עיריית חולון לבג"ץ: לא לפתוח את נתב"ג להמראות בלילה

העתירה מתבססת על תצהירים ומסמכים פנימיים מהם עולה כי אין כל בעיה תפעולית או בטיחותית להמשיך לקיים ואף להגדיל את קיבולת נתב"ג במשך כל תקופת השיפוץ של מסלולי ההמראות והנחיתות

עיריית חולון, העומדת בראש פורום יישובי עוטף נתב"ג המונים כמיליון תושבים, הגישה הבוקר (ב') עתירה לבג"ץ נגד שר התחבורה, ממשלת ישראל, שרי הפנים והגנת הסביבה, רשות שדות-התעופה ורשות התעופה האזרחית, בה נטען כי החלטת שר התחבורה על פתיחת נתב"ג להמראות בלילה אינה נובעת מצרכים תעופתיים או בטיחותיים, אלא היא תוצאה של עסקה פוליטית בינמשרדית הנוגעת לאישור תקציב רשות שדות-התעופה.

נזכיר כי באפריל האחרון אישר שר התחבורה ישראל כץ את פתיחת נמל-התעופה בן-גוריון להמראות מטוסים בשעות הלילה למשך תקופת שדרוג מסלולי ההמראות והנחיתות בנמל-התעופה. זאת, בהתאם להחלטת הממשלה לצמצם את ההגבלות על המראות כלי טיס בנתב"ג בתקופת עבודות שדרוג המסלולים.

שדרוג המסלולים בנתב"ג נועד להגביר באופן משמעותי את רמת הבטיחות של התעופה בשדה ולהגדיל את קיבולת הפעילות בו, במטרה לספק מענה הולם לתחזית הביקושים העתידית של התעופה בישראל.

כץ הוסיף כי צמצום ההגבלות בנתב"ג יחול על תקופת שדרוג המסלולים בלבד, מתחילת ביצוע העבודות ועד לסיומן.

העתירה מתבססת על תצהירים ומסמכים פנימיים של משרד התחבורה ושל רשות שדות-התעופה, שהגיעו לידי העותרות, מהם עולה כי אין כל בעיה תפעולית ו/או בטיחותית להמשיך לקיים ואף להגדיל את קיבולת נתב"ג במשך כל תקופת השיפוץ, וזאת אף בפעילות על מסלול אחד.

לעתירה מצורפים תצהירים ומסמכים של שר התחבורה, של מנכ"ל רשות שדות-התעופה, של מנהל פרויקט נתב"ג 2000, של היועץ המשפטי של רשות שדות-התעופה וכן דו"ח מיוחד של ה-FAA (רשות התעופה האזרחית האמריקנית), מהם עולה כי היקף הפעילות הנוכחית והעתידית בנתב"ג יכול להתבצע במהלך כל תקופת השיפוץ, מבלי להזדקק כלל להמראות בלילה.

לדברי העותרות, "המסקנה העולה מהנתונים הרשמיים היא כי הנתונים אותם פרסמו שר התחבורה והרשות בהודעות לתקשורת אינם נכונים, וכל כוונתם היתה ליצור אצל הציבור קשר בל ינותק בין הצורך הבטיחותי לשפץ את נתב"ג ובין הצורך לפתוח את השדה כל הלילה להמראות".

"מקווים שבג"ץ ישיב את הלילה לאזרחי ישראל"

העתירה אף תוקפת את הממשלה ואת שרי התחבורה, הפנים והגנת הסביבה, על כי הם מנסים להתנער מאיסור ההמראות בלילה, איסור שהוחלט על-ידם מלכתחילה כתנאי לאישור פרוייקט נתב"ג 2000, הכולל את אותו שיפוץ המבוצע עתה.

העותרות מבקשות מבג"ץ לקיים בדחיפות דיון בעתירה ולמנוע מרשות שדות-התעופה עד אותו מועד לאשר המראות נוספות בלילה. לדבריהן, היות שממילא ניתן להמשיך לקיים את הפעילות הקיימת גם בתקופת השיפוץ, והיות שממילא מותרות נחיתות בכל שעות היממה - הרי שכל נזק לא ייגרם לאיש באם יוצא צו מניעה זמני כאמור.

לדברי ראש עיריית חולון, מוטי ששון: "זכותם האלמנטרית של התושבים היא לישון בלילה לפחות 5 שעות כמו שאר תושבי ישראל. אני מאמין כי בג"ץ יבין את מצוקת התושבים ואת העובדה שאין קשר בין שיפוץ המסלול ובטיחות הטיסה, החשובים לא פחות, ובין ביטול 'חלון השינה' שהיה נהוג עד כה. מדובר בניצול ציני של השיפוצים המהווים מסווה לפתיחת 'חלון השינה' למטרות כלכליות".

לדברי ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, "רשויות התעופה לא היו שקופות וגלויות עימנו בדרך קבלת ההחלטות, ובעצם הפעולות שנקטו הוכיחו כי למעשה אין עם מי לדבר וכי האזרחים לא נמצאים בראש מעיינם. אני מקווה שבג"ץ ישיב את הלילה לאזרחי ישראל".

לדברי ראש מועצת שוהם, גיל ליבנה, "השינויים החמורים ב'מפת הרעש' הצפויים בתקופת השיפוצים הם כשלעצמם מהווים הכבדה ליישובים העוטפים את נתב"ג. דווקא בשל כך יש צורך לשמר את 'חלון הלילה' ולא לבטל אותו, שכן די במטרדי הרעש הקשים מהרגיל הצפויים מעצם העבודות שיימשכו לאורך שנים".

עו"ד נרי ירקוני, שבאמצעותו הוגשה העתירה, מסר כי "מדובר בעתירה מבוססת כדבעי. אני תקווה שהצדק ייעשה וייראה, ובמהרה".