דשא: מחפשים רכישות של חברות תרופות ממותגות וייחודיות

סמנכ"ל הכספים של טבע בכנס של אופנהיימר ■ דשא התייחס גם לרפורמת הבריאות בארה"ב, שמגדילה את מספר מבוטחי הבריאות ביותר מ-30 מיליון איש: "זה מגדיל לנו את הפוטנציאל העסקי בארה"ב בצורה די משמעותית"

לפני מספר ימים התפרסמו חדשות שהתפרשו כשליליות עבור טבע, והן שמנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) דחה את ה-Citizen's Petition (CP) שטבע הגישה בנוגע לקופקסון. הקופקסון, תרופה מקורית של טבע שמיועדת לטיפול בטרשת נפוצה, נתקלת בתחרות גנרית אפשרית וטבע מנסה להגן עליה מתחרות כזאת, וה-CP הייתה חלק מהתהליך.

בכנס שערך בית ההשקעות אופנהיימר, התייחס מנהל הכספים הראשי של טבע, אייל דשא, להחלטת ה-FDA. "לא כל מי שעוקב אחרי העניין הבין את המשמעות", אומר דשא. "התשובה הייתה לא בגלל שב-FDA חושבים שטבע לא צודקת, אלא מכיוון שאין להם כרגע תיק גנרי שהאישור שלו עומד להגיע בקרוב, אחרת הם היו חייבים להגיב".

לדברי דשא, כדי שתהיה תחרות גנרית לקופקסון החברות הגנריות יצטרכו להוכיח שהפטנטים לא תקפים - בזמן שטבע מנסה להאריך אותם מעבר למועד התוקף הקיים, בשנים 2014-2015, ולהערכת טבע החברות הגנריות יצטרכו לעשות גם ניסויים קליניים לקבל אישור לקופקסון גנרי.

דשא התייחס גם לרפורמת הבריאות בארה"ב, שמגדילה את מספר מבוטחי הבריאות ביותר מ-30 מיליון איש. "זה מגדיל לנו את הפוטנציאל העסקי בארה"ב בצורה די משמעותית, לא בקפיצת מדרגה אלא תהליך שייקח זמן, ואולי יתחיל ברבעון הרביעי של השנה", אמר דשא. מצד שני, הרפורמה כוללת רכיב של הורדת מחירים והגדלת ההחזרים לחלק מהמבוטחים. דשא ציין שטבע מעריכה את ההשפעה הזאת בהפחתה של 80-100 מיליון דולר בשנה.

בכל הקשור לרכישת רציופארם עליה טבע הודיעה לאחרונה, דשא אמר שמועד סגירת העסקה הוא 31 בדצמבר, אך טבע מקווה לסיים זאת עוד קודם. לדבריו, הסינרגיות והחיסכון יגיעו מכמה כיוונים ובהם הורדת כפילויות. לדברי דשא, טבע מעדיפה לצמצם כמה שפחות ולהגדיל פעילות, אך "מה לעשות שצריך רק מנכ"ל אחד וסמנכ"ל כספים אחד". לדבריו הצמצום לא יהיה בהכרח רק בקרב עובדי רציופארם אלא גם בקרב עובדי טבע באותן מדינות, בהתאם לאיכות העובדים. הוא הוסיף שמפעל הייצור היעיל של רציופארם בגרמניה יאפשר לטבע לסגור מספר מפעלים קטנים פחות יעילים. לאחר השלמת המיזוג, גרמניה תהפוך למדינה השנייה בהיקף הפעילות של טבע, לאחר ארה"ב. רציופארם מוסיפה גם להיקף הפעילות של טבע בקנדה, שתהפוך למדינה השלישית בהיקף הפעילות, וישראל תהפוך לרביעית.

דשא נשאל האם יש סיכוי לרכישה נוספת בארה"ב, על רקע בעיה אפשרית של הגבלים עסקיים. תשובתו הייתה שלמרות שחוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב לא מושפעים מגודל החברה אלא בהתאם למכירות כל תרופה, הרי שטבע מסתכלת היום בארה"ב בעיקר על חברות שמוכרות מוצרים ממותגים (Branded) או ייחודיים (Specialty).