טדי שגיא חובר ללפידות-חלץ לחיפוש נפט וגז בהיתר "בנימין"

‎‎סיכם עם יעקב לוקסמבורג (לוקסי), בעל השליטה בחברת חיפושי הנפט לפידות, על הקמת קבוצה שתתמודד על היתר החיפושים "בנימין" ■‏‎‎‏ השבוע חל המועד האחרון להגשת בקשות לרישיונות חיפושי נפט וגז למועצת הנפט ‏

‎‎כוכב חדש זורח בתחום קדחת חיפושי הגז והנפט מול חופי ישראל. טייקון ההימורים המקוונים טדי שגיא סיכם עם יעקב לוקסמבורג (לוקסי), בעל השליטה בחברת חיפושי הנפט לפידות, על הקמת קבוצה שתתמודד על היתר החיפושים "בנימין" מול חופי חדרה. השבוע חל המועד האחרון להגשת בקשות לרישיונות חיפושי נפט וגז, שיידונו בישיבת מועצת הנפט הקרובה.

ממשרדו של שגיא נמסר היום, כי שגיא "הקים את ‏‏Placida‏, חברה בינלאומית להשקעות בתחום האנרגיה, שתקצה עשרות מיליוני דולרים לפעולה ברחבי העולם ובישראל, בתחום האנרגיה המסורתי ובתחום האנרגיה החלופי. אנו רואים בתחום האנרגיה הזדמנות, לא רק בייעול המקורות הקיימים אלא גם בפיתוחם של מקורות חלופיים, ומאמינים בפוטנציאל הכלכלי של התחום".

לפידות הודיעה לפני עשרה ימים כי תתמודד על ההיתר בשותפות עם קבוצה זרה, כשהשתיים יחזיקו בקבוצה בחלקים שווים, ובהמשך ישקלו השותפות להכניס גורמים נוספים בהחזקת מיעוט.

ל"גלובס" נודע, כי לא מן הנמנע שבקבוצה יקחו חלק גם מקורבו של שגיא, איתן אלדר (שהכחיש היום את האפשרות), ואיש העסקים משה הרשברג, שככל הידוע יצרו את הקשר הראשוני בין הצדדים ותיווכו ביניהם במהלך המגעים.

‏‎‎יתרון על שאר המתמודדים

‏‎‎‏שגיא (ראו מסגרת) עשה את הונו מחברת התוכנה "פלייטק" לניהול הימורים באינטרנט. לוקנסבורג הוא בעל השליטה בחברת לפידות חלץ (79.8%), הנסחרת בשווי של כ-300 מיליון שקל ועוסקת בביצוע קידוחי נפט ומים, במתן שירותים לקידוחים, שולטת ב"לפידות חלץ יה"ש" ומשקיעה בחברות שונות.

גורמים המעורים בפרטי העסקה, אמרו ל"גלובס" כי שגיא אמור להביא עמו לשותפות את מרבית ההון העצמי הדרוש להגשת הבקשה, בעוד שלוקסנבורג מביא עמו ניסיון רב-שנים בתחום הקידוחים וכן הסכם חתום עם מפעיל קידוחים בינלאומי. מדובר בחברת ‏‏Caspian Drilling Company‏ שבבעלות חברת הנפט הלאומית של אזרבייג'אן.

‏על פי ההנחיות החדשות שפרסם הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות, ד"ר יעקב מימרן, חייב כל מבקש רישיון ימי לעמוד בתנאי סף הכוללים הון עצמי בסך 50 מיליון דולר לפחות והסכם חתום עם מפעיל קידוחים (‏‎(Operator ‎‏, שיש לו ניסיון קודם בקידוחים ימיים בהיקף 100 מיליון דולר. על רקע זה העריכו גורמים בשוק כי לקבוצה המתגבשת יש יתרון ניכר בהתמודדות על בנימין, וזאת בשעה שאף מתמודד אחר לא הודיע עדיין כי יש בידיו הסכם חתום עם מפעיל קידוחים.

שתי קבוצות נוספות כבר הודיעו כי בכוונתן להתמודד על היתר החיפושים בנימין - קבוצת ‏ACC‏ שבשליטת חיים לייבוביץ', שזכתה בפברואר ברישיון מד-אשדוד, וקבוצת נמרודי-סולטן שרכשה במארס את זכויות פטרומד ברישיונות "מירה" ו"שרה", תמורת 16 מיליון דולר.

היתר החיפושים בנימין היה אף הוא בבעלות קבוצת פטרומד, אך הופקע בתחילת השנה על-ידי ד"ר מימרן מאחר שהקבוצה הפרה את תוכנית העבודה ולא הגישה את ממצאי הסקר הדו-מימדי שנערך באזור. בנימין, בשטח 160 קמ"ר, עוטף את "שרה" ו"מירה" והוא כפול בשטחו משטחם המשותף. ‏‎‎‏

‎‎בונטאן השלימה גיוס של 7.5 מיליון דולר

‏‎‎חברת בונטאן (‏OTCBB:BNTNF‏ ,‏Bontan‏) הקנדית, המעורבת בחיפושי גז ונפט לחופי ישראל, השלימה בסוף השבוע גיוס 7.5 מיליון דולר בהקצאה פרטית. מנכ"ל בונטאן, קאם שאה, אמר ל"גלובס" כי "קיבלנו תמיכה אדירה מבעלי המניות שלנו וממשקיעים מתוחכמים שנטלו חלק בהקצאה".‏

ההקצאה, בהיקף 48.2% מהון המניות המונפק של החברה, מבטאת שווי של 15.6 מיליון דולר לבונטאן, שהנכס העיקרי שלה הוא זכויות ברישיונות לחיפושי הגז והנפט "שרה" ו"מירה", כ-40 קילומטר מול חופי חדרה (בסמיכות להיתר "בנימין", שהוחזק עד לאחרונה בידי המשקיעים בשני הרישיונות הנ"ל).

בונטאן מחזיקה 11% מהזכויות ברישיונות באמצעות החזקותיה (76.8%) בחברת-הבת ‏IPC‏, ואין לה נכסים מהותיים אחרים. שאר הזכויות נרכשו לאחרונה על ידי הכשרה אנרגיה של הכשרת הישוב (עופר נמרודי) וקבוצת אי.די.בי-צחי סולטן.

העסקה להעברת הזכויות לקבוצת נמרודי-אי.די.בי-סולטן מותנית עדיין באישור הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, לפי המלצת מועצת הנפט. מנכ"ל ‏‏IPC‏, הווארד קופר, אמר לאחרונה בראיון ראשון ל"גלובס", כי החברה בודקת אפשרות להנפיק את מניותיה בישראל. ‏‎‎‏ ‏ ‏