שטיינמץ מסתבך: הפועלים ידרוש פירעון בסך 80 מיליון דולר לבייטמן

המוסדיים דוחים את הצעת בני שטיינמץ, שנחשפה ב"גלובס", לפירעון מוקדם של 100 מיליון דולר בסקורפיו ■ מוסדי: "הצעה מבישה. זו תספורת בתחפושת" ■ בנק הפועלים אינו מעוניין לקבל בטחונות

בנק הפועלים מתכוון להוציא לחברת ההנדסה בייטמן, שבבעלות BSGR של איש העסקים והיהלומן בני שטיינמץ, דרישה לפירעון מיידי של האשראי שניתן לחברה בסך 80 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". במקביל דורשים בנקים נוספים שנתנו אשראי לבייטמן, כמו מזרחי טפחות, הבינלאומי ולאומי, כי שטיינמץ יחזק את הביטחונות שנתן ואף ייתן ערבות אישית לאשראי. האשראי לשלושת הבנקים נאמד בכ-40 מיליון דולר. בשבוע שעבר הגיע מלונדון נציג בכיר של BSGR על מנת לנהל את המו"מ עם הבנקים.

בתוך כך מחריף העימות בין שטיינמץ לנושי סקורפיו, חברת הנדל"ן שבבעלותו, הפועלת במזרח אירופה. חובותיה של סקורפיו בישראל (למחזיקי האג"ח ולבנק הפועלים) מסתכמים בכמיליארד שקל, ושטיינמץ אינו מוכן לשלם את כל הסכום מכיסו, אלא - כפי שנחשף ב"גלובס" בסוף השבוע, מבקש מהנושים להסכים ל"תספורת" לפיה יפרע בפירעון מוקדם 100 מיליון דולר. יצוין כי לא ננקב מועד להזרמה.

יתרת החוב, כ-50 מיליון דולר, תהיה נחותה להלוואת הבעלים ששימשה לפירעון המוקדם, ותיפרע במועד עתידי לא ידוע. זאת בכפוף להסכמת בנק הפועלים לו חייבת סקורפיו 355 מיליון שקל. הסכמת הבנק נדרשת מאחר שהמוסדיים ובנק הפועלים נמצאים במעמד של פארי פאסו, כלומר שני נושים זהים בבכירותם, ולכן במקרה של פירעון חוב יחולקו הכספים כך שכל גורם יקבל את חלקו ביחס לגובה ההלוואה שנתן.

חילוקי דעות בנציגות המוסדיים

"הצעתו של שטיינמץ מבישה. במסווה של פירעון מוקדם הוא מציע לנו תספורת במסגרתה נקבל 64 סנט לכל דולר", אומר מנהל השקעות בגוף מוסדי גדול החבר בנציגות האג"ח. "ההצעה להנחית (להפוך את החוב לנחות, ע"פ וא"ש) את יתרת החוב, שתישאר לאחר הפירעון המוקדם, להלוואת הבעלים, היא תספורת בתחפושת. הסכמה לכך היא ויתור מעשי על שליש מהחוב", אומר המוסדי הנזעם.

לסקורפיו אינטרס לפרוע קודם כל את החוב למחזיקי האג"ח, כיוון שזו הלוואה שקלית צמודת מדד בריבית של 6.4%, שעשויה להגיע במקרה של אינפלציה לכ-10% בשנה. מנגד, ההלוואה לבנק הפועלים היא דולרית, ומכבידה פחות על החברה. עוד ביקשו נציגי שטיינמץ, שלא לנקוט הליכים כנגד סקורפיו עד 5 ביולי, ובתמורה יתחייב שטיינמץ להזרים לחברה את הסכום הנדרש לתשלום הריבית הקרוב, בסך 18 מיליון שקל.

בתוך נציגות המוסדיים יש חילוקי דעות בין גופים "רכים" ביחסם לשטיינמץ, המבקשים להגיע עימו לפשרה - כמו מנורה, המיוצגת על ידי יוני טל, וכלל ביטוח שבבעלות נוחי דנקנר, לבין מגדל ופסגות, המבקשים מזה זמן לנקוט בצעדים כנגד סקורפיו. לתפיסתם, שטיינמץ מושך זמן ונוקט בטקטיקה של סחבת. את הקו המיליטנטי בתוך הנציגות הובילה ענת לוין ממגדל, שסיימה הבוקר את תפקידה בחברת הביטוח ועברה לכהן כמשנה למנכ"ל בנק הפועלים. מחזיקי האג"ח מיוצגים ע"י עו"ד גיל אורן ממשרד יגאל ארנון, מי שייצג את פסגות בהסדר החוב של אפריקה ישראל.

באסיפת מחזיקי האג"ח שנערכה ביום חמישי, סוכם כי מחזיקי האג"ח ימתינו לראות כיצד יתפתח העימות בין שטיינמץ לבנק הפועלים, וידונו שוב לאחר תום האולטימטום ביום ה' הקרוב. סוכם כי במידה שבנק הפועלים ידבק בעמדתו, תעלה להצבעה שאלת נקיטת הליכים משפטיים כנגד סקורפיו. אך אם השיחות בין שטיינמץ להפועלים הבנק יישאו פרי, יעלו שתי חלופות להצבעה: הראשונה, נקיטת הליכים, כלומר מינוי מפרק והשתלטות על נכסי החברה; והשנייה, מתן ארכה לחברה עד ה-5 ביולי כנגד תשלום ריבית, ואז הצבעה על מתווה "הפירעון המוקדם".

בהפועלים רוצים את הכסף במזומן

ככל הידוע הצעתו של שטיינמץ מיום חמישי, להעמיד לבנק הפועלים ערבויות אישיות בסך 100 מיליון דולר, לא הגיעה לבנק באופן רשמי. בשבוע שעבר דרש הפועלים, כי שטיינמץ יפרע מיידית את האשראי שניתן לסקורפיו. במהלך המו"מ שקדם לכך, דרש בנק הפועלים כי הביטחונות שיעמיד שטיינמץ יהיו כפולים מערך החוב, שכן בבנק חשים אי נוחות מהשערוכים שמציג שטיינמץ לנכסים שהוא רוצה לשעבד. את המו"מ מטעם בנק הפועלים מנהל ראש החטיבה העסקית, שמעון גל, ומטעם שטיינמץ זהו יו"ר סקורפיו, דוד גרנות, לשעבר מנכ"ל הבינלאומי.

מקורבים לשטיינמץ טוענים מנגד, כי הוא מבחינתו נהג באופן הגון, ודווקא בנק הפועלים הוא זה ש"עלה על בריקדות" בצורה תמוהה שאינה אופיינית לבנק. המקורבים מפגינים אופטימיות, וטוענים כי הסכסוך יסתיים לשביעות רצון כולם ובצורה שלא תפגע בתדמיתו של שטיינמץ או בשמו הטוב, כאשר הבנק יקבל "ביטחונות ראויים".

ההערכות הן כי בנק הפועלים יהסס כעת לקבל ביטחונות או ערבויות משטיינמץ, וידרוש לקבל את החזר החוב במזומן. בבנק שוררת תחושה קשה מהתנהגותו של שטיינמץ, שאינה אופיינית לאנשי עסקים, ומגישתו המתחמקת למשא ומתן. לא מן הנמנע שלאחר תום התקופה שקצב הפועלים לשטיינמץ ינקוט הבנק נגדו צעדים משפטיים, ויתבע את פירוק החברה. במקביל יתבע הבנק משטיינמץ באופן אישי, כי ישלם את חובות סקורפיו כפי שהתחייב בעל פה, כך לטענת הבנק. נציין כי שטיינמץ לא נתן לבנק הפועלים ערבות אישית כתובה כנגד חובות סקורפיו.