.2% ברבעון זה.

מנגד, הייצוא נפל ב-7.3% על רקע התחזקות השקל מול הדולר והאירו, וזאת לאחר שברבעון הקודם הוא זינק ב-47.3%. השקל התחזק מול המטבעות העיקריים בשיעור של 1.6% ברבעון הראשון של השנה (בהשוואה לרבעון הרביעי).

ההתמתנות בצמיחה ממחישה את חששות בנק ישראל מפני ההאטה בהתאוששות הכלכלית העולמית שפוגעת בייצוא הישראלי. שיקול זה היווה גורם חשוב בהחלטת הריבית האחרונה, אז החליט הבנק להותיר את הריבית ברמה של 1.5%. בשוק מעריכים כי נוכח התפשטות משבר החובות באירופה, גם החודש יותיר הנגיד סטנלי פישר את הריבית ללא שינוי. נתוני הצמיחה שפורסמו היום תומכים בהערכה זו.

"היחלשות הייצוא הינה גם פונקציה של הריפיון בסחר העולמי וגם פונקציה של התחזקות השקל ברבעון הראשון", אמר רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות. "מדד מנהלי הרכש מצביע על מגמה דומה גם ברבעון השני. בחודשיים האחרונים ישנה בלימה במדדי אמון הצרכנים, מה שמרמז כי קצב העלייה בצריכה הפרטית יהיה נמוך יותר. ישנה סבירות גבוהה שבהמשך השנה נקבל צמיחה מתונה יותר בהשוואה למחצית השנייה של 2009".