גזר של פקיד ממשלתי

צודק אילן לוין המבקש לקשור בין תוספות שכר לבין איכות השירות שאנחנו מקבלים כאזרחים

מכירים את המצב: אתם נכנסים למשרד הרישוי, או לכל משרד ממשלתי אחר ואת פניכם מקבלת פקידה שבינה ובין שירות לציבור אין שום קשר? הפקידה הזאת יכולה להיות עובדת גרועה גם בעיני המנהלים שלה, אבל הם לא יכולים להזיז אותה היום מהכיסא, אפילו לא לתפקיד אחר.

בדיוק את זה רוצים לשנות במשרד האוצר, ויש להם כלי לגיטימי אחד כדי לעשות זאת: התניית תוספות השכר במגזר הציבורי ביישום רפורמה שתשנה את המבנה הארגוני, ובעיקר הניהולי, בשירות המדינה.

באוצר מעוניינים למשל באפשרות שמנהל יוכל לנייד עובדים לתפקידים שונים בתוך המערכת על פי כישוריהם וביצועיהם, ואף לתגמל באופן שונה עובדים מצטיינים. פסגת השאיפות של האוצר יאומץ גם מודל שיאפשר לפטר עובדים, בעקבות מספר משובים שליליים וחד משמעיים מצד הדרגים הניהוליים.

לעומת זאת, ההסתדרות הבהירה אתמול (א'), כבר בתחילת שיחות המו"מ על השכר במגזר הציבורי, כי רפורמות לחוד ותוספות שכר לחוד. כלומר, אנו בהסתדרות לא מתנגדים לרפורמות, אבל אנו לא רואים שום קשר בינן לבין שחיקת השכר של העובדים. על הרפורמות נדבר בנפרד, בצורה רצינית ועניינית.

יש לו מנדט

עכשיו אתם בטח אומרים לעצמכם: רעיון נפלא. אולי גם נקים ועדה לצורך העניין. אלא שוועדה כזאת כבר קיימת, תאמינו או לא. שמה בישראל: "הוועדה לבחינת שינוי מבנה ההעסקה במגזר הציבורי". היא הוקמה לפני שנתיים, כמה מפתיע, כחלק מהסכם השכר הקודם. גם אז היה קל יותר לדבר על כסף מאשר על רפורמות חיוניות, ולהקים ועדה בישראל זה הרי הדבר הקל מכול. מה עשתה עד היום הוועדה, אתם שואלים? כלום, גורנישט.

בדיוק מהסיבה הזאת צודק הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, כשהוא מבקש לקשור בין תוספות השכר ליישום השינויים הדרושים. תוספות השכר הן המנוף, הגזר, ויותר מלגיטימי להשתמש בהן. כל עובד במגזר הפרטי יודע שכשהוא מבקש תוספת שכר, הוא צריך להציג תמורה ראויה. אפילו ההסתדרות יודעת את זה כשהיא חותמת על הסכמי שכר במגזר הפרטי, אבל במגזר הציבורי היא מתנהגת כאילו היא בעל הבית.

לאילן לוין יש בהחלט מנדט לדרוש שינויים מבניים מעובדי המגזר הציבורי בתמורה לתוספות שכר. עכשיו רק צריך שהשר הממונה עליו וראש הממשלה ייתנו לו את הגיבוי הדרוש, בצד גיבוי דומה מהתקשורת, שעדיין שבויה בקסמיו של יו"ר ההסתדרות החכם והחזק ביותר שהיה כאן זה שנים.